دسته ها

آخرین مطالب

معروف ترین استانداردها

ایزو 9000 چیست؟, چرا ISO 9000 مهم است, QMS چیست

ایزو 9000 چیست؟, چرا ISO 9000 مهم است, QMS چیست
Table of Contents

ایزو 9000 چیست؟

استاندارد ایزو 9000 مجموعه ای از استانداردهای بین المللی در مورد مدیریت و تضمین کیفیت است که برای کمک به سازمان ها در ایجاد و حفظ یک سیستم مدیریت کیفیت موثر (QMS) ایجاد شده است. دستورالعمل استاندارد ایزو 9000 می توانند به واحدهای تجاری کمک کنند تا الزامات نظارتی را برآورده کنند، به طور مداوم بهبود یابند و رضایت مشتری را تضمین کنند.

مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) استاندارد ایزو 9000 باعث بهبود مستندسازی فرآیندهای سازمانی، کارآمدکردن فرآیند تولید، کاهش اتلاف زمان و به حداقل رسیدن هزینه، می شود. بنابراین پیاده سازی الزامات استاندارد سری ایزو 9000 اصول و بهترین شیوه های سیستم مدیریت کیفیت را تضمین می کند.

این استاندارد می تواند برای تمامی مشاغل صرف نظر از نوع فعالیت یا اندازه سازمان اجرایی شود.

معنای استاندارد ایزو 9000 چیست

معنای استاندارد ایزو 9000 چیست؟

ایزو 9000 به مجموعه ای از استانداردهای پذیرفته شده جهانی اشاره دارد که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) برای کمک به سازمان ها در ایجاد، نگهداری و بهبود مستمر QMS های خود معرفی شده اند. گواهینامه ISO به کسب و کارها این امکان را می دهد تا بهترین محصولات و خدمات را به مشتریان خود ارائه دهند. بنابراین، باید آن را سطح پایه هر سیستم کیفی در نظر گرفت.

سازمان بین المللی ایزو استاندارد ایزو 9000 را برای اجرا توسط تمامی کسب و کارها منتشر کرده است. دستورالعمل ایزو 9000 اصول و واژگان یک QMS (سیستم مدیریت کیفیت) ایده آل را پوشش می دهد. این دستورالعمل ها براساس هفت اصل سیستم مدیریت کیفیت بنا شده است.

متقاضیان دریافت گواهینامه ایزو 9001 می توانند با اجرای کامل دستورالعمل ایزو 9000 اقدام به اخذ ایزو نمایند. شما برای اخذ ایزو 9001 باید اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. پیاده سازی و اجرای کلیه الزامات استاندارد ایزو 9000
  2. ممیزی داخلی را انجام دهید تا مطئن شوید عدم انطباقی وجود ندارد
  3. مرجع صدور گواهینامه را انتخاب کنید
  4. اعلام آمادگی خود را برای ممیزی به مرجع صدور ایزو ابلاغ نمایید
blank

انواع استاندارد ایزو 9000 شامل چه استانداردهایی است؟

استاندارد ایزو 9000 یک خانواده سری ISO 9000 است که شامل بخش های زیر می شود.

ایزو 9000

ISO 9000:2015 – این استاندارد ویژگی های QMS را تعریف می کند و در عین حال به دستورالعمل های سیستم مدیریت کیفیت بیان شده می پردازد.

ایزو 19011

ISO 19011:2018 – ایزو 19011 راهنمایی در مورد ممیزی داخلی رارائه می دهد که کارایی سیستم مدیریت اجرا شده را بهبود می بخشد و شما را مطمئن می کند که تاییدیه ممیزی مرجع صدور را دریافت می کنید.

ایزو 9004

ISO 9004:2015 – استاندارد ایزو 9004 راهنمایی هایی را برای موفقیت مستمر براساس هفت اصل سیستم مدیریت کیفیت ارائه می دهد. این اصول به مدیران ارشد کمک می کند تا به اهداف شرکا یا ذینفعان را بپردازند.

ISO 9004:2018 – استاندارد ایزو 9004 ویرایش 2018 به شرکت ها کمک می کند تا ضمن افزایش رضایت سهامداران، الزامات نظارتی و کیفی مربوطه را برطرف کنند. علاوه بر این سازمان ها را راهنمایی می کند که چگونه یک تکنیک موثر برای شناسایی و اجرای بهبود فرآیندها داشته باشند.

هفت-اصل-سیستم-مدیریت-کیفیت-ISO-9000-چیست

هفت اصل سیستم مدیریت کیفیت ISO 9000 چیست؟

الزامات سیستم مدیریت کیفیت QMS براساس هفت اصل مهم پایدار شده که به شرح زیر است.

  1. تمرکز بر مشتری

سازمان ها باید نیازهای مشتریان فعلی و آینده را درک کنند و هدفشان فراتر رفتن از انتظارات آنها باشد. آنها می توانند از مشتریان بازخورد بخواهند و بر شکایات نظارت کنند.

     2. آموزش پرسنل

پرسنل در هر سطح از یک سازمان باید توانایی کسب و کار را برای ایجاد ارزش مشتری بهبود بخشد.

     3.رهبری

رهبران یک شرکت باید برای تجهیز و توانمندسازی کارکنان برای دستیابی به اهداف مرتبط با کیفیت، یک وحدت جهت را در سراسر سازمان ایجاد کنند.

     4. فرآیند کاری

سازمان ‌ها باید فعالیت ‌های خود را به ‌عنوان فرآیندهای مرتبط با یکدیگر مدیریت کنند که به ‌عنوان یک سیستم به خوبی سازمان ‌یافته عمل می‌کنند. علاوه بر این، آنها باید از ابزارهای تجزیه و تحلیل فرآیند برای اندازه گیری توانایی خود و شناسایی روابط بین فعالیت ها برای بهبود فرآیندها استفاده کنند.

    5. تصمیم گیری مبتنی بر شواهد

شرکت ها باید تمام تصمیمات را پس از تجزیه و تحلیل و ارزیابی کامل داده ها و اطلاعات لازم برای بهترین نتایج اتخاذ کنند. باید به یاد داشته باشید که تجزیه و تحلیل داده ها را با شواهد کیفی و تجربه عملی متعادل کنید.

    6. مدیریت روابط

برای موفقیت کوتاه مدت و بلند مدت، نهادهای تجاری باید روابط خود را با اشخاص مرتبط مانند فروشندگان، شرکا و پیمانکاران مدیریت کنند.

    7. بهبود مستمر

سازمان ها باید رویکردی را اتخاذ کنند که بر بهبود مستمر تمرکز دارد. آنها باید کارگران را توانمند سازند تا پیشرفت کنند و آنها را هنگام پیشرفت تشویق کنند تا انگیزه آنها بالاتر رود. علاوه بر این، آنها باید پیشرفت ها را به طور مداوم اندازه گیری کنند.

جایگزین مقرون به صرفه

مزایای پیاده سازی ایزو 9000 چیست؟

پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت کیفیت (QMS) برای سازمان ها، شرکت ها و مشاغل مختلف مزایایی دارد. در ادامه به مزایای ISO 9000 می پردازیم.

  • یک کسب و کار به خوبی مجهز می شود تا بازخوردها را به طور موثر و سریع پاسخ دهد. در نتیجه رضایت مشتری افزایش می یابد.
  • اخذ گواهینامه ایزو به عنوان نشانی از قابلیت اطمینان عمل می کند و تصویر برند را بهبود می بخشد. به جلب اعتماد مشتری کمک می کند.
  • پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو 9000 تفکر پیشگیرانه را تشویق می‌کند، که به کسب‌ وکارها این امکان را می‌دهد تا مسائل را قبل از ظهور و تأثیر بر مشتریان بررسی کنند.
  • خطاها را در فرآیند کاری به حداقل می رساند.
  • اجرای کامل ISO 9000 به کسب و کارها کمک می کند تا از طریق مدیریت کارآمد منابع در زمان صرفه جویی کنند.
  • اجرای الزامات استاندارد ایزو 9000 می تواند منجر به افزایش سهم بازار و پتانسیل سود شود.
  • با بهبود عملکرد کسب و کار این استانداردها امنیت شغلی افزایش می یابد.
  • کارکنان ایده روشنی در مورد نقش ها و مسئولیت های خود دارند. این باعث بهبود رضایت شغلی می شود.
  • کارکنان به دلیل مسئولیت پذیری و مالکیت فرآیند نسبت به شغل خود احساس مسئولیت بیشتری می کنند. در نتیجه کیفیت فرآیند بهبود می یابد.
سوالات متداول در مورد ISO 9000
  1. چرا ایزو 9000 مهم است؟

هدف استاندارد ایزو 9000 پیاده سازی و حفظ یک QMS است که می‌تواند بهره ‌وری را افزایش دهد و هزینه‌ ها را در یک سازمان به حداقل برساند و در عین حال الزامات نظارتی را برآورده کند و رضایت مشتری را تضمین کند.

  1. عناصر ISO 9000 چیست؟
  • بازرسی و آزمایش
  • در دسترس بودن و ردیابی محصول
  • کنترل طراحی
  • سیستم کیفیت
  • مسئولیت مدیریت
  • ممیزی کیفیت داخلی
  • سرویس دهی
  • آموزش
  • بازبینی قرارداد
  • کنترل فرایند
  • خرید
  • کنترل اسناد و داده ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button