چگونه آینده تجارت را با هم شکل دهیم

در آینده تجارت ITC و ISO روابط را تقویت می کنند تا به بازارهای جهانی سود برسانند.

من به عنوان رئیس برنامه تجارت برای توسعه پایدار (T4SD) در مرکز تجارت بین المللی (ITC)، اساساً به قدرت مشارکت اعتقاد دارم. به عنوان مثال، مشارکت ما با ISO را در نظر بگیرید. در طول سالیان متمادی، ما از همکاری پرباری برخوردار بوده‌ایم که بر تقویت همکاری‌های تجاری بهبود یافته، با هدف کمک به کشورهای در حال توسعه برای رقابت در بازارهای جهانی متمرکز شده است. 

چگونه آینده تجارت را با هم شکل دهیم

تلاش مشترک ما پاسخی به نقش فزاینده مهمی است که استانداردهای بین المللی به عنوان مکانیزم سیاست و به عنوان ابزار بازار برای تجارت و توسعه پایدار ایفا می کنند.

مشارکت برای یافتن راه حل در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، حیاتی است. بی ثباتی مقررات تجاری، که اغلب در حوزه های قضایی متفاوت است، هنجارهای ایجاد شده را در مورد چگونگی گسترش مسیر رو به جلو به چالش می کشد. این امر بر کسب‌وکارهای کوچک تأثیر می‌گذارد و در میان فشارهای فزاینده برای انطباق جهانی، باعث پیچیدگی و سردرگمی می‌شود.

همکاری برای خیر در آینده تجارت

کارهای زیادی وجود دارد که ITC و ISO با هم انجام می دهند. اخیراً، ما با ISO کار کرده ایم تا استانداردهای کاکائوی پایدار و قابل ردیابی آن را در پورتال نقشه استاندارد ITC خود ارجاع دهیم. نقشه استانداردها مجموعه ای از ابتکارات داوطلبانه پایداری (یعنی استانداردها و کدهای رفتار) را متمرکز می کند که معیارهای محیطی و اجتماعی را پوشش می دهد. معروف ترین نمونه ها عبارتند از Rainforest Alliance و Fairtrade. امروزه، با ارجاع بیش از 300 طرح، نقشه استانداردهای ما هر سال به بیش از نیم میلیون بازدیدکننده خدمات ارائه می دهد.

کاری که نقشه استاندارد انجام می دهد، مقایسه استانداردها با شناسایی بسیار دقیق معیارها است. بنابراین، اگر من صادرکننده، مثلاً قهوه یا کاکائو هستم و به دنبال اطلاعاتی در مورد استانداردی هستم که برای صدور گواهینامه در کشورم کاربرد دارد، می‌توانم آن را در نقشه استاندارد جستجو کنم و بفهمم چه معیارهایی را باید اجرا کنم.

ابتکار کاکائو یک مشارکت بسیار موفق بوده است. اگر بتوانیم این همکاری را با سایر استانداردهای کلیدی مرتبط با پایداری تکرار کنیم، فوق العاده خواهد بود. سایر مشارکت های کلیدی با ISO شامل زنان در تجارت، استانداردهای کیفیت است و ITC همچنین یک آکادمی تجارت SME را اداره می کند که مواد آموزشی آنلاین و دوره های مرتبط با تجارت و دسترسی به بازار را ارائه می دهد.

روندهای نظارتی جدید

برندها و خرده فروشان تا کنون هنگام تهیه کالاهای خود، چه منسوجات و پوشاک، محصولات کشاورزی، لوازم الکترونیکی یا اسباب بازی، به چندین استاندارد داوطلبانه متکی بوده اند. دلیل آن این است که آنها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که آنچه که از تامین‌کنندگان کشورهای در حال توسعه تامین می‌کنند، از نظر زیست‌محیطی و اجتماعی پایدار است. این مقررات معمولاً خارج از قوانین ملی و بین‌المللی وجود دارند، بنابراین چارچوب‌های داوطلبانه در جای خود پدید آمده‌اند تا اطمینان حاصل شود که شیوه‌های پایدار در طول زنجیره تأمین رعایت می‌شوند.

در شرایط اقلیمی امروز، دولت‌ها، به‌ویژه در اتحادیه اروپا، به سمت یک سیستم اجباری اتحادیه اروپا برای بررسی دقیق زنجیره تامین حرکت می‌کنند. این یک شبه اتفاق نمی افتد. تا سال 2024/2025، ما شاهد تصویب این قانون خواهیم بود که تبعات آن برای انطباق خواهد بود. این امر بار بیشتری را بر دوش صادرکنندگان به ویژه کشورهای در حال توسعه می‌گذارد که برای صادرات موفقیت‌آمیز به بازارهای مختلف باید از این شیوه‌های پایداری پیروی کنند. و در حالی که مشاغل کوچک به طور کلی نیاز به “سبز شدن” را درک می کنند، آنها اغلب فاقد دانش فنی و امکانات مالی برای انجام این کار هستند.

ISO - یک مرجع بین المللی

برای اطمینان از اینکه پایبندی به قوانین و مقررات مانعی برای تجارت ایجاد نمی کند، ما انطباق جهانی بیشتر با استانداردهای بین المللی را تشویق می کنیم. استانداردهای ISO که در سطح بین المللی به دلیل بی طرفی، سخت گیری و پذیرش آنها توسط انواع شرکای بازار شناخته شده اند، برای موفقیت صادرات اساسی هستند. آنها ابزاری عالی برای انتقال دانش فراهم می کنند و به کشورهای در حال توسعه کمک می کنند تا بر شکاف های مهارتی خود غلبه کنند و بهتر در اقتصاد جهانی ادغام شوند.

در ITC، ما در تلاش هستیم تا ابتکارات پایداری داوطلبانه را که در پلتفرم نقشه استاندارد ما ارجاع داده شده است، با مقررات آتی هماهنگ کنیم و داشتن استانداردهای ISO مرتبط در نقشه استاندارد تنها وضعیت را بهبود می بخشد. مهمتر از آن، زمانی که قوانین جدید به وجود می آید، باید بتوانیم به تامین کنندگان کمک کنیم تا استانداردها و مقررات پایداری را به شیوه ای مقرون به صرفه برآورده کنند.

اینکه آیا ما در این تلاش موفق می شویم، بستگی زیادی به پیوندهایی دارد که با سازمان های همفکر ایجاد می کنیم، زیرا این موارد به گسترش دامنه آنچه می توان به دست آورد کمک می کند. مشارکت برای هدف به هسته اصلی این موضوع می رسد – یعنی اینکه ما به تنهایی نمی توانیم این کار را انجام دهیم. ما باید درک کنیم که نقاط قوت ما در کجا نهفته است، سپس با شرکای – مانند ISO – که از نظر دوجانبه و استراتژیک سودمند هستند، کار کنیم.

زمینه های زیادی برای همکاری بیشتر بین ISO و ITC وجود دارد، به ویژه برای کمک به کسب و کارها در کشورهای در حال توسعه که وعده تجارت پایدار را مهار کنند. با استفاده از استانداردهای ISO، می‌توانیم به میلیون‌ها کسب‌وکار کمک کنیم تا نیازهای خریداران خود را برآورده کنند. تنها در این صورت است که دسترسی واقعی به بازار جهانی قابل دستیابی است.

Call Now Button