استاندارد حلال

استاندارد مواد غذایی

استاندارد ایزو

مقالات مفید

نمونه گواهینامه

شرایط اخذ گواهینامه حلال

شرایط اخذ گواهینامه حلال و نحوه ی اخذ گواهی نامه حلال سوال متداول متقاضیان اخذ گواهینامه حلال می باشد که از طریق مقاله فوق به آن پرداخته می شود. گواهینامه حلال سرتیفیکیت محصول است که مشخص می کند محصول فوق براساس قوانین و مقررات کشورهای اسلامی که در کتاب شرعی اسلام بیان شده تهیه شده و لذا مصرف آن هیچ گونه آسیبی برای مصرف کننده ندارد. بنابراین تولیدکنندگان محصولاتی که مشخص شده باید الزامات استاندارد حلال را رعایت نمایند می توانند اقدام کنند به اخذ گواهینامه حلال، لذا شرایط اخذ گواهینامه حلال پرسمان اغلب این متقاضیان است. شرایط اخذ گواهینامه حلال.

مقاله شرایط اخذ گواهینامه حلال توسط گروه مهندسین هوداک سیستم فرتاک مکتوب شده و توسط مقاله به مواردی همچون، گواهینامه حلال چیست، نحوه دریافت گواهینامه حلال چگونه است، چرا باید گواهینامه حلال اخذ نماییم، مزایای اخذ گواهینامه حلال، هزینه اخذ گواهینامه حلال، مدت زمان اخذ گواهینامه حلال و نهادهای صادر کننده گواهینامه حلال می پردازیم.

شرایط اخذ گواهینامه حلال چیست؟

برای دریافت گواهینامه حلال ابتدا باید متقاضی مشخص کند هدف از اخذ گواهینامه حلال چیست و محصولات قرار است در کدام بازارهای بین المللی به فروش برسد. اولین موضوع مهم برای دریافت گواهی نامه حلال رعایت موازین شرعی اعلام شده در ذبح، بسته بندی و مواد افزودنی مجاز به محصولات است. لذا شرط مهمی که متقاضی باید داشته باشد تا بتواند گواهینامه حلال دریافت کند رعایت تمامی موازین معرفی شده در شرع اسلام است که توسط کتاب آسمانی مشخص و معین شده است.

نهادهای صادر کننده گواهینامه حلال سطح سخت گیری متفاوتی دارند و حتی جهت اخذ گواهی نامه توسط برخی از مراجع باید مسیر حسابرسی از واحد تولیدی طی شود. بنابراین شرایط اخذ گواهینامه حلال در کشور ایران متفاوت است و بستگی به متقاضی دارد که توسط چه نهادی ممیزی شود و گواهینامه توسط چه نهادی تایید شود. شرایط اخذ گواهینامه حلال.

در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در مورد نحوه اخذ گواهینامه و نهادهای صادر کننده گواهی نامه حلال مکتوب می شود که با مطالعه دقیق متقاضی می تواند مسیر درستی را برای دریافت گواهینامه پیدا کند. شرایط اخذ گواهینامه حلال.

گواهینامه حلال چیست؟

گواهینامه حلال الزامات استانداردی است که توسط مقامات کشورهای اسلامی جهت صادرات مواد غذایی تدوین و منتشر شده است. استاندارد حلال آئین نامه و مقررات عملی برای کلیه صنایع غذایی، دارویی و نوشیدنی براساس فرآیندهای قابل انجام را مشخص می کند و لذا فرآیند غذای سالم و حلال از شروع انتخاب مواد اولیه تا فعالیت توزیع و بازاریابی را عنوان می کند. چنانچه محصولات غذایی، دارویی، نوشیدنی ها حتی پوشاک در کشورهای مسلمان درخواست صادرات یا واردات داشته باشد باید براساس قوانین و آئین نامه های تدوین شده استاندارد حلال تولید یا بسته بندی شود. شرایط اخذ گواهینامه حلال.

استاندارد حلال برای اولین بار سال 1997 میلادی توسط کشور مالزی مطرح و در سال 2004 میلادی با ورود دیگر کشورهای اسلامی همانند ایران و ترکیه گسترش پیدا کرد. گواهینامه حلال (HALAL) به عنوان معیاری از کیفیت غذای سالم در بین کشورهای اسلامی و بین المللی عاملی جهت توسعه مبادلات محصولات صنایع غذایی و پوشاک شده است. بنابراین تولیدکنندگان محصولات صنایع غذایی و پوشاک برای حضور در بازارهای بین المللی نیاز به اخذ گواهینامه حلال برای محصول خود دارند.

چرا باید گواهینامه حلال اخذ نماییم:

گواهینامه حلال (دریافت نشان حلال) برای محصولات مخصوصا محصولات غذایی و نوشیدنی بیان کننده سالم بودن محصول بر اساس قوانین ذکر شده در کتاب شرع اسلام است. در میان افزایش درخواست مسلمانان و غیر مسلمانان برای تهیه و خرید غذای حلال، عرضه غذای حلال در سراسر اروپا به یک روند عادی و در حال رشد تبدیل شده است. بنابراین گرایش فروشگاه های زنجیره ای و سوپر مارکت های زنجیره ای به سمت تهیه و فروش محصولاتی که دارای نشان حلال هستند بیشتر از قبل شده است. اخیرا آقای فریت ون دیجک معاون اجرایی شرکت نستله در گزارشی عنوان کرده محصولات گوشتی و مواد غذایی منجمد که دارای لوگو نشان حلال هستند نه تنها در فروشگاه های خاص بلکه در کلیه فروشگاه های مدرن اروپایی تقاضای بسیاری دارد.

اخذ استاندارد برای محصول زبان مشترک بین جوامع می باشد لذا داشتن نشان استاندارد محصول باعث گسترش تجارت، رشد اقتصادی و توسعه محصولات برای تمامی دست اندرکاران تجارت جهانی است. شرایط اخذ گواهینامه حلال.  

پس بنابراین داشتن نشان حلال برای محصولات صنایع غذایی برای تصحیل تجارت بین المللی نیاز مبرم تولیدکنندگان و بازرگانان است. بنابراین شرایط اخذ گواهینامه حلال پرسش متقاضیان است و درخواست بسیاری بابت اخذ گواهینامه حلال عنوان می شود.

مزایای اخذ گواهینامه حلال:

شرایط اخذ گواهینامه حلال سوال متداول متقاضیان است بلحاظ اینکه دریافت گواهینامه حلال برای شرکت های تولید کننده و بازرگانان حتی برای رستوران ها ارزش افزوده و مزایای بیشماری دارد. دریافت گواهینامه HALAL باعث می شود با حذب مشتریان مسلمان و غیر مسلمان که مصرف کننده حلال هستند طیف وسیعی از مشتریان را گسترش دهید. با کمک گواهینامه حلال، می توانید فروش مشاغل را بهبود بخشیده و به هدف تجاری خود برسید. این گواهی به مشتریان اطمینان می دهد که محصول ارائه شده بهداشتی، سالم و همچنین بر اساس روال حلال تهیه شده است. گواهینامه حلال به مصرف کننده این امکان را می دهد که محصولات غذایی با کیفیت بالا بخرند. گواهینامه حلال مزایای زیادی را برای صاحب مشاغل ارائه می دهد، گواهی نامه حلال بهترین ابزار بازاریابی برای محصولات غذایی است. غذای حلال با استفاده از مواد اولیه ای تهیه می شود که از نظر شرع اسلامی عاری از آلودگی است.

نهادهای صادر کننده گواهینامه حلال:

سطح اعتباری گواهی نامه حلال برای متقاضیان از اهمیت ویژه ای برخوردارد است لذا نهاد صادر کننده گواهینامه حلال همچنین اعتبار بین المللی و داخلی گواهی نامه حلال جزو چالش های مهم متقاضیان است. شرایط اخذ گواهینامه حلال بستگی به شرایط و سطح سخت گیری نهاد صادر کننده نشان حلال دارد. سازمان غذا دارو ایران به عنوان متولی بازرسی از واحدهای صنفی و تولیدی صنایع غذایی و دارویی با کمک مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران  برای درخواست کنندگان گواهینامه حلال با آرم حلال ایران صادر می کند. نحوه و شرایط اخذ گواهینامه حلال توسط سازمان غذا دارو طی سرفصل بعدی مقاله توضیح داده می شود.

نهادهای صادر کننده که اقدام به صدور گواهینامه ایزو می کنند نیز گواهینامه حلال با آرم حلال مالزی یا آرم حلال ایران صادر می کنند که اغلب فیک هستند. به طور کلی نهادهای صادر کننده گواهی نامه ایزو یا گواهی نامه حلال بسیاری توسط ایرانی ها ساخته پرداخته شده که تماما اعلام می کنند گواهینامه معتبر صادر می کنند. عموما مشاوران این نهادها به متقاضیان اعلام می کنند گواهینامه توسط انگلیس، کانادا، مالزی، آلمان یا سایت های معتبر همانند ASCB و یا IAFCB صادر و رجیستری می شود. درحالی که عملیات صدور گواهی نامه توسط خود این شرکت ها انجام شده و گواهینامه در سایت هایی که خودشان اعلام می کنند رجیستری می شود. این گواهینامه ها مورد تایید سازمان غذا دارو نیست ولی متاسفانه برخی از این گواهینامه داخل ایران حتی خارج از ایران هم اعتبار دارد. شرایط اخذ گواهینامه حلال.

برخی از مراجع صدور گواهی نامه حلال،  گواهینامه صادر شده توسط خود را مورد تایید وزارت خانه های مختلفی همانند وزارت صنایع معادن می نامند و با ارائه گواهینامه های مختلفی همانند گواهینامه مدیریتی رایگان یا گواهینامه عضو انجمن های صنفی رایگان سعی در منحرف کردن متقاضی داشته و به نوعی می خواهند متقاضی را جذب کنند.

جهت بررسی شرایط اخذ گواهینامه حلال و بررسی اعتبار نهاد صادر کننده گواهی نامه حلال با ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید. شرایط اخذ گواهینامه حلال.

اخذ-گواهینامه-حلال
نحوه دریافت گواهینامه حلال چگونه است؟

نحوه دریافت آرم حلال و شرایط اخذ گواهینامه حلال سوالات بیشماری است که متقاضیان می پرسند، اینکه شرایط کارگاه باید چگونه باشد و چطور می توان گواهینامه حلال معتبر گرفت دو موضوع کاملا متفاوت است که بهتر است اول به این موضوع پرداخته شود. متقاضیانی که درخواست اخذ گواهی نامه حلال توسط سازمان غذا دارو دارند باید حداقل کارگاه تولید کننده با حداقل الزامات بهداشتی را داشته باشند. کف کارگاه قابل شستشو باشد، دیوراه های کارگاه قابل شستشو و سقف کارگاه باید به طوری باشد که آلودگی وارد کارگاه تولید نشود. نحوه تهویه کارگاه و درگاه های ورودی و خروجی کارگاه بر اساس الزامات سازمان غذا دارو باید باشد. محصول تولید و بسته بندی شده که متقاضی خواهان اخذ آرم نشان حلال است، باید توسط یک آزمایشگاه مورد تایید سازمان غذا دارو تایید گردد.

الزامات استاندارد ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت) و ایزو 22000 (سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی) در مجموعه پیاده سازی شده باشد و فرآیند کاری بر اساس آئین نامه ها و دستورالعمل های استاندارد ایزو تدوین و انجام شود. سپس حسابرسی توسط ممیزان سازمان غذا دارو انجام می شود و در صورت تایید گواهی نامه حلال صادر می شود.

مدت زمان اخذ گواهینامه حلال:

شرایط اخذ گواهینامه حلال طی موضوعات بالا مکتوب شد که با مطالعه دقیق متقاضیان می توانند با توجه به سیاست های کلان کاری اهداف و استراتژی خود را مشخص کنند. نکته بعدی که اهمیت بالایی دارد مدت زمان اخذ گواهینامه حلال (آرم نشان حلال) است. موضوع اول اینکه چنانچه متقاضی درخواست گواهی حلال توسط سازمان غذا دارو را داشته باشد بستگی به ایجاد زیرساخت های سخت افزاری، تعداد واحدهای کارگاهی و اداری همچنین تعداد نفرات درگیر جهت آموزش و ممیزی است. هرچه تعداد نفرات بیشتر یا به نوعی وسعت کار کارگاهی بیشتر باشد مسلما مدت زمان اخذ گواهینامه حلال بیشتر می باشد.

چنانچه متقاضی الزامی نداشته باشد که گواهینامه حلال مورد تایید سازمان غذا دارو باشد و صرفا نیاز به آرم حلال داشته باشد جهت صادرات می تواند توسط نهادهای خصوصی صادر کننده گواهی نامه اقدام به اخذ گواهینامه حلال نماید. گواهینامه حلال صادر شده توسط این گونه شرکت ها هم شرایط اخذ گواهینامه حلال را برای متقاضی راحت تر می کند، مدت زمان اخذ گواهینامه کوتاه تر است و همچنین هزینه کمتری پرداخت می شود جهت صدور گواهینامه حلال. شرایط اخذ گواهینامه حلال.

هزینه اخذ گواهینامه حلال:

هزینه اخذ آرم حلال همانند شرایط اخذ گواهینامه حلال و مدت زمان اخذ نشان حلال متفاوت است و با توجه به درخواست مشتری و هدف از اخذ گواهی نامه حلال قیمت های مختلفی توسط شرکت های صادر کننده به متقاضیان اعلام می شود. چنانچه متقاضی درخواست داشته باشد گواهینامه حلال توسط سازمان غذا دارو تایید شود، هزینه ثابتی جهت صدور گواهینامه حلال نمی توان عنوان کرد. با توجه به تعداد نیروهای فعال، واحدهای درگیر، وسعت کارخانه یا کارگاه، مدت زمان پیاده سازی الزامات استاندارد و مسائل دیگر هزینه اخذ گواهینامه حلال توسط سازمان غذا دارو متفاوت است. شرایط اخذ گواهینامه حلال.

اما موضوع بعدی اغلب متقاضیان زمانی که با چند مرکز ارتباط می گیرند و استعلام قیمت صدور گواهی نامه حلال را دریافت می کنند با موضوع مهمی مواجه می شوند. هر یک از مراجع سعی می کنند به نوعی رقیب خود را از میان بردارند و اعلام می کنند فقط گواهینامه صادر توسط آنها معتبر بوده و الباقی گواهینامه ها فیک هستند. پس بنابراین قیمت های متفاوتی اعلام می شود، به دلیل بازار رقابتی که بین نهادهای صادر کننده گواهی نامه حلال وجود دارد قیمت ها متفاوت می باشد و گرنه سطح اعتباری تمامی گواهینامه ها یکسان بوده و تماما فیک هستند مگر آرم حلالی که توسط سازمان غذا دارو تایید می شود.

بیشتر بخوانیم:

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

مراحل صدور گواهینامه ایزو 9001

 

برچسب ها: شرایط اخذ گواهینامه حلال، مراحل اخذ گواهی نامه حلال، اخذ آرم حلال، اخذ نشان حلال ایران، اخذ گواهینامه حلال ایران، اخذ گواهینامه حلال مالزی، شرایط اخذ آرم حلال ایران، مدت زمان اخذ گواهی نامه حلال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button