مهارت های لازم برای اقتصاد سبز

همانطور که جهان در امتداد گذار به اقتصاد سبز به پیشرفت خود ادامه می دهد، به مهارت های سبز بیشتری نیاز دارد. آیا استانداردها می توانند به حمایت از انقلاب مهارت ها کمک کنند؟

مهارت های لازم برای اقتصاد سبز

با پیشرفت جهان در مسیر خود به سوی آینده ای پایدارتر، کارگران مهارت های سبز جدیدی را کسب می کنند. برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد اخیرا بر اهمیت حیاتی ایجاد نیروی کار ماهر برای قدرت بخشیدن به گذار سبز تاکید کرده است. و در حالی که این سریعتر از همیشه اتفاق می افتد، هنوز به اندازه کافی سریع نیست.

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی کار، اگر سیاست‌های مناسبی برای ترویج اقتصاد سبزتر اعمال شود، تا سال 2030 حدود 24 میلیون شغل جدید در سراسر جهان ایجاد خواهد شد. این بیانیه با رشد سالانه 8 درصدی آگهی‌های استخدام سبز در لینکدین در پنج سال گذشته منعکس شده است. در همین حال، سهم جهانی استعدادهای سبز هر سال تنها 6 درصد افزایش یافته است.

بسیاری در حال حاضر احساس می کنند که از سرعت پیشرفت فعلی عقب مانده اند. بیش از نیمی از کارگران بر این باورند که انتقال سبز کار را برای آنها در آینده دشوارتر می کند. نیروی کار در حال عقب نشینی است.

فهرست محتوا

روندهای برتر در مشاغل سبز

وقتی صحبت از کار در فضای پایداری می شود، اغلب تصاویری از یک تکنسین پنل خورشیدی یا یک مهندس توربین بادی به ما ارائه می شود. در واقعیت، مهارت‌های سبز تقریباً هر صنعت را در بر می‌گیرد و به اشکال مختلفی وجود دارد. گزارش جهانی مشاغل سبز لینکدین بین مشاغل سبز، مشاغل سبز و مشاغل غیرسبز تمایز قائل شده است. 

مشاغل سبز را نمی توان بدون مهارت های سبز انجام داد، مشاغل سبز را می توان بدون مهارت های سبز انجام داد اما تمایل به تکیه بر آنها دارد و مشاغل غیر سبز اصلاً به مهارت های سبز نیاز ندارند.

سریع ترین رشد مهارت های سبز در مدیریت اکوسیستم، سیاست های زیست محیطی و پیشگیری از آلودگی است. اما علاوه بر مدیریت مسئولانه محیط زیست، مهارت در انرژی های پاک، مالی پایدار، ساخت و ساز، فناوری و برنامه ریزی شهری نیز برای انتقال سبز موثر و فراگیر مورد نیاز است. 

گزارش لینکدین به طور خاص از مشاغلی مانند مدیران ناوگان، دانشمندان داده و کارکنان بهداشتی به عنوان نمونه هایی از مشاغل سبز غیر سنتی که به طور فزاینده ای به مهارت های سبز نیاز دارند، اشاره می کند.

پیام واضح است: در یک اقتصاد سبز، مهارت‌های سبز فقط برای کسانی که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر کار می‌کنند محفوظ نمی‌ماند، بلکه در همه جا حضور خواهند داشت. زیرساخت های ارتقای مهارت کارگران باید در حال حاضر ایجاد شود تا انتقال سبز بتواند در دراز مدت موفقیت آمیز باشد.

پر کردن شکاف مهارتی و اقتصاد سبز

استانداردهای بین المللی می توانند به پر کردن شکاف بین تقاضا برای کارگران ماهر و عرضه افراد دارای این مهارت ها کمک کنند. این در آخرین تحقیق لینکدین تأیید شده است، که نشان می دهد دانش ISO 14001 (مدیریت زیست محیطی) به عنوان یکی از ده مهارت برتر اضافه شده به پروفایل اعضای لینکدین در پنج سال گذشته شناسایی شده است.

واضح است که استانداردهای بین المللی در حال حاضر محور این دگردیسی بی سابقه بازار کار هستند. آنها به عنوان مجاری برای ارتقاء مهارت عمل می کنند – همانطور که در مورد ISO 14001 وجود دارد – و همچنین پایه هایی را برای ارتباطات موثر و پیشرفت فراهم می کنند.

 برای سرعت بخشیدن به گنجاندن مهارت های سبز در محیط کار، پیشنهاد می شود از مزایای استانداردهای بین المللی به طور گسترده تر با گنجاندن مهارت های سبز در توسعه آنها از پایه استفاده شود.

گنجاندن مهارت‌های سبز در استانداردهای ISO نه تنها پذیرش انبوه آن‌ها را ارتقا می‌دهد، بلکه شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به وضوح مشخص کنند که کدام مهارت‌ها در کجا مورد نیاز است، تا کارگرانشان بتوانند با هدف در بازار کار حرکت کنند. 

لینکدین گزارش می‌دهد که تا کنون، هنگام مقایسه مهم‌ترین مهارت‌های سبز برای کارفرمایان با مهارت‌های مهم برای نامزدها، تنها 50 درصد تطابق وجود دارد. استانداردهای مشترک می تواند به پر کردن شکاف بین مهارت های مورد نیاز و مهارت های موجود کمک کند و انتقال سبز را برای همه موفقیت آمیز کند.

آینده ای سبز برای همه

یکی دیگر از یافته های کلیدی در گزارش لینکدین این است که شکاف های قابل توجهی در نحوه رشد استعدادهای سبز و مکان هایی که مهارت های سبز در دسترس هستند وجود دارد. اینها در امتداد خطوط موقعیت جغرافیایی، جنسیت، نسل ها و سطوح تحصیلات رخ می دهند. برای مثال، کشورهای کم‌درآمد نیروی کار خود را با سرعت کمتری نسبت به کشورهای مرفه‌تر و در مهارت‌های کم‌تر ارتقا می‌دهند.

با سرمایه‌گذاری در مهارت‌های سبز، کارفرمایان، دولت‌ها و نیروی کار جهانی می‌توانند به اطمینان از اینکه گذار به سمت اقتصاد سبز منصفانه و عادلانه برای همه است، کمک کنند، به طوری که هیچ‌کس عقب نماند. به عنوان یک جامعه، همه ما باید اطمینان حاصل کنیم که انتقال سبز فقط به نفع عده ای خوش شانس نیست. استانداردهای بین المللی می توانند با ایجاد چارچوبی که همه بتوانند به آن پایبند باشند، به پر کردن شکاف ها کمک کنند.

Call Now Button