دسته ها

آخرین مطالب

به چه محصولاتی گواهینامه RoHS تعلق می گیرد؟

گواهینامه RoHS به چه محصولاتی تعلق می گیرد؟

وقتی با قوانین و مقررات زیست محیطی سر و کار دارید، هیچ جایگزینی برای آگاهی کامل از قوانین وجود ندارد. اتحادیه اروپا استانداردهای زیست محیطی سختگیرانه ای دارد و یکی از مهمترین آنها RoHS یا محدودیت مواد خطرناک نامیده می شود. این دستورالعمل که برای اولین بار در سال 2003 تصویب شد و چندین بار با محدودیت‌های جدید به‌روزرسانی شد، از تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی می‌خواهد ثابت کنند که محصولاتشان عاری از مواد شیمیایی خاص است.

به چه محصولاتی گواهینامه RoHS تعلق می گیرد؟, 10 محصول + لیست

RoHS یک دستورالعمل در اتحادیه اروپا است که مخفف محدودیت مواد خطرناک است. این برای کنترل استفاده از مواد خطرناک که اغلب در تجهیزات و کالاهای الکتریکی و الکترونیکی یافت می شود ایجاد شد. علاوه بر این، این دستورالعمل برای محافظت از سلامت انسان ها، وضعیت محیط زیست و تضمین بازیافت یا دفع ایمن محصولات الکتریکی و الکترونیکی ارائه شده است. هر محصول جدیدی که پس از 1 ژوئیه 2006 تولید شده است باید با دستورالعمل RoHS مطابقت داشته باشد.

به چه محصولاتی گواهینامه RoHS تعلق می گیرد؟

دسته‌های زیر تحت دستورالعمل RoHS قرار می‌گیرند و چند نمونه از انواع محصولات تحت تأثیر قرار گرفته است:

  • دسته اول: لوازم خانگی بزرگ (یخچال، اجاق گاز، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی)
  • دسته دوم: لوازم خانگی کوچک (سشوار، جاروبرقی، قهوه ساز)
  • دسته سوم: تجهیزات ارتباطی و محاسباتی (رایانه رومیزی، لپ تاپ، چاپگر، تلفن)
  • دسته چهارم: لوازم الکترونیکی مصرفی (تلویزیون، پخش کننده دی وی دی، استریو، دوربین فیلمبرداری)
  • دسته پنجم: روشنایی (لامپ، لامپ)
  • دسته ششم: ابزار برقی (دریل، اره، موبر، دمنده)
  • دسته هفتم: اسباب بازی، وسایل تفریحی و ورزشی (بازی های ویدئویی، تردمیل، ردیاب های تناسب اندام)
  • دسته هشتم: تجهیزات و تجهیزات پزشکی – (دستگاه های پزشکی تشخیصی آزمایشگاهی)
  • دسته نهم: تجهیزات مانیتورینگ و کنترل (ترموستات، دتکتور دود، اعلام حریق)
  • دسته دهم: تلگراف های اتوماتیک (دستگاه های خودپرداز، دستگاه های خودپرداز)
  • دسته یازدهم: انواع متفرقه تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی که در دسته های قبلی قرار نمی گیرند (خودروهای برقی دو چرخ، سیگارهای الکترونیکی، خودکارهای ویپ، کابل های برق کمتر از 250 ولت)

پرسش و پاسخ در مورد RoHS

دستورالعمل RoHS اتحادیه اروپا

1. "انطباق با RoHS" به چه معناست؟

انطباق با RoHS به این معنی است که یک محصول برای 10 ماده ممنوعه توسط یک مرجع مستقل آزمایش شده است، و این آزمایش ها سطوح مواد زیر آستانه RoHS را تأیید کردند. تحت RoHS 3، آخرین نسخه دستورالعمل RoHS، 10 ماده محدود شده عبارتند از:

  • کادمیوم
  • سرب
  • کروم شش ظرفیتی
  • جیوه
  • بی فنیل های پلی برومینه (PBB)
  • دی فنیل اترهای پلی برومینه (PBDE)
  • بیس (2-اتیل هگزیل) فتالات (DEHP)
  • بنزیل بوتیل فتالات (BBP)
  • دی بوتیل فتالات (DBP)
  • دی ایزو بوتیل فتالات (DIBP)

تمام این مواد باید به 1000 پی پی ام محدود شوند به جز کادمیوم که حد آن 100 پی پی ام است.

2. آیا RoHS در اروپا اجباری است؟

بله، تمام تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (EEE) باید از بازرسی RoHS عبور کنند تا در هر کشور اتحادیه اروپا فروخته شوند. توجه داشته باشید که هر کشور عضو اتحادیه اروپا RoHS را متفاوت اجرا می کند، بنابراین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی که قصد دارند محصولات خود را به اتحادیه اروپا وارد کنند، باید نه تنها با دستورالعمل اتحادیه اروپا، بلکه با روش های فردی که هر کشور برای اجرای آن استفاده می کند، آشنا باشند.

3. WEEE چیست و چه ارتباطی با RoHS دارد؟

دستورالعمل ضایعات تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (WEEE) یکی دیگر از دستورالعمل های اتحادیه اروپا است که تمام تولیدکنندگان EEE را که در اتحادیه اروپا می فروشند ملزم می کند که مسئولیت های خاصی را در فرآیند دفع زباله های الکترونیکی بر عهده بگیرند. هر دو دستورالعمل برای بسیاری از محصولات مشابه اعمال می شود، اما هر کدام قوانین خاص خود را دارند و همچنین تفاوت های کشور به کشور خود را در اجرا دارند.

4. آیا معافیت هایی از RoHS وجود دارد؟

برخی از دسته‌بندی‌های محصول و برنامه‌های کاربردی در حال حاضر از انطباق با RoHS مستثنی هستند. این معافیت ها معمولاً انواع تجهیزات نظامی، صنعتی، علمی، انرژی های تجدیدپذیر و تجهیزات پزشکی را شامل می شود. قطعات یدکی تجهیزات عرضه شده در بازار قبل از 1 ژوئیه 2006 نیز عموماً از RoHS معاف هستند (اما قطعات یدکی تجهیزات جدیدتر اینگونه نیست).

اگر فکر می‌کنید محصولات شما واجد شرایط معافیت RoHS هستند، وب‌سایت RoHS اتحادیه اروپا را بررسی کنید تا در مورد معافیت‌های مختلف و وضعیت تمدید آنها اطلاعات کسب کنید. به یاد داشته باشید که معافیت ها ممکن است تغییر کنند، بنابراین به طور منظم وب سایت را بررسی کنید تا مطمئن شوید که معافیت های مربوط به محصولات شما همچنان اعمال می شود.

5. آیا RoHS برای پلاستیک اعمال می شود؟

اگر یک قطعه پلاستیکی در تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی استفاده می شود، باید مطابق با RoHS باشد، مگر اینکه تحت معافیت های ذکر شده در بالا قرار گیرد.

چگونه-بفهمیم-که-آیا-محصول-با-دستورالعمل-RoHS-سازگار-است

6. آیا RoHS برای محصولاتی غیر از لوازم الکترونیکی اعمال می شود؟

از نظر فنی، خیر، اما فرآیندهای تولید محصولات برای فروش در اتحادیه اروپا باید با دستورالعمل ثبت، ارزیابی، مجوز و محدودیت مواد شیمیایی اتحادیه اروپا (REACH) مطابقت داشته باشد. همه مواد محدود شده توسط RoHS نیز توسط REACH محدود شده اند، بنابراین اگر محصولی مطابق با RoHS نباشد، احتمالاً مطابق با REACH نیز نخواهد بود.

7. آیا کشورهای غیر اتحادیه اروپا قوانین RoHS دارند؟

الان خیلی ها این کار را می کنند. چین، ژاپن، کره جنوبی و چندین کشور دیگر هر کدام مقررات مشابه RoHS خود را اجرا کرده‌اند، بنابراین هر کسب‌وکار EEE که قصد دارد به کشور دیگری گسترش یابد، باید قوانین آن کشور در مورد زباله‌های الکترونیکی و مواد خطرناک را بیاموزد. ایالات متحده در حال حاضر هیچ قانون فدرالی مشابه RoHS ندارد، اما برخی از ایالت های ایالات متحده (به ویژه کالیفرنیا) این قانون را دارند.

8. آیا فولاد ضد زنگ RoHS مطابقت دارد؟

آره. اگرچه کروم در فولاد ضد زنگ وجود دارد، اما کروم شش ظرفیتی محدود شده توسط RoHS نیست. برخی دیگر از مواد محدود شده مانند سرب و کادمیوم نیز ممکن است در مقادیر کمی وجود داشته باشند، اما آزمایشات به طور مداوم تایید کرده است که غلظت آنها در فولاد ضد زنگ بسیار کمتر از آستانه RoHS است.

9. گواهی RoHS چه مدت اعتبار دارد؟

گواهینامه RoHS به مدت پنج سال معتبر است. با این حال، اگر محصولی دستخوش تغییرات قابل توجهی در طراحی، مواد اولیه یا رویه‌های منبع‌یابی شود، ممکن است نیاز به تایید مجدد زودهنگام باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button