دسته ها

آخرین مطالب

اخذ گواهینامه ایزو 16001 – استاندارد ISO 16001:2017 چیست

اخذ گواهینامه ایزو 16001 چگونه است؟ گواهینامه ایزو 16001 الزامات اساسی را مشخص می کند و روش یا روشی را برای ارزیابی و آزمایش عملکرد سیستم های تشخیص اشیا (ODS) و کمک های دید (VAs) مورد استفاده در ماشین های متحرک زمین توضیح می دهد. این شامل تمام جنبه های زیر است:

اخذ گواهینامه ایزو 16001 - شرح در تصویر
  1. تشخیص، دید یا هر دو شی، از جمله افراد در منطقه تشخیص
  2. هشدارهای دیداری، هشدارهای صوتی یا هر دو هشدار به اپراتور و در صورت لزوم به افراد در منطقه شناسایی
  3. قابلیت اطمینان عملیاتی سیستم
  4. سازگاری و مشخصات محیطی سیستم

استاندارد ISO 16001:2017 چیست؟ عنوان استاندارد ایزو 16001: ماشین آلات متحرک زمینی – سیستم تشخیص خطر و کمک های بصری و الزامات عملکرد و آزمایش، یک استاندارد اروپایی جهت کمک به اپراتور وسیله نقلیه برای شناسایی موانع است.

تیم فنی شرکت هوداک سیستم فرتاک از طریق مقاله فوق اطلاعاتی در مورد استاندارد ایزو 16001 و مرجع صدور گواهینامه ایزو در اختیار شما می گذارد. ما را همراهی کنید.

blank

اطلاعات

استاندارد ISO 16001 رویه‌های آزمایش را تشریح می‌کند و معیارهایی را برای توسعه سیستم‌های تشخیص اشیاء (ODS) و کمک‌های دید (VAs) تعیین می‌کند که به اپراتور وجود اشیایی را که در منطقه تشخیص این سیستم‌ها هستند نشان می‌دهد.

سازماندهی مناسب محل کار، آموزش اپراتورها و بکارگیری استانداردهای بینایی مرتبط (ISO 5006 و ISO 14401) به ایمنی افراد در محل کار می پردازد. در برخی موارد، دید از محل کار را نمی توان با دید مستقیم اپراتور یا دید غیر مستقیم با استفاده از آینه به دست آورد. در چنین مواردی، آگاهی اپراتور را می توان با استفاده از ODS و VA بهبود بخشید.

ODS ها و VA ها اطلاعاتی را به اپراتور ارائه می دهند که آیا یک شخص یا شی در مسیر ماشین قرار دارد یا خیر، در درجه اول در طول حرکت به سمت عقب.

ذکر این نکته ضروری است که ODS و VA دارای مزایا و معایب هستند. هیچ دستگاهی وجود ندارد که در همه شرایط به خوبی کار کند. به ویژه مهم است که کاستی های ODS و VA برای کاربران سیستم شناخته و شناخته شوند. مزایا و معایب دستگاه های منتخب در پیوست الف خلاصه شده است.

استفاده از سیگنال لمسی (سیگنالی که حس لامسه، ارتعاش، نیرو و حرکت اپراتور را تحریک می‌کند) به عنوان جایگزینی برای استفاده از سیگنال‌های بصری و شنیداری در دستگاه‌های هشدار ODS در بازنگری این سند مورد بحث قرار گرفت، زیرا هشدارهای لمسی در حال حاضر در صنعت خودرو استفاده می شود.

در حالی که این سند در حال حاضر به دستگاه‌های هشداردهنده‌ای که فقط از سیگنال‌های لمسی استفاده می‌کنند اجازه نمی‌دهد، اما می‌توان آنها را برای تکمیل سیگنال دیداری و شنیداری در دستگاه هشدار گنجاند. مطالعات بیشتری برای تعیین اثربخشی سیگنال لمسی در کاربردهای مختلف ماشین آلات متحرک زمین مورد نیاز است.

ایزو 16001 چیست؟

ایزو 16001  الزامات کلی را مشخص کرده و روش‌هایی را برای ارزیابی و آزمایش عملکرد سیستم‌های تشخیص شی (ODS) و کمک‌های دید (VAs) مورد استفاده در ماشین‌های متحرک زمین توضیح می‌دهد. این سند توسط کمیته فنی ISO/TC 127، ماشین‌های متحرک زمین، کمیته فرعی SC 1، روش‌های تست مربوط به ایمنی و عملکرد ماشین تهیه شده است.

استاندارد ISO 16001 جنبه های زیر را پوشش می دهد:

  • تشخیص یا دید یا هر دو اشیاء از جمله افراد در منطقه تشخیص؛
  • اخطارهای دیداری، شنیداری یا هر دو به اپراتور و در صورت لزوم برای افراد در منطقه شناسایی؛
  • قابلیت اطمینان عملیاتی سیستم؛
  • سازگاری و مشخصات محیطی سیستم

برای ماشین‌ها همانطور که در ISO 6165 تعریف شده است قابل استفاده است. ODS، VA یا هر دو را می‌توان برای تقویت دید مستقیم اپراتور (به ISO 5006 مراجعه کنید) یا دید غیر مستقیم با استفاده از آینه‌ها (به ISO 14401 مراجعه کنید) استفاده کرد. علاوه بر این، ODS، VA یا هر دو را می توان برای ارائه ابزارهای اضافی برای تشخیص یا مشاهده اشیاء استفاده کرد، به عنوان مثال، در مواردی که ملاحظات ارگونومیک کارایی دید مستقیم را محدود می کند و از چرخش مکرر سر و قسمت بالایی بدن جلوگیری می کند.

blank

استانداردهای ایزو مربوط به ISO 16001 چیست؟

اسناد زیر به گونه ای در متن ارجاع داده شده است که برخی یا تمام محتوای آنها الزامات این سند را تشکیل می دهد.

  • ISO 3411، ماشین آلات متحرک زمین – ابعاد فیزیکی اپراتورها و حداقل فضای اپراتور
  • ISO 6394، ماشین آلات متحرک زمین – تعیین سطح فشار صوتی انتشار در موقعیت اپراتور – شرایط آزمایش ثابت
  • ISO 9533، ماشین‌آلات حرکتی زمین – آلارم‌های صوتی صوتی و بوق‌های رو به جلو روی ماشین – روش‌های آزمایش و معیارهای عملکرد
  • ISO 13766، ماشین آلات متحرک زمین – سازگاری الکترومغناطیسی
  • ISO 15998، ماشین‌های متحرک زمین – سیستم‌های کنترل ماشین (MCS) با استفاده از قطعات الکترونیکی – معیارهای عملکرد و آزمایش‌های ایمنی عملکردی
  • EN 50132-7:1996، سیستم های هشدار – سیستم های نظارت دوربین مدار بسته برای استفاده در برنامه های امنیتی – دستورالعمل های کاربردی

اخذ گواهینامه ایزو 16001

استاندارد ISO 16001 جهت شرایط تست و آزمایش توسط اتحادیه اروپا تدوین شده است و چنانچه سازمانی بخواهد اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 16001 نماید باید محصول خود را جهت تست به آزمایشگاه مورد تایید ارسال کند تا نتایج تست های مربوط به استاندارد ISO 16001 مشخص شود.

برای اخذ گواهی ایزو 16001 می توانید از طریق مرجع صدور گواهینامه ایزو اقدام کنید. جهت کسب اطلاعات در مورد نهادهای صادر کننده گواهینامه ایزو معتبر در ایران پیشنهاد می شود اینجا کلیک کنید.

برای اخذ گواهینامه ایزو 16001 می توانید با ما ارتباط برقرار کنید. جهت کسب اطلاعات در مورد منابع و متن استاندارد ISO 16001  (1)به صفحه مستندات ایزو مراجعه کنید.

سوالات متداول

گواهینامه ایزو 16001 الزامات اساسی را مشخص می کند و روش یا روشی را برای ارزیابی و آزمایش عملکرد سیستم های تشخیص اشیا (ODS) و کمک های دید (VAs) مورد استفاده در ماشین های متحرک زمین توضیح می دهد.

ایزو 16001  الزامات کلی را مشخص کرده و روش‌هایی را برای ارزیابی و آزمایش عملکرد سیستم‌های تشخیص شی (ODS) و کمک‌های دید (VAs) مورد استفاده در ماشین‌های متحرک زمین توضیح می‌دهد. این سند توسط کمیته فنی ISO/TC 127، ماشین‌های متحرک زمین، کمیته فرعی SC 1، روش‌های تست مربوط به ایمنی و عملکرد ماشین تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button