دسته ها

آخرین مطالب

استاندارد مواد غذایی

اخذ گواهینامه BRC معتبر

اخذ گواهینامه BRC معتبر

نحوه اخذ گواهینامه BRC معتبر

اخذ گواهینامه BRC معتبر و مورد تایید کشورهای اروپایی مخصوصاً انگلیس و آلمان، تقاضای شرکت ها، موسسات یا کارخانجات تولید و بسته بندی مواد غذایی است. چالش اغلب متقاضیان یافتن مرجع صادر کننده گواهینامه است تا بتوانند اقدام به اخذ گواهینامه BRC معتبر نمایند. اما موضوع مهم این است که برای دریافت گواهینامه BRC معتبر شرکت ها باید چه مدارکی را داشته باشند. آیا همه ی متقاضیان می توانند گواهینامه BRC معتبر را دریافت کنند؟

آیا شما اطلاعاتی در مورد استاندارد BRC دارید؟ شما برای دریافت گواهینامه BRC باید یکسری پیش نیازها را آماده سازی کنید. آیا شما می دانید باید چه مدارکی را جهت اخذ گواهینامه BRC معتبر در اختیار بازرسان قرار دهید؟ انتخاب مرجع صادر کننده گواهینامه BRC ممکن است برای شما مشکل ساز شود. بنابراین ما در مقاله “اخذ گواهینامه BRC” معتبر تمامی اطلاعاتی که نیاز دارید را در اختیار شما می گذاریم.

ما در این مقاله موضوعات زیر را بررسی می کنیم.

  • استاندارد BRC چیست؟
  • چه شرکت هایی می توانند اقدام به اخذ گواهینامه BRC معتبر نمایند؟
  • پیش نیاز دریافت گواهینامه BRC چیست؟
  • چه مرجعی گواهینامه BRC صادر می کند؟
  • برای اخذ گواهینامه BRC معتبر چکار کنم؟

استانداردهای جهانی BRC چیست؟

استاندارد جهانی کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا (BRC) که در ابتدا در سال 1998 توسعه و منتشر شد، معیارهای ایمنی، کیفیت و عملیاتی را برای تولیدکنندگان و تامین کنندگان مواد غذایی مشخص می کند. استاندارد BRC در سراسر جهان توسط GFSI به رسمیت شناخته شده است.

هدف انجمن ابتکار ایمنی غذا (GFSI) از تدوین استاندارد BRC کاهش نیاز به ممیزی های متعدد تامین کنندگان با هماهنگ کردن استانداردهای بین المللی ایمنی مواد غذایی است. استاندارده BRC توسط بسیاری از بزرگترین گروه‌ های خرده ‌فروشی جهان، تولیدکنندگان و سازمان ‌های خدمات غذایی پذیرفته شده‌ است.

استاندارد جهانی BRC با تضمین استاندارد سازی کیفیت، ایمنی و اصول عملیاتی، اطمینان را در کل زنجیره تامین ایجاد می کند. با تعیین معیار برای عملکرد تولید عالی، آنها به مشتریان اطمینان می دهند که محصولات ایمن، قانونی و با کیفیت هستند.

استاندارد جهانی BRC یا BRCGS یک استاندارد بین‌المللی سیستم ‌های مدیریت ایمنی مواد غذایی است و یکی از طرح ‌های صدور گواهینامه GFSI است. استاندارد ایمنی غذایی BRC شامل الزاماتی برای بررسی ایمنی مواد غذایی است که باید برای ایجاد یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی موثر رعایت کنید. همچنین نسخه هایی از استاندارد برای تولید کنندگان بسته بندی مواد غذایی، ذخیره سازی و توزیع و در حال حاضر نمایندگی و کارگزاران وجود دارد.

الزامات استاندارد BRC به عناصر کلیدی اشاره می کند که باید برای سازمان شما وجود داشته باشد تا از تولید محصول ایمن اطمینان حاصل کند. گواهینامه BRCGS توسط انجمن ابتکار ایمنی غذا GFSI به رسمیت شناخته می شود. این یعنی اینکه برای اخذ گواهینامه BRC معتبر باید از مرجعی اقدام کنید که توسط انجمن GFSI تاییدیه دریافت کرده باشد.

زیرا بسیاری از تولید کنندگان و خرده فروشان بزرگ به گواهینامه BRC که توسط GFSI تایید شده باشد، نیاز دارند. سایر استاندارد هایی که توسط انجمن GFSI تایید شده اند گواهینامه های شناخته شده بین المللی هستند که عبارتند از FSSC 22000، گواهینامه SFBB و گواهینامه IFS FOOD.

بسیاری از شرکت های بزرگ دارای گواهینامه BRC هستند. سازمان شما برای اینکه بتواند ابزار رقابتی با این شرکت را به دست آورد، باید یک سیستم مدیریتی بسازید که تمام الزامات استاندارد BRC را برآورده کند. با یک مرجع صدور گواهینامه BRC برای انجام ممیزی گواهینامه قرارداد ببندید، و برای دریافت گواهینامه BRC، حسابرسی را بگذرانید. سپس سازمان شما برای حفظ ثبت نیاز به ممیزی های منظم توسط نهاد صدور گواهینامه BRC دارد.

ایمنی محصولات غذایی یکی از اولویت های اصلی مصرف کنندگان و دولت ها در سراسر جهان است. بنابراین، زنجیره تامین مواد غذایی باید با آزمایش و تایید مناسب آنها از مطابقت محصولات با مقررات اطمینان حاصل کند و در عین حال با فشارهای تجاری برای کنترل هزینه ها و کاهش زمان عرضه به بازار مقابله کند.

در نتیجه، تعداد بسیاری از خرده ‌فروشان و ارائه‌ دهندگان خدمات مواد غذایی موظف می‌شوند که تأمین‌کننده گانشان در برابر طرحی که توسط «ابتکار جهانی ایمنی غذا» (GFSI) تأیید شده است، موظف به اقدام جهت اخذ گواهینامه BRC معتبرکنند. پس در صورتی که شما نیاز دارید محصولات بسته بندی خود را به کشورهای مهم دنیا ارسال داشته باشید، می بایست گواهینامه BRC را داشته باشید.

گواهینامه-BRC

چه شرکت ها و موسساتی می توانند اقدام به اخذ گواهینامه BRC معتبر کنند؟

متقاضیان بیشماری هستند که درخواست اخذ گواهینامه BRC دارند. گواهینامه BRC مربوط به تضمین کیفیت ایمنی مواد غذایی نیست. اگر شما نیاز دارید ایمنی مواد غذایی خود را تایید کنید نیاز به گواهینامه HACCP دارید و چنانچه می خواهید مدیریت کیفیت ایمنی مواد غذایی را تضمین کنید نیاز به اخذ گواهینامه ایزو 22000 دارید.

استاندارد BRC ایمنی بسته بندی مواد غذایی شما را تایید می کند. بنابراین شرکت ها و موسسات بازرگانی که حوزه فعالیت خرید و فروش مواد غذایی را دارند می توانند اقدام به دریافت گواهینامه BRC نمایند. ممکن است شما به صورت ظرفیت خالی فقط اقدام به صادرات مواد غذایی نمایید. شما می توانید اقدام به اخذ گواهینامه BRC معتبر کنید.

این در صورتی است که شما یک شرکت فعال بازرگانی داشته باشید و الزامات استاندارد BRC را در مجموعه خود پیاده سازی کرده باشید، ممیزی شوید و سپس گواهینامه BRC معتبر برای شما صادر می شود.

ممکن است شما امور بسته بندی مواد غذایی را در کارخانه خود انجام می دهید. بنابراین می توانید اقدام به دریافت گواهینامه BRC نمایید. این در صورتی است که الزامات استاندارد BRC را در مجموعه خود استقرار دهید.

به صورت کلی کلیه شرکت ها، موسسات و یا کارخانجاتی که در حوزه بسته بندی مواد غذایی فعالیت می کنند می توانند گواهینامه BRC معتبر را دریافت کنند در صورتی که زیر ساخت ها و مستندات مرتبط را داشته باشند.

چه مدارک و مستنداتی برای دریافت گواهینامه BRC نیاز دارید؟
  1. مرحله اول ثبت نام و انتخاب مرجع صادر کننده BRC

    شرکت هایی که درخواست اخذ گواهینامه BRC را دارند ابتدا باید اقدام به ثبت نام و تکمیل فرم درخواست BRC نمایند. برای دریافت فرم درخواست گواهینامه BRC معتبر با ما در ارتباط باشید. برای تکمیل فرم درخواست اخذ گواهینامه BRC معتبر نیاز به تکمیل اطلاعات زیر است.

  • خلاصه فعالیت خود را مکتوب کنید.
  • نام سازمان خود را مکتوب کنید.
  • تجربیات مرتبط و نام سایت های خود را مکتوب کنید.
  • اسناد مربوط به ثبت خود را مشخص کنید (ثبت شرکت، ثبت برند).
  • مشخص کنید چرا نیاز به گواهینامه BRC دارید.
  • برنامه چشم انداز 5 ساله خود را مکتوب کنید.
  • تعداد نفرات واحد QC و نفراتی که درگیر حسابرسی استاندارد BRC هستند را مشخص کنید.
  • خلاصه ای از طرح بازریابی خود را ارائه دهید.
  • اطلاعات تماس خود را مکتوب کنید.

مرجع صادر کننده گواهینامه BRC طرح کسب و کار را ظرف 15 روز کاری بررسی می کند و ممکن است درخواست کند جزئیات بیشتری ارائه شود. مرجع صادر کننده گواهینامه BRC فقط درخواستی را تأیید می کند که یک مورد تجاری واضح ارائه شده باشد.

        2. مرحله بعدی، تکمیل مدارک و واریز هزینه صدور گواهینامه BRC

برای دریافت گواهینامه BRC فقط کافی است مستندات و دستورالعمل های استاندارد ایمنی غذایی و بهداشت فردی را مکتوب و مستند کنید. شما نیاز دارید:

  • مستندات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت را ایجاد کنید. برای مستند سازی سیستم مدیریت کیفیت بیشتر بخوانید. پیشنهاد می شود مقاله “پیاده سازی ایزو 9001” را مطالعه کنید.
  • الزامات قانونی مربوط با حوزه فعالیت خود را تشخیص و مستند کنید.
  • طرح ایمنی مواد غذایی استاندارد HACCP را در مجموعه خود پیاده سازی کنید. برای اجرای طرح HACCP پیشنهاد می شود مقاله “اصول HACCP و دستورالعمل های کاربردی” را مطالعه کنید.
  • مستندات مربوط به کنترل محصول را ایجاد کنید.
  • فرآیند های کاری خود را مستند کنید.
  • استاندارد های مربوط به ایمنی غذایی را مستند کنید.
  • مستنداتی مربوط به بهداشت فردی کارکنان ارائه دهید.
گواهینامه FSSC 22000

مرجع صادر کننده گواهینامه BRC معتبر کیست؟

اخذ گواهینامه BRC معتبر درخواست اغلب بازرگانان و یا شرکت های تولید و بسته بندی مواد غذایی است. منتها اغلب نمی دانند برای دریافت گواهینامه BRC معتبر باید کجا مراجعه کنند. مرجع معتبر صدور گواهینامه BRC باید به سایت BRCGS ورود کنید و به قسمت شرکای BRC وارد شوید.

مراجع صادر کننده گواهینامه BRC معتبر در کشورهایی همانند (استرالیا، نیوزلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، آمریکای شمالی، اسپانیا، سوئد، هلند و انگلستان) فعالیت می کنند. بنابراین همانطور که مشخص شده هیچ مرجعی داخل ایران برای صدور گواهینامه BRC تایید نشده است. شاید برای شما سوال باشد “پس این همه گواهینامه BRC برای شرکت های ایرانی صادر شده، از کجا گرفته اند؟”.

برای شناسایی مرجع صادر کننده گواهینامه BRC معتبر روی لینک کلیک کنید.

دو دسته مرجع صادر کننده گواهینامه BRC داخل ایران فعالیت می کند.

دسته اول که سطح اعتباری قابل قبولی دارند، مراجعی هستند که توسط انجمن اعتبار دهنده IAF جهت صدور گواهینامه ایزو معتبر معرفی شده اند. ممکن است این مراجع توسط انجمن GFSI هم برای صدور گواهینامه BRC تایید شده باشند یا اینکه تایید نشده باشند. بنابراین اگر مرجع صادر کننده توسط GFSI تایید شده باشد شما می توانید گواهینامه BRC معتبر دریافت کنید. و اگر مرجع صدور توسط GFSI تایید نشده باشد گواهینامه BRC به صورت Non-Accreditation دریافت می کنید.

دسته دوم شرکت هایی که به صورت خصوصی ایجاد شده و اقدام به صدور گواهینامه BRC به اسم معتبر می کنند. عموماً اعلام می شود گواهینامه از کشور انگلیس، کانادا، آلمان، ایتالیا و یا ASCB دریافت می کنید. دقت کنید، به شما اعلام می کنند گواهینامه صادر شده دارای رجیستری نامبر بوده و توسط سایت به زبان انگلیسی قابلیت استعلام دارد. این گواهینامه ها فاقد اعتبار بین المللی هستند.

بنابراین صرف اینکه گواهینامه قابلیت رجیسیتری دارد دلیل بر اصل بودن یا معتبر بودن مرجع صادر کننده نیست.

به دلیل تحریم ها مرجع صادر کننده معتبر گواهینامه BRC داخل ایران فعالیت ندارد و چنانچه نیاز به اخذ گواهینامه BRC معتبر داشته باشید، می بایست هزینه های زیادی و مدت زمان زیادی صرف این موضوع کنید. ولی می توانید توسط مراجعی که تحت اعتبار IAF فعالیت می کنند گواهینامه BRC نان-اکریدیت دریافت کنید. برای مشاوره جهت انتخاب مرجع صادر کننده گواهینامه BRC با ما در تماس باشید.

بیشتر بخوانید: استاندارد IFS FOOD چیست؟

برای دریافت گواهینامه BRC معتبر چیکار باید انجام دهید:

برخی از شرکت ها ممکن است نیاز به گواهینامه معتبر BRC داشته باشند. ممکن است این سوال شما هم باشد. “برای اخذ گواهینامه BRC معتبر چیکار کنیم؟”.

ابتدا مرجع صادر کننده گواهینامه BRC را شناسایی کنید. برای انتخاب مرجع صادر کننده می توانید از مشاوره “شرکت هوداک سیستم فرتاک” بهره مند شوید. سپس اسناد شرکتی خود را با تکمیل فرم درخواست برای ما ارسال کنید. پس از مشخص شدن مرجع صدور گواهینامه می بایست اقدام به تکمیل مستندات استاندارد BRC نمایید. برای تکمیل مستندات می توانید از همکاران ما کمک بخواهید.

زمان ممیزی را با شما هماهنگ می کنیم و پس از ممیزی اقدامات لازم جهت بررسی عدم انطباق ها باید در دستور کار قرار گیرد. پس از تایید ممیز شما می توانید گواهینامه BRC معتبر را دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button