اقتصاد دایره ای: ایجاد اعتماد از طریق ارزیابی انطباق

رویه های اقتصادی باید تغییر کند. پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی استراتژی های رشد ناپایدار به طور فزاینده ای آشکار می شود. اقتصاد دایره ای راهی برای مقابله با بحران آب و هوا، تقویت ظرفیت سازگاری ما و ایجاد جامعه پایدارتر و انعطاف پذیرتر ارائه می دهد. استانداردها و ارزیابی انطباق بخشی از راه حل هستند.

اقتصاد دایره ای ایجاد اعتماد از طریق ارزیابی انطباق

اقتصاد دایره ای نیاز به منابع استخراج شده از طبیعت را کاهش می دهد زیرا تضمین می کند که محصولات تا آنجا که ممکن است مجددا استفاده می شوند و مواد بازیافت می شوند. منابع و انرژی دیگر هدر نمی روند زیرا محصولات جانبی ناخواسته یک فرآیند اقتصادی در جریانی بی پایان به دیگری بازگردانده می شوند.

وقتی محصولات از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند و مواد مصرف‌شده دوباره وارد زنجیره ارزش می‌شوند، مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها به اطمینان خاطر نیاز دارند: آیا کالاها هنوز سالم و آسیب‌نخورده هستند؟ آیا آنها برای ماندگاری طراحی شده اند؟

اینجاست که استانداردها و ابزارهای ISO برای ارزیابی انطباق وارد می‌شوند. در حالی که استانداردهای پایداری الزامات را مطابق با اصول اقتصاد دایره‌ای، مانند دوام، قابلیت استفاده مجدد، ارتقاپذیری یا تعمیرپذیری تعریف می‌کنند، ارزیابی انطباق ابزارهایی را برای نشان دادن برآورده شدن این الزامات ارائه می‌دهد.

استانداردهای ارزیابی انطباق، به اصطلاح جعبه ابزار CASCO، ابزارهای شناخته شده بین المللی را برای اطمینان از ارزیابی انطباق شایسته، سازگار و قابل اعتماد ارائه می دهد.

ابزارهایی برای اقتصاد جهانی در حال تغییر: استانداردها و ارزیابی انطباق

کمتر کسی می توانست پیش بینی کند که جهان در چند دهه چقدر تغییر کرده است. با گسترش قرن بیست و یکم، ما با مجموعه ای پیچیده از روندهای اجتماعی، زیست محیطی، بازار و تکنولوژی سر و کار داریم.

در مواجهه با بلاتکلیفی مداوم، چگونه کسب و کارها و دولت ها می توانند خود را تطبیق دهند و رشد کنند؟ استانداردها و ارزیابی انطباق بخشی از راه حل را در حل چالش های ترسناک امروزی ارائه می دهند.

تقریباً تمام بخش‌ها و صنایع به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر تأثیرات تغییرات آب و هوایی قرار دارند. اعلامیه لندن که در سپتامبر 2021 به تصویب رسید، تعهد ISO به اقدامات آب و هوایی را تعریف می کند. مجموعه استانداردهای ISO به سازمان ها کمک می کند تا تأثیرات تغییر آب و هوا را ارزیابی کنند و برنامه هایی را برای اقدامات مؤثر در نظر بگیرند.

اقتصاد دایره ای در قلب اقدامات اقلیمی نهفته است. الگوهای ناپایدار تولید و مصرف امروزی باعث تخریب محیط زیست، کاهش منابع و اتلاف می شود و در عین حال نابرابری ها را در بین کشورها تشدید می کند. نیاز فوری به حرکت به سمت یک مدل دایره‌ای‌تر وجود دارد که اقتصاد را حول اصول طراحی از بین بردن زباله و آلودگی، و استفاده از محصولات و مواد تا زمانی که ممکن است دوباره تعریف کند.

استانداردهای پایداری، با تمرکز خاص بر اقتصاد دایره ای، در سطح کشور و جهانی توسط تعدادی از سازمان ها از جمله ISO، از طریق کمیته فنی ISO/TC 323 در حال توسعه است.

تلاش‌هایی برای استانداردهای طراحی زیست‌محیطی که مصرف پایدار مواد، انرژی و سایر منابع را در تمام مراحل فرآیند توسعه محصول در نظر می‌گیرد، در حال انجام است. با ارائه مجموعه ای جامع از اصول، این موارد به عوامل محیطی مانند مصرف منابع و انرژی، انتشار در هوا، آب و خاک، و همچنین آلودگی های ناشی از صدا، ارتعاش، تشعشع، میدان های الکترومغناطیسی و سایر اثرات فیزیکی می پردازد.

سایر زمینه‌های تمرکز شامل مواد زائد تولید شده در طول فرآیند تولید و بازیافت (یعنی استفاده مجدد و بازیابی مواد و/یا انرژی) است. همچنین در حال توسعه یک سری الزامات طراحی برای دوام محصول، قابلیت استفاده مجدد، ارتقاء و قابلیت تعمیر، و برای بازیافت دستگاه هایی مانند نمایشگرهای الکترونیکی، لوازم تبرید تجاری، ماشین لباسشویی و جاروبرقی است.

در حالی که استانداردها برای پوشش جنبه‌های مختلف اقتصاد دایره‌ای وجود دارند، ارزیابی انطباق ابزارهایی را برای نشان دادن رعایت این مشخصات ارائه می‌دهد و در نتیجه اعتماد و اطمینان را برای بازار فراهم می‌کند که بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

اقتصاد دایره ای چیست؟

اقتصاد دایره ای با وعده خود برای دگرگونی پارادایم اقتصادی فعلی به عنوان رویکردی جدید برای دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار در حال ظهور است. این امر مستلزم یک تغییر اساسی در الگوهای تولید و مصرف است که توسط مجموعه ای از سیاست های جدید دولت حمایت می شود.

دایره ای شامل اقداماتی برای ایجاد مواد حلقه بسته کوتاه تر و چرخه های انرژی است که:

آلودگی و زباله را به حداقل برسانید
چرخه عمر محصول را افزایش دهید
اشتراک گذاری گسترده دارایی های طبیعی را فعال کنید

یک فرآیند دایره ای باید الزامات ملموس و نامشهود، از جمله پایداری زنجیره ارزش جهانی بر اساس جنبه هایی مانند تجارت، عوامل اقتصادی، مسئولیت شرکت، کار، بهداشت و حقوق بشر را در بر گیرد. ارزیابی انطباق به جنبه‌های خاصی مانند ایمنی، کارایی، قابلیت تعمیر، دوام، ارتقا، بازیافت و قابلیت استفاده مجدد اطمینان می‌دهد – که همه این موارد به استحکام دایره کمک می‌کنند.

ارزیابی انطباق و جعبه ابزار CASCO

ارزیابی انطباق نشان می دهد که آیا یک محصول، خدمات، فرآیند، سیستم، یا گاهی اوقات یک ادعا یا شخص، الزامات مربوطه را برآورده می کند یا خیر. قوانین و رویه های تعریف شده برای نشان دادن تحقق چنین الزاماتی که در استانداردها، مقررات، قراردادها، برنامه ها یا سایر اسناد هنجاری بیان شده است، اعمال می شود.

فعالیت های ارزیابی انطباق توسط سازمان های ارزیابی انطباق (CAB) انجام می شود. آنها معمولاً بر اساس فعالیت، وسعت و استقلالشان دسته بندی می شوند:

فعالیت “شخص ثالث”: یک فعالیت ارزیابی انطباق که توسط نهادی مستقل از ارائه دهنده شی ارزیابی شده انجام می شود و هیچ علاقه ای به کاربر در مورد شی ندارد.
فعالیت “طرف اول”: یک فعالیت ارزیابی انطباق که توسط ارائه دهنده انجام می شود
فعالیت “شخص ثانویه”: یک فعالیت ارزیابی انطباق که توسط نهادهایی با علایق کاربر انجام می شود.

برای اطمینان از صلاحیت CAB و قابل اعتماد بودن آن، این نهادها به استانداردهایی متکی هستند که در سری استانداردهای ISO/IEC 17000 برای ارزیابی انطباق یافت می‌شوند، به اصطلاح جعبه ابزار CASCO. برخی از این استانداردها با جزئیات بیشتر در زیر توضیح داده شده است. آنها شامل الزاماتی برای شایستگی، بی طرفی و عملکرد منسجم هستند که به عنوان مبنایی برای تشخیص قابلیت اطمینان CAB ها عمل می کند.

انواع فعالیت های ارزیابی انطباق

بسیاری از فعالیت‌های مختلف ارزیابی انطباق می‌توانند به فعالان اقتصادی در هنگام گذار به سمت اقتصاد دایره‌ای اطمینان خاطر دهند. مرتبط ترین آنها عبارتند از:

آزمایش کردن

تست فرآیندی است که برای تعیین ویژگی‌های یک آیتم یا نمونه آزمایشی (موضوع ارزیابی انطباق) طبق یک رویه استفاده می‌شود. الزامات آزمایشگاه‌های آزمایش و کالیبراسیون در استاندارد ISO/IEC 17025 مشخص شده‌اند که آزمایشگاه‌ها را قادر می‌سازد نشان دهند که از نظر فنی شایستگی، بی‌طرف و به طور مداوم قادر به تولید نتایج معتبر و قابل اعتماد هستند.

بازرسی

بازرسی عبارت است از بررسی یک مورد (موضوع ارزیابی انطباق) و تعیین انطباق آن با الزامات دقیق یا بر اساس قضاوت حرفه ای با الزامات عمومی. الزامات برای سازمان های بازرسی در استاندارد ISO/IEC 17020 مشخص شده است.

اعتبار سنجی

اعتبار سنجی تأیید می کند که اطلاعات اعلام شده به عنوان “ادعا” (موضوع ارزیابی انطباق) با توجه به استفاده مورد نظر در آینده قابل قبول است. الزامات برای نهادهای اعتبار سنجی در استاندارد ISO/IEC 17029 مشخص شده است.

تایید

راستی‌آزمایی تأیید می‌کند که اطلاعات اعلام‌شده به عنوان «ادعا» (موضوع ارزیابی انطباق) به درستی بیان شده است. الزامات برای نهادهای تأیید در استاندارد ISO/IEC 17029 مشخص شده است.

گواهینامه

گواهینامه یک گواهی مستقل (شخص ثالث) انطباق را ارائه می دهد. الزامات برای نهادهای صدور گواهینامه در استانداردهای ISO/IEC 17021-1 (برای سیستم های مدیریت به عنوان اهداف ارزیابی انطباق)، ISO/IEC 17065 (برای محصولات، فرآیندها و خدمات به عنوان اهداف ارزیابی انطباق) و ISO/IEC 17024 (برای ارزیابی انطباق) مشخص شده است. افراد به عنوان اهداف ارزیابی انطباق).

علاوه بر این استانداردها، جعبه ابزار CASCO شامل الزاماتی برای نهادهای اعتبار سنجی (ISO/IEC 17011)، مشخصات کلی اعلامیه های تامین کننده (ISO/IEC 17050) و علائم انطباق (ISO/IEC 17030) است.

سیستم های ارزیابی انطباق

بر اساس استاندارد CASCO مربوطه، نهادهای ارزیابی انطباق می توانند یکدیگر را به عنوان صلاحیت تشخیص دهند – خواه آنها نهادهای عمومی (مثلاً یک مرجع بازرسی دولتی) یا خصوصی به عنوان مثال یک سازمان صدور گواهینامه باشند.

استفاده از استانداردهای سری ISO/IEC 17000، روش‌های ارزیابی انطباق هماهنگ را در تمام سازمان‌های ارزیابی انطباق (CAB) تضمین می‌کند و اجازه می‌دهد اظهارنامه‌های انطباق صادر شود که در سراسر جهان قابل مقایسه هستند.

ترتیبات چندجانبه انجام شده بر این اساس، شناسایی متقابل بین CABها و همچنین پذیرش متقابل نتایج ارزیابی و اظهارات انطباق را تضمین می کند.

چگونه فعالیت های ارزیابی انطباق اعتماد را در اقتصاد دایره ای ایجاد می کند

ارزیابی انطباق اطمینان حاصل می کند که نیازها یا انتظارات مشخص برآورده شده است. جعبه ابزار CASCO صرف نظر از اینکه یک بررسی ساده، یک تحقیق گسترده یا یک قضاوت حرفه ای پیچیده باشد، از رویکردهای رایج ارزیابی انطباق پشتیبانی می کند.

ارزیابی انطباق که در چارچوب اقتصاد دایره‌ای انجام می‌شود، ماهیت و اعتبار را به این بیانیه اضافه می‌کند که محصولات، فرآیندها، خدمات، سیستم‌ها یا ادعاها نیازمندی‌های خاصی را برآورده می‌کنند و از این طریق اعتماد به جنبه‌هایی مانند قابلیت بازیافت، قابلیت استفاده مجدد، قابلیت تعمیر، قابلیت ارتقا و غیره را ایجاد می‌کنند.

چرخه های فنی قابل اعتماد

مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها تنها در صورتی روی محصولاتی سرمایه‌گذاری می‌کنند که با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شوند یا از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند، در صورتی که بتوانند به ایمن، قابل اعتماد و مناسب بودن محصولات اطمینان داشته باشند. به همین ترتیب، زمانی که کالاهایی که برای ماندگاری ساخته شده‌اند با قیمتی بالاتر از کالاهای رقبا به بازار عرضه می‌شوند، وعده آنها برای طول عمر باید معتبر باشد. اینجاست که ارزیابی انطباق می تواند راه حل هایی را ارائه دهد. اینفوگرافیک زیر نشان می دهد که چگونه ابزارهای ارزیابی انطباق در طول چرخه فنی اعمال می شوند و اعتماد و اطمینان را برای بازار فراهم می کنند.

بازیابی ایمن و کارآمد منابع در چرخه های بیولوژیکی

از مزرعه تا بشقاب، از چوب تا کاغذ خردکن، مراحل زیادی در طول زنجیره ارزش غذایی و الیاف وجود دارد که می توان از ضایعات جلوگیری کرد. برای استفاده حداکثری از منابع طبیعی گرانبها، این منابع باید در میان بازیگران مختلف اقتصادی به گردش درآیند. کشاورزان، تولیدکنندگان، خرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان باید بدانند دقیقاً چه چیزی از نظر مواد غذایی، پارچه، علوفه، سوخت و سایر مواد خام طبیعی می‌خرند. اینفوگرافیک زیر نشان می دهد که چگونه ابزارهای ارزیابی انطباق در طول چرخه زیستی اعمال می شوند و شفافیت و اطمینان را ارائه می دهند.

چالش ها و راه حل ها - مثال های عملی

ابزارهای کاسکو به تعدادی از سوالاتی که فعالان بازار هنگام حرکت به سمت یک اقتصاد دایره ای تر از خود می پرسند، پاسخ می دهد. مثال‌های فهرست‌شده در زیر به شما در درک بهتر اینفوگرافیک‌های بالا کمک می‌کنند و دو نوع جریان منابع دایره‌ای را نشان می‌دهند.

چگونه مطمئن می شوید که یک مورد یا قطعات آن قابل بازیافت هستند؟

→ رویکرد/راه حل: مواد مورد استفاده را می توان در آزمایشگاه آزمایش کرد تا مناسب بودن آنها برای ذوب و ریخته گری مجدد ارزیابی شود.

🛠 ابزار CASCO قابل اجرا: استاندارد ISO/IEC 17025 آزمایشگاه‌ها را قادر می‌سازد تا نشان دهند که از نظر فنی شایستگی، بی‌طرف و پیوسته قادر به تولید نتایج معتبر و قابل اعتماد هستند.

چگونه اطمینان می‌دهید که مجموعه‌های اجزای جدید و مجدداً مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

← رویکرد/راه‌حل: بازرسی با قضاوت حرفه‌ای می‌تواند برای بررسی اینکه آیا نوع مونتاژ یا مجموعه‌های فردی هنوز برای هدف مناسب هستند، استفاده می‌شود.

🛠 ابزار CASCO قابل اجرا: برآورده کردن الزامات استاندارد ISO/IEC 17020 تضمین می کند که سازمان های بازرسی به طور مداوم بازرسی های صالح و بی طرفانه را انجام می دهند.

چگونه اطمینان حاصل می کنید که ادعاهای قابل بازیافت یا تعمیر قابل اعتماد هستند؟

← رویکرد/راه حل: قابل قبول بودن چنین ادعاهایی را می توان در فرآیند اعتبارسنجی تایید کرد.

🛠 ابزار CASCO قابل اجرا: استاندارد ISO/IEC 17029 عملکرد یکنواخت و بی طرفی نهادهای اعتبار سنجی/تأیید را تضمین می کند، که به عنوان تاییدی بر قابلیت اطمینان اطلاعات اعلام شده در ادعاها درک می شود.

چگونه از صحت اظهارات اجزای مواد بازیافتی اطمینان حاصل می کنید؟

← رویکرد/راه حل: صحت اطلاعات مندرج در یک اظهارنامه را می توان در فرآیند تایید تایید کرد.

🛠 ابزار CASCO قابل اجرا: استاندارد ISO/IEC 17029 همانطور که برای نهادهای راستی آزمایی نیز اعمال می شود و از عملکرد ثابت و بی طرفی اطمینان می دهد.

چگونه مطمئن می شوید که محصولات بازیافتی برای مصرف کنندگان ایمن هستند؟

← رویکرد/راه حل: محصولات را می توان تایید کرد، از جمله با آزمایش محصول و ممیزی فرآیندهای تولید.

🛠 ابزار CASCO قابل اجرا: استاندارد ISO/IEC 17065 این اطمینان را می دهد که محصولات، فرآیندها یا خدمات با الزامات مشخص شده در استانداردها و سایر اسناد هنجاری یک طرح گواهی مطابقت دارند.

چگونه اطمینان حاصل می کنید که خدمات حمل و نقل و حمل و نقل هم از نظر انرژی کارآمد هستند و هم آلایندگی کمی دارند؟

← رویکرد/راه حل: خدمات را می توان تایید کرد، از جمله از طریق ارزیابی ارائه خدمات.

🛠 ابزار CASCO قابل اجرا: استاندارد ISO/IEC 17065 همانطور که برای صدور گواهینامه خدمات نیز اعمال می شود.

چگونه مطمئن می شوید که فرآیندها دارای نرخ بازیابی بالا با حجم زباله کم هستند؟

← رویکرد/راه حل: فرآیندها را می توان تأیید کرد، از جمله با ممیزی عملیات فرآیند و تأیید داده ها.

🛠 ابزار CASCO قابل اجرا: استاندارد ISO/IEC 17065 همانطور که برای صدور گواهینامه فرآیندها نیز اعمال می شود.

چگونه نشان می دهید که یک سیستم مدیریت زنجیره تامین موثر است؟

← رویکرد/راه حل: سیستم مدیریت را می توان تایید کرد.

🛠 ابزار CASCO قابل اجرا: نهادهای صدور گواهی با استفاده از سری استانداردهای ISO/IEC 17021 از شایستگی تیم های ممیزی خود، منابع کافی، پیروی از یک فرآیند منسجم، و ارائه نتایج بی طرف اطمینان می دهند.

چگونه از انجام تعمیرات و نگهداری توسط پرسنل ذیصلاح اطمینان حاصل می کنید؟

← رویکرد/راه حل: افرادی که تعمیر و نگهداری و تعمیرات را انجام می دهند می توانند گواهینامه دریافت کنند.

🛠 ابزار CASCO قابل اجرا: استاندارد ISO/IEC 17024 تضمین می‌کند که سازمان‌های صدور گواهینامه که طرح‌های صدور گواهینامه برای افراد را اجرا می‌کنند به شیوه‌ای سازگار، قابل مقایسه و قابل اعتماد عمل می‌کنند.

Call Now Button