مطالب استاندارد IFS

استاندارد مواد غذایی

فرم درخواست گواهینامه

نمونه گواهینامه

اخذ گواهینامه IFS food

اخذ گواهینامه IFS food (استاندارد مواد غذایی اروپا) توسط نهاد های صادر کننده گواهینامه ایزو برای متقاضیان صادر می شود. اخذ گواهینامه IFS food یک فرآیند داوطلبانه است که شرکت متقاضی استاندارد مواد غذایی اروپا IFS مسئول برآورده کردن شرایط ممیزی و صدور گواهینامه IFS food می باشد. استاندارد IFS food سندی مرجع است برای ممیزی کیفیت فرآیندهای ایمنی در محصولات صنایع غذایی اورگانیک، کشاورزی و غذایی که شرکت های فرآوری مواد غذایی و بسته بندی مواد غذایی باید الزامات این استاندارد را رعایت کنند و اقدام به اخذ گواهینامه IFS food نمایند.

استاندارد IFS food به نام استاندارد مواد غذایی اروپا توسط متقاضیان نامبرده می شود و شرکت های بازرگانی که امور مربوط به صادرات مواد غذایی مخصوصا برای اروپا را دنبال می کنند نیاز به اخذ گواهینامه IFS food دارند. لذا توسط مقاله فوق پرداخته می شود به مراحل اخذ گواهینامه IFS food همچنین نهاد های صادر کننده گواهینامه IFS food و در نهایت اعتبار گواهینامه IFS food برای کشورهای اروپایی.

روند کلی اخذ گواهینامه IFS food:

مراحل اخذ گواهینامه IFS food پرسمان اغلب متقاضیان این استاندارد برای صادرات محصول به بازارهای بین المللی مخصوصا کشورهای اروپایی است. برای اینکه یک مجموعه بتواند گواهینامه IFS food معتبر دریافت نماید باید ابتدا تمامی الزامات استاندارد IFS مربوطه همانند ایمنی مواد غذایی، بارگیری و جابجایی (لجستیک)، دستورالعمل ها و آیین نامه ها را در مجموعه خود پیاده سازی نماید.

به منظور آماده سازی برای حسابرسی اولیه اخذ گواهینامه IFS food شرکت متقاضی می تواند مراحل ممیزی اولیه و رفع انطباق های IFS را با کمک یک مشاور ایزو انجام دهد تا سازمان آماده ممیزی جهت دریافت گواهینامه باشد. پس از پیاده سازی الزامات استاندارد مواد غذایی IFS food شرکت متقاضی باید اقدام به معرفی یک شرکت برای ممیزی و صدور گواهینامه نماید.

برای معرفی نهاد صادر کننده گواهینامه IFS food باید به سایت اصلی IFS وارد شوید و نام نهادهای مورد تایید IFS را جستجو کرده و با توجه به سطح سخت گیری مرجع صدور و هزینه اعلام شده جهت ممیزی و صدور گواهینامه اقدام به انتخاب مرجع صادر کننده IFS نمایید. تاریخ ممیزی از شرکت متقاضی اخذ گواهینامه IFS food توسط نهادصادر کننده اعلام می گردد و با توجه به تاریخ اعلام شده ممیزی توسط حسابرس مرجع صدور انجام می شود و گزارشات ممیزی به زبان مادری اصلی برای نهاد صادر کننده و IFS ارسال می گردد. سپس مرجع صدور اقدام به صدور گواهینامه IFS برای متقاضیان می نماید.

نکته مهم و چالش اغلب متقاضیان اخذ گواهینامه IFS food انتخاب نهاد صادر کننده معتبر IFS می باشد، اغلب متقاضیان نیاز به گواهینامه IFS معتبر دارند تا بتوانند محصول خود را به اروپا صادر کنند، بنابراین انتخاب مرجع صدور معتبر در ایران مهمترین چالش متقاضیان می باشد که به آن پرداخته می شود.

اعتبار سنجی نهاد صادر کننده گواهینامه IFS:

برای اخذ گواهینامه IFS food ابتدا باید متقاضیان اطلاعات جامعی در مورد نهاد های صادر کننده گواهینامه IFS همچنین اعتبارسنجی این مراجع به دست آورند.  به منظور انجام ممیزی IFS، شرکت متقاضی اخذ گواهینامه IFS food باید یک سازمان صدور گواهینامه را تعیین کند که برای انجام چنین ممیزی تایید شده باشد. فقط آن دسته از نهاد های صدور گواهینامه مورد تایید IFS هستند که با این IFS قرارداد بسته باشند، در ادامه مقاله به نحوه انتخاب مرجع صادر کننده IFS پرداخته می شود.

برای انتخاب نهاد صادر کننده استاندارد مواد غذایی متقاضی باید ابتدا وارد سایت WWW.IFS-CERTIFICATION.COM  شوند سپس منو PARTNERS (شرکا) وارد شوند و بعد در قسمت شرکا گزینه مشاوران، نهادهای صدور به نام CERTIFICATION BODIES و مراکز آموزشی اعلام شده است. در منو CB ها که کلیک نمایید نقشه ای قابل نمایش است که نمایندگان صدور گواهینامه IFS را در سطح جهان نشان می دهد.

متقاضیانی که درخواست اخذ گواهینامه IFS food معتبر دارند و ثبت شرکت آنها در ایران است با انتخاب کشور ایران مرکز صدور DQS نمایش داده می شود. با توجه به تحریم های ظالمانه و یک طرفه که توسط کشورهای اروپایی به ایران تحمیل شده نهاد صادر کننده DQS به ایران مجوزی برای صدور گواهینامه نمی دهد. بنابراین هیچ مرجعی تحت نمایندگی IFS در ایران گواهینامه IFS food را صادر نمی کند.

متقاضیانی که درخواست اخذ گواهینامه IFS food را دارند باید توسط CB های خصوصی یا CB هایی که توسط انجمن بین المللی IAF تایید شده اند به صورت نانواکریدیت اقدام به اخذ گواهینامه نمایند که در ادامه به آن پرداخته می شود.

نحوه-دریافت-گواهینامه-GMP

نهادهای صادر کننده گواهینامه IFS در ایران:

مراجع صادر کننده گواهینامه IFS در ایران به طور کلی نهاد های صادر کننده گواهینامه ایزو هستند که یا تحت نظر انجمن اعتبار سنجی IAF فعالیت می کنند یا به صورت خصوصی اقدام به صدور گواهینامه می کنند. انجمن اعتبار سنجی IAF جهت بررسی و تایید کردن نهادهای اعتبار دهنده در کشورها به وجود آمده و معمولا اعضاء این انجمن سازمان استاندارد کشور ها می باشند که به نام اختصاری AB ها شناخته می شوند. یکی از شرح وظایف AB ها معرفی و ارائه وجوز صدور گواهینامه ایزو به نهاد های صادر کننده می باشد که اختصارا CB نامیده می شوند.

بنابراین چنانچه متقاضی اخذ گواهینامه IFS food توسط CB اقدام نماید که مورد تایید AB کشور خود و در نهایت مورد تایید IAF باشد، گواهینامه IFS صادر شده حداقل اعتبار بین المللی را دارا می باشد منتها گواهینامه بلحاظ اینکه مورد تایید انجمن IFS نیست فاقد اعتبار بین المللی مخصوصا برای کشورهای مهم اروپایی همانند کشور آلمان است.

نهاد هایی که مورد تایید انجمن اعتبارسنجی IAF هستند و اقدام به صدور گواهینامه IFS می نمایند در ایران محدود هستند و هزینه اعلام شده برای اخذ گواهینامه IFS food توسط این CB ها حدود 300 الی 400 دلار است. مدت زمان اخذ گواهینامه IFS food از اینگونه مراجع حداقل حدود یک ماه کاری می باشد.

دسته بعدی نهادهایی که گواهینامه IFS در ایران صادر می کنند CB های خصوصی هستند که عموما توسط خود ایرانی ها ساخته پرداخته شده اند. اغلب این CB ها ادعا می کنند گواهینامه IFS food با اعتبار بین المللی و مورد تایید صادر می کنند در صورتیکه گواهینامه صادر شده فاقد اعتبار بین المللی بوده و برای برخی از کشورهای اروپایی به هیچ عنوان تایید نیست. مراجع تحت عنوان ascb، کانادا، انگلیس یا آلمان و حتی ایتالیا گواهینامه IFS صادر می کنند و عموما هزینه های بالایی هم برای اخذ این گواهینامه ها دریافت می کنند، در صورتیکه گواهینامه صادر شده به نوعی فیک می باشد و متقاضی اخذ گواهینامه IFS food می تواند با هزینه ای حدود 800 هزار تومان اقدام به اخذ گواهینامه از اینگونه مراجع نماید.

از کجا گواهینامه IFS دریافت کنیم؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا عنوان شد برخی از متقاضیان اخذ گواهینامه IFS food سوال می پرسند که از کجا گواهینامه را دریافت کنیم که قابل رجیستری در سایت باشد و مورد تایید کشورهای اروپایی باشد. برای انتخاب نهاد صادر کننده گواهینامه IFS متقاضی باید ابتدا هدف نهایی خود را از اخذ گواهینامه IFS مشخص نماید.

چنانچه هدف از اخذ گواهینامه IFS food صرفا فروش محصول در بازارهای داخلی و مارکتینگ یا نهایتا صادرات به کشور عراق و افغانستان است، متقاضیان می توانند از CB های خصوصی که به عنوان گواهینامه IFS معتبر اقدام به صدور گواهینامه می کنند اقدام به اخذ گواهینامه IFS food نمایند. مدت زمان کوتاه برای صدور گواهینامه همچنین واریز هزینه کم برای نهاد صادر کننده جهت صدور استاندارد IFS مهمترین مزیت اخذ گواهینامه از این مراجع می باشد.

چنانچه هدف از اخذ گواهینامه IFS food صادرات محصول به کشورهای حاشیه خلیج فارس همچنین برخی از کشورهای اروپایی اطراف ایران همانند آذربایجان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و نهایتا روسیه است، متقاضی می تواند از نهادهایی که توسط IAF تایید می شوند گواهینامه را دریافت نماید تا حداقل اعتبار بین المللی را داشته باشد.

متقاضیانی که برای صادرات محصول به کشورهای درجه اول اروپایی همانند آلمان و بلژیک نیاز به دریافت گواهینامه دارند متاسفانه به دلیل تحریم ها نمی توانند از نهاد های اصلی مورد تایید IFS گواهینامه دریافت نمایند. بنابراین بهترین پیشنهاد به این متقاضیان دریافت گواهینامه IFS از مراجعی است که توسط IAF تایید صلاحیت شده اند.

چگونه می توانیم اقدام به اخذ گواهینامه IFS food کنیم؟

شرکت هایی که خوب برنامه ریزی می کنند اغلب از یک مزیت برخوردار می شوند و آمادگی بیشتری برای دریافت گواهینامه دارند. مهم است که شما و شرکتتان مثبت، متعهد باشید و تاریخ های مشخصی را برای اجرا و ارزیابی تعیین کنید.

برای اخذ گواهینامه IFS FOOD باید شرایط ذیل را داشته باشید:

ایجاد سیستم مدیریت کیفیت.

شناسایی الزامات قانونی.

شناسایی و مستند سازی خطرات خاص ایمنی غذا و اقدامات کنترل مربوطه (سیستم HACCP).

شناسایی روشهای ساخت خوب و بهداشتی، از جمله برنامه کنترل آفات، برنامه نگهداری تجهیزات و ساختمان، برنامه خانه داری و نظافت و کلیه الزامات استاندارد خاص.

هرگونه اصلاح ساختاری مورد نیاز را پیاده سازی کنید.

 

سخن پایانی در مورد استاندارد IFS food چیست؟

استاندارد IFS FOOD توسط کشور های اتحادیه اروپا همسو با کشور ایتالیا جهت نسخه غذایی تدوین و مورد تایید انجمن ابتکار ایمنی غذایی GFSI می باشد. صادر کنندگان محصولات غذایی مخصوصا به کشور های اتحادیه اروپا جهت اطمینان به مصرف کننده باید لوگو IFS را دریافت و روی محصولات درج نمایند. تولید کنندگان محصولات غذایی از محصول کشاورزی گرفته تا محصول سفره باید گواهینامه IFS را دریافت نمایند. در حقیقت با داشتن لوگو IFS مصرف کننده در مورد مسائل ایمنی مواد غذایی اطمینان حاصل کرده و به این نتیجه می رسد که مصرف محصول غذایی هیچگونه خطری برای مصرف کننده ندارد.

متقاضیان اخذ گواهینامه IFS FOOD برای وروئد به بازار های بین المللی مخصوصا اتحادیه اروپا باید حتما گواهینامه IFS FOOD را داشته باشند. جهت اخذ گواهینامه IFS FOOD همچنین نهاد های صادر کننده IFS FOOD با شرکت هوداک سیستم فرتاک در تماس باشید.

بیشتر بخوانیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button