دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

فرم درخواست گواهینامه

IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی

تصویر IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی

IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی چیست ؟

IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی (انجمن بین المللی اعتبار بخشی) یک انجمن جهانی متشکل از نهادهای اعتبار بخشی و سایر نهادهای علاقمند به ارزیابی انطباق در زمینه های سیستم مدیریت، محصولات، فرآیندها، خدمات، پرسنل، اعتبارسنجی و تایید سایر برنامه های مشابه ارزیابی انطباق است.

به طور کلی وظیفه اصلی IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی توسعه برنامه جهانی برای ارزیابی انطباق نهادهای صادر کننده گواهینامه استاندارد در سطح بین الملل می باشد. لذا نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو باید حتما توسط IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی مورد تایید قرار گیرد.

International Accreditation Forum مخفف کلمه IAF می باشد که در لفظ فارسی انجمن اعتبار بخشی بین المللی نامیده می شود. IAF توسط سازمان بین المللی تدوین استاندارد ISO تشکیل شده و مورد حمایت سازمان ایزو می باشد. لذا نهادهایی که گواهینامه ISO صادر می کنند حتما باید توسط IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی اعتبار سنجی و تایید شوند.

مقاله IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی به عنوان خبر در سایت هوداک سیستم فرتاک تدوین شده برای علاقه مندانی که می خواهند در مورد IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی اطلاعاتی کسب نمایند یا اینکه بدانند وظیفه اصلی این انجمن چیست. لذا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و چنانچه جهت استعلام مرجع صادر کننده گواهی نامه ایزو سوال یا ابهامی داشتید با کارشناسان مرکز در ارتباط باشید.

درباره IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی:

IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی (اعتبار بخشی بین المللی) یک انجمن بین المللی متشکل از 64 سازمان بین المللی استاندارد است که توافق کرده اند برای دستیابی به اهداف مشترک جهت تسهیل تجارت بین المللی، به طور جهانی همکاری کنند. IAF یک انجمن بزرگ جهانی برای توسعه اصول و شیوه هایی جهت انجام ارزیابی انطباق می باشد که اطمینان لازم را برای پذیرش بازار به ارمغان می آورد.

IAF از طریق اعتبار بخشیدن به آن دسته از نهادهایی که گواهینامه سیستم های مدیریتی، محصولات، فرآیندها، خدمات و پرسنل و اعتبار سنجی را صادر می کنند، عمل می کند. در حقیقت IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی  گواهینامه های انطباق و اعتبارسنجی و اظهارات (گواهینامه ISO) صادر شده توسط نهادهای صادر کننده و نهادهای اعتبار دهنده را ترویج می کند و از طریق آنچه انجام می دهد همچنین از طریق برنامه های خود به دنبال ارزش افزوده برای همه ذینفعان می باشد.

IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی به طور گسترده تمامی شرکا و نمایندگان گروه های ذینفع را گرد هم جمع می کند و به دنبال تسهیل تجارت بین المللی از طریق صدور گواهینامه ایزو معتبر می باشد. نکته ای که متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو باید توجه داشته باشند اینکه IAF گواهینامه ایزو را صادر نمی کند بلکه اعتبار می بخشد به نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو.

بنابراین IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی فرآیندها و شیوه های مناسب برای انجام ارزیابی انطباق که نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو باید انجام دهد تا گواهینامه ایزو معتبر صادر نماید را توسط سازمان های اعتباردهنده داخلی مشخص شده در کشورهای عضو مشخص می کند.

درباره-IAF-انجمن-اعتبار-دهنده-بین-المللی

دلیل به وجود آمدن IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی:

انجمن اعتباربخشی بین المللی، مجموعه (IAF) نهادهای اعتباربخشی ( ABها) را ارزیابی می کند و سایر ارگان های علاقمند به ارزیابی انطباق در زمینه سیستم های مدیریت، محصولات، خدمات، پرسنل و سایر برنامه های مشابه را ارزیابی و تایید می کند. وظیفه اصلی IAF توسعه یک برنامه واحد در سراسر جهان برای ارزیابی انطباق است که با اطمینان دادن به گواهینامه های معتبر، خطر را برای مشاغل و مشتریان کاهش می دهد.

IAF سازمان های اعتبار دهنده بین المللی را مشخص می کند و سازمان های اعتبار دهنده نهادهای صدور گواهینامه را تأیید می کنند که گواهینامه هایی را که توسط نهادهای صدور، صادر می شود، تأیید می کند که مدیریت، محصولات یا پرسنل سازمان با استاندارد خاصی مطابقت دارند.

اعتباربخشی یک عنصر اساسی برای رقابت، دسترسی به بازارهای جدید، بهبود بهره وری، نوآوری در محصولات جدید و حفاظت از محیط زیست و همچنین سلامت و ایمنی جمعیت جهانی است. زیرساخت های کیفیت و استانداردهای کارآمد و موثر، که بر اساس اعتباربخشی تأکید شده است، کلید رشد یک کشور است. همچنین IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی در ایجاد جهانی امن تر، تمیزتر و عادلانه تر و یکپارچه به وجود آمده است. IAF اطمینان از کیفیت، ایمنی و اعتبار محیطی کالا ، خدمات و فرآیندها را فراهم می کند. انجمن اعتبار بخشی IAF برای عملکرد موثر بازارهای داخلی مورد نیاز است و به رسمیت شناختن بین المللی آن برای دسترسی به بازارهای خارجی مهم است. اعتباربخشی یک عنصر مهم در ارتقاء و تداوم توسعه اقتصادی و همچنین رفاه محیطی و اجتماعی است، زیرا اطمینان در اندازه شناسی، استانداردسازی و ارزیابی انطباق (که شامل آزمایش، کالیبراسیون، بازرسی و صدور گواهینامه است) را فراهم می کند.

هدف اصلی IAF چیست ؟

IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی دو هدف اصلی را دنبال می کند، هدف اول اینکه نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو توسط سازمان اعتباردهنده مورد تایید IAF مشخص شوند تا گواهینامه ایزو دارای اعتبار IAF و بین المللی باشد و هدف دوم به رسمیت شناختن سازمان هایی که دارای گواهینامه ایزو هستند برای سازمان MLA (تجارت بین المللی).

MLA سازمانی است که با از بین بردن موانع فنی تجارت، به آزادی تجارت جهانی کمک می کند. هدف MLA این است که همه ی نهادهای معتبر را در همه ی کشورهای جهان تحت پوشش قرار دهد. بنابراین نیازی به تایید تامین کننده محصول یا خدمات در کشورها را از بین می برد.

براساس گزارش سازمان بانک جهانی انجمن IAF باعث می شود که، اعتبار بخشی و زیرساخت های با کیفیت بیشتر به وجود آید تا باعث برطرف شدن نیازهای دولت ها، مشاغل و مصرف کننده تعمین گردد. IAF برای دولت ها مکانیزمی جهت حمایت از سیاست های تجاری و صنعتی مربوطه ارائه می دهد و تضمین کننده اجرای مقررات فنی اجباری در کشورهای عضو می باشد.

IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی برای مشاغل با افزایش بهره وری و امکان رقابت بیشتر شرکت ها در بازارهای داخلی و بین المللی، هزینه های تولید را محدود می کند. برای مصرف کننده سلامت، ایمنی عمومی و حفاظت از محیط زیست و مصرف کننده را تضمین می کند. بنابراین IAF ارتباط تنگاتنگی با اهداف سازمان ملل متحد برای ارتقاء توسعه پایدار، حمایت از حقوق بشر و پیشبرد رفاه اقتصادی دارد.

اهمیت انجمن IAF برای متقاضیان:

متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو زمانی که توسط موتور جستجوگر گوگل دنبال اهداف سازمانی خود و شرکت های صادر کننده ایزو هستند، با نتایج متفاوتی از گوگل روبرو می شوند. گوگل شرکت های بیشماری را که در این حوزه فعال هستند معرفی می کند که هریک از این شرکت ها سطح اعتباری متفاوتی دارند که به آن پرداخته می شود.

زمانیکه متقاضی اخذ گواهی نامه ISO از طریق گوگل سرچ می کند، شرکت های بیشماری نمایش داده می شود. شرکت ها عموما نهاد صادر کننده ایزو هستند که یا توسط یک نهاد اعتبارسنجی بین المللی تاییدیه صدور گواهینامه دریافت کرده یا به صورت خصوصی گواهینامه ایزو صادر می کنند. هر یک از این شرکت ها یا موسسات سعی می کنند به هر نحوی شرکت صادر کننده گواهی ایزو رقیب را غیر معتبر معرفی کنند و شرکت خود را به عنوان مرجع صادر کننده اصلی معرفی کنند. لذا متقاضی سردرگم شده که از کجا گواهینامه ایزو دریافت کند که گواهینامه معتبر باشد.

سازمان بین المللی ISO یک نهاد اعتباربخشی بین المللی معرفی می کند به نام IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی، انجمن نهادهای اعتباردهنده هر کشور را معرفی و اعتبار بخشی می کند به نام Accreditation Body (اختصارا AB) و AB ها نهادهای صادر کننده ایزو معتبر را معرفی می کنند.

بنابراین متقاضی اخذ گواهینامه ایزو باید توسط مرجعی گواهی ایزو دریافت کند که آن مرجع مورد تایید سازمان استاندارد کشور خود (AB) باشد و AB توسط انجمن IAF اعتبار بخشی شده باشد. چنانچه مرجع صدور توسط AB و انجمن IAF اعتبار دهی نشده باشد، نهاد صادر کننده فیک بوده و گواهینامه ایزو صادر شده اعتبار بین المللی ندارد.

IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی IAF CertSearch را راه اندازی کرد تا گواهینامه های معتبر از سراسر جهان قابل استعلام  باشند. IAF CertSearch یک پایگاه داده جهانی است که در آن کاربران می توانند وضعیت گواهینامه معتبر صادر شده توسط یک سازمان صدور گواهینامه را که توسط یکی از اعضای اعتباردهنده عضو IAF تأیید شده است، جستجو و تأیید کنند. IAF CertSearch همچنین اطلاعاتی را در مورد شبکه معتبر در اختیار سازمان ها قرار می دهد که شامل لیستی از تمام واحدهای اعتباربخشی و دستگاه های صدور گواهینامه در سراسر جهان است.

هدف-اصلی-IAF-چیست

بیشتر بخوانیم:

CB مخفف چیست ؟

گواهینامه پیمانکاران جهت حضور در مناقصه

 

برچسب ها: IAF انجمن اعتبار دهنده بین المللی، IAF مخفف چیست، IAF چییست، سایت IAF اصلی چیست، نحوه اعتبارسنجی در سایت IAF، نحوه اعتبار گواهینامه در سایت IAF

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button