دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

فرم درخواست گواهینامه

مستندات استاندارد ها

اخذ گواهینامه ایزو

نحوه اخذ گواهینامه ایزو

اخذ گواهینامه ایزو

اخذ گواهینامه ایزو (ISO) بالاترین سرچ توسط متقاضیان در سایت جستجوگر گوگل دارد، مقالات زیادی در مورد مراحل اخذ ایزو، نهادهای صادر کننده گواهی نامه ISO، اعتبارسنجی گواهینامه ایزو یا نحوه اخذ گواهینامه ایزو توسط شرکت های بیشماری مکتوب شده است. منتها همچنان متقاضیان دغدغه این موضوع را دارند که آیا مرجع صادر کننده ایزو، گواهینامه ایزو معتبر صادر می کند.

اخذ گواهینامه ایزو توسط چه شرکتی مقرون به صرفه است یا کدام شرکت گواهینامه ایزو با قیمت ارزان صادر می کند. مقاله اخذ گواهینامه ایزو توسط گروه مهندسین شرکت هوداک سیستم فرتاک تدوین شده و با مطالعه مقاله فوق اطلاعات کاملا جامعی در مورد نهادهایی که مجوز صدور گواهینامه ایزو را دارند همچنین نحوه اعتبار سنجی گواهینامه ایزو دریافت شده به دست می آورید.

در ابتدا مقاله می پردازیم به اینکه اصولا ایزو (ISO) چیست و چرا شرکت ها، سازمان ها، یا مدیران کسب و کارها دنبال اخذ گواهینامه ایزو هستند. سپس به نهادهای معتبری که گواهینامه ایزو صادر می کنند می پردازیم و نحوه ی اعتبار سنجی نهاد های صادر کننده ایزو. سپس می پردازیم به اخذ گواهینامه ایزو با توجه به هدف متقاضی، لذا تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.

ایزو چیست؟

استانداردهای ISO در میان اظهار نظرات متخصصان بین المللی مورد توافق قرار گرفته است، ISO به همه ی اهداف توسعه پایدار سازمان ها کمک می کند و شما میتوانید استاندارد های ISO را به عنوان فرمولی در نظر بگیرید که بهترین روش انجام کار را توصیف می کند. استانداردISO  طیف وسیعی از فعالیت ها را پوشش می دهد که می تواند در مورد تولید محصول، مدیریت فرآیند، ارائه خدمات یا تأمین مواد باشد. وقتی همه چیز آنطور که باید کار نمی کند، اغلب به این معنی است که استانداردی  وجود ندارد لذا  برای پیشبرد کارها و رفع نیاز مصرف کننده، سازمان ها باید روی استانداردها زوم کنید و تلاش نمایند جهت رفع عیوب سازمانی.

سازمان استاندارد بین المللی ایزو (ISO) به وجود آمد که نیاز مصرف کننده برای استفاده از محصول با کیفیت یا خدمات با کیفیت را برآورده نماید. لذا سازمان ایزو جهت مرتفع کردن نیاز ذینفعان خود استاندارد های بیشماری را تدوین کرده که متقاضی می تواند اقدام به اجرای الزامات استاندارد نماید و سپس اقدام به اخذ گواهینامه ایزو کند.

پرکاربردترین استانداردهایی که توسط سازمان ایزو برای مشاغل، تولیدکنندگان، واردکنندگان، سازمان ها و به طور عموم تمامی مشاغل تدوین شده به شرح ذیل می باشد.

  • استانداردهای مدیریت کیفیت (ISO 9001) برای کمک به کارآمدتر کردن محصول یا خدمات و کاهش خرابی محصول یا ارائه خدمات با کیفیت مطلوب.
  • استانداردهای مدیریت محیط زیست (ISO 14001) برای کمک به کاهش اثرات زیست محیطی ، کاهش ضایعات و پایداری بیشتر محیط زیست.
  • استانداردهای ایمنی و بهداشت (ISO 45001) برای کمک به کاهش تصادفات در محل کار و کاهش سوانح همچنین آسیب های اجتماعی.
  • استانداردهای مدیریت انرژی (ISO 50001) برای کاهش مصرف انرژی.
  • استانداردهای ایمنی غذا (ISO 22000) برای جلوگیری از آلوده شدن غذا.
  • استانداردهای امنیت فناوری اطلاعات (ISO 27001) برای حفظ امنیت اطلاعات حساس.
نهاد-صادر-کننده-گواهینامه-ISO-&-HSE

چرا باید گواهینامه ایزو دریافت کنیم؟

اخذ گواهینامه ایزو و درج لوگو ISO روی محصولات حتی ارائه گواهینامه ایزو به مصرف کننده این اطمینان را می دهد که خدمات دریافت شده یا محصول خریداری شده بر اساس یک روند اجرایی بین المللی تعریف شده. لذا اخذ گواهینامه ایزو باعث مشهور شدن و بالا بردن سطح اطمینان ذینفعان نسبت به سازمان شما می شود.

مهمترین مزایای اخذ گواهینامه ایزو به شرح ذیل می باشد:

  • اجرای الزامات استاندارد ایزو برای تمامی سازمان ها بدون در نظر گرفتن نوع فعالیتی که دارند راحت و امکان پذیر می باشد.
  • با اجرای الزامات استاندارد ایزو مدیریت داخلی سازمان خود را بهتر می کنید.
  • پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو باعث جلوگیری از اتلاف وقت می شود.
  • اجرای دستوالعمل های تدوین شده سازمان ایزو به سازمان ها کمک می کند جهت بهره وری بیشتر همچنین سود دهی برای سازمان.
  • اخذ گواهینامه ایزو باعث حفظ و جذب مشتری برای سازمان ها می شود.
  • پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو باعث به وجود آمدن نتایج ثابت در سازمان می شود.
  • اخذ گواهینامه ایزو به سازمان ها کمک می کند خود را به عنوان یک سازمان ساختار مند بین المللی به دیگران معرفی کنند.

رعایت استاندارد ISO  و اخذ گواهینامه ایزو مجموعه ای از دستورالعمل های شناخته شده بین المللی را که در حوزه مدیریت مشاغل همانند، رهبری و تعهد، مدیریت ریسک و استفاده از فرصت های تجاری، شناسایی منابع همانند مردم و سازمان ها، ایجاد ارتباطات بهتر، برنامه ریزی و کنترل عملیاتی، سنجش عملکرد و در نهایت بهبود عملکرد به وجود می آورد.

بنابراین تمامی این دلایل باعث می شود امروزه بسیاری از مدیران دنبال راهکاری جهت اخذ گواهینامه ایزو باشند تا از مزایای داشتن گواهینامه ایزو بهره مند شوند.

مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو:

مرجع صادر کننده اخذ گواهینامه ایزو چالش بسیار مهمی برای متقاضیان اخذ گواینامه ایزو می باشد، به دلیل اینکه اغلب متقاضیان هزینه های بیشماری انجام می دهند برای دریافت گواهینامه ایزو فیک. لذا تکمیل اطلاعات فنی برای شناسایی مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو جزو مهمترین دغدغه های متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو می باشد.

مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو اختصارا CB نامیده می شود، CB به معنای بدنه صدور در فارسی ترجمه می شود، مرجع صادر کننده گواهینامه استاندارد به طور کلی CB های معتبر هستند. CB های بیشماری داخل ایران فعالیت می کنند که همگی ادعا دارند گواهینامه ایزو اصل صادر می کنند بنابراین نحوه تشخیص گواهینامه ایزو اصل برای متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو اهمیت دارد.

برای تشخیص نهاد صادر کننده گواهینامه ایزو اصل فقط کافی است به چند نکته مهم توجه کنیم، اول اینکه گواهینامه ایزو معتبر باید دارای نشان انجمن IAF و نشان سازمان اعتبار دهنده به CB باشد. مثلا چنانچه گواهینامه شما توسط یک نهاد آلمانی صادر شده باشد باید گواهینامه دارای دو لوگو IAF و DAKKS آلمان به عنوان سازمان اعتبار دهنده به نهاد صادر کننده باشد.

نکته دوم که مسیر سخت تر ولی قابل اعتمادتری است اینکه متقاضی باید وارد سایت WWW.IAF.NU  شود سپس کشور تایید کننده CB را در قسمت IAF MLA SIGNATORIES جستجو نماید. بعد وارد سایت معرفی شده سازمان اعتبار دهنده شود و نام CB صادر کننده گواهینامه را استعلام کند، چنانچه سازمان اعتبار دهنده نام CB را تایید کند گواهینامه ایزو دریافت شده از CB معتبر می باشد.

راه بعدی جهت استعلام اخذ گواهینامه ایزو معتبر، رجیستری گواهینامه در سایت IAF می باشد، جهت استعلام گواهینامه ایزو اخذ شده باید متقاضی وارد سایت WWW.IAFCERTSEARCH.ORG  شود سپس شماره گواهینامه خود را وارد نماید تا اطلاعات سازمانی خود را مشاهده کند.

مراحل اخذ ایزو
اعتبارسنجی گواهینامه ایزو:

اعتبار سنجی گواهینامه ایزو به راحتی مراحل اعتبارسنجی نهاد صادر کننده می باشد، یعنی اینکه دقیقا همان مراحلی که برای تایید نهاد صادر کننده معرفی شد همان مراحل باید برای اعتبارسنجی گواهینامه ایزو پیمایش شود. تنها دو نکته برای اعتبار سنجی گواهینامه ایزو باید توجه شود، نکته اول اینکه گواهینامه ایزو اصل باید حتما داخل سایت IAF و سایت معرفی شده توسط نهاد اعتبار دهنده به CB رجیستری شود.

برخی از افراد سودجو سایت های مشابه ای توسط موتور جستجوگر گوگل به وجود می آورند و اعلام می کنند گواهینامه در سایت CB مورد تایید رجیستری می شود در حالی که سایت رجیستری گواهینامه ایزو را خود به وجود می آورند. نکته بعدی اینکه باید توجه کنند لوگو IAF و لوگو سازمان اعتبار دهنده داخل سرتیفیکت ایزو باشد و در غیر این صورت CB مجوز صدور این استاندارد را نداشته است.

نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو براساس استاندارد ISO 17021 توسط نهاد اعتبار دهنده ممیزی می شوند و مراجع ممکن است مجوز صدور یک یا چند استاندارد به خصوص را دریافت کنند. لذا چنانچه مرجع صدور حتی درصورتیکه مورد تایید IAF باشد ولی داخل گواهینامه صادر شده لوگوهای مراکز اعتبار دهنده وجود نداشته باشد یعنی اینکه گواهینامه ایزو اعتبار اصلی را ندارد و اصطلاحا نانواکریدیت می باشد.

برخی از مراجع صدور ادعا می کنند گواهینامه ایزو معتبر صادر می کنند و سایتی جهت رجیستری گواهینامه ایزو به متقاضی معرفی می کنند. حتما باید متقاضیان اطلاع داشته باشند که اغلب سایت های معرفی شده توسط خود ایرانی ها ساخته پرداخته شده و صرف اینکه گواهینامه در سایت رجیستری می شود دلیل بر اصل یا معتبر بودن گواهینامه ایزو نیست.

روند اخذ گواهینامه ایزو:

روند صدور و اخذ گواهینامه ایزو مسئله خیلی مهمی است که می توان کلی مقاله برای آن تدوین و مکتوب کرد. متاسفانه روند اخذ گواهینامه ایزو در ایران کاملا متفاوت است با روند صدور گواهینامه در جوامع بین الملل. در ایران متقاضیان دنبال این هستند که ساده ترین و کم هزینه ترین راه را انتخاب نماید برای رسیدن به گواهینامه استاندارد ایزو، ولی به صورت اصولی به این صورت است که باید متقاضی ابتدا روند اجرای الزامات، دستورالعمل ها و آئین نامه های تدوین شده استاندارد را در مجموعه خود پیاده سازی نموده سپس یک CB شرکت درخواست کننده گواهینامه ایزو را ممیزی نماید و در نهایت پس از تایید حسابرسی گواهینامه ایزو صادر شود.

جهت صدور گواهینامه ایزو معمولا روند درستی پیش گرفته نمی شود لذا شرکت ها به دنبال مراجعی هستند که گواهینامه ایزو بدون ممیزی و بدون پیاده سازی در مدت زمان کوتاهی صادر می کنند. بنابراین متقاضیان می توانند با تکمیل یک فرم درخواست و ارائه یکسری مستندات به راحتی اقدام به اخذ گواهینامه ایزو نمایند. معولا شرکت هایی که به این صورت گواهینامه ایزو صادر می کنند جزو CB های اصلی نیستند و به عنوان CB های فیک از آن ها نامبرده می شود. لذا جهت اخذ گواهینامه ایزو و پرداخت هزینه صدور گواهینامه ایزو از مشاوره رایگان شرکت هوداک سیستم فرتاک بهره مند شوید.

 

بیشتر بخوانیم:

مستندات استاندارد ایزو 9001

گواهینامه ایزو مورد نیاز مشاغل مختلف

 

برچسب ها: اخذ گواهینامه ایزو، اخذ گواهی نامه ایزو، شرایط اخذ گواهینامه ISO، روند دریافت گواهینامه ایزو، هزینه اخذ گواهینامه ایزو، اخذ ایزو، اخذ گواهی نامه ISO

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button