دسته ها

آخرین مطالب

استاندارد ایمنی اسباب بازی چیست

استاندارد ایمنی اسباب بازی چیست, شرح در تصویر

استاندارد ایمنی اسباب بازی چیست؟, ISO 8124

استاندارد ایمنی اسباب بازی چیست؟, اسباب ‌بازی ‌ها به رشد کودک کمک می‌کنند و بازی بخش مهمی از رشد است. با این حال، اسباب ‌بازی ‌ها برای بازی کودکان باید ایمن باشند. اطمینان از اینکه اسباب بازی های عرضه شده در اتحادیه اروپا کودکان را در معرض خطر قرار نمی دهد یک اولویت است. هدف قانون اتحادیه اروپا تضمین این است که اسباب‌ بازی‌ ها الزامات ایمنی را که جزو سخت ‌گیرانه ‌ترین موارد در جهان هستند، به ویژه در رابطه با استفاده از مواد شیمیایی در اسباب ‌بازی ‌ها برآورده می‌کنند.

در طول ده سال گذشته، پس از اینکه یک سری فراخوان اسباب ‌بازی در سرفصل ‌های بین ‌المللی قرار گرفت، تمرکز جهانی بر کیفیت و ایمنی اسباب ‌بازی ‌ها افزایش یافته است. سال 2007 با مجموع 231 فراخوان، از جمله بزرگترین فراخوان گهواره در تاریخ، سال بسیار بدی برای فراخوان محصولات کودکان در نظر گرفته شد.

با توجه به اینکه اکثر تولیدات تولید اسباب ‌بازی در جهان در کشور چین است، (چین 80 درصد اسباب ‌بازی‌ های دنیا را تولید می‌کند)، کشورها نه تنها می‌ بینند که صنعت اسباب ‌بازی در سطح بین ‌المللی چقدر در هم تنیده است، بلکه نگرانی ‌های ما در مورد محصولات ایمن کودکان چقدر واقعاً جهانی است. در پاسخ، هر یک از کشورها هم مقررات ایمنی ملی را تقویت کرده اند و هم علاقه بیشتری به انطباق با مجموعه ای هماهنگ تر از استانداردهای بین المللی نشان داده اند.

اتحادیه اروپا، سازمان ایزو و قوانین و مقررات ایمنی تحت ASTM ایالات متحده مهمترین استانداردهای مربوط به ایمنی اسباب بازی کودکان را تدوین و منتشر کرده که در زیر به آن می پردازیم.

دستورالعمل RoHS اتحادیه اروپا

استاندار ایمنی اسباب بازی چیست؟ استاندارد اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا برای مجوز ورود اسباب بازی کودکان به این اتحادیه دستورالعمل ایمنی اسباب بازی 2009/48/EC را تدوین کرده است. بنابراین، شرکت های تولید کننده اسباب بازی برای کودکان باید استانداردهای مربوطه را رعایت و علامت انطباق با دستورالعمل EC/48/2009 را طی گواهینامه CE تضمین کنند.

دستورالعمل EC/48/2009 معیارهای ایمنی را تعیین می کند که اسباب بازی ها قبل از عرضه در اتحادیه اروپا باید رعایت کنند. اسباب‌ بازی ‌ها همچنین باید با سایر قوانین اتحادیه اروپا که در مورد آنها اعمال می‌شود، مطابقت داشته باشند. الزامات ایمنی ضروری برای اسباب بازی به شرح:

  • خطرات عمومی شامل: سلامت و ایمنی کودکان و همچنین سایر افراد مانند والدین یا مراقبان.
  • خطرات خاص شامل: خطرات فیزیکی و مکانیکی، اشتعال پذیری، شیمیایی، الکتریکی، بهداشتی و رادیواکتیویته.

دستورالعمل ایمنی اسباب بازی EC/48/2009 جایگزین دستورالعمل قبلی 88/378/EEC شد. چارچوب قانونی را با تحولات تکنولوژیکی و مسائل ایمنی ناشناخته قبلی تطبیق داد. اعمال و اجرای آن با به اصطلاح “چارچوب قانونی جدید اتحادیه اروپا” همسو شده است.

دستورالعمل جدید باید توسط کشورهای اتحادیه اروپا تا 20 ژانویه 2011 به قوانین ملی خود منتقل می شد و از 20 ژوئیه 2011 اعمال می شد. الزامات ایمنی شیمیایی از 20 ژوئیه 2013 اعمال شده است.

الزامات سختگیرانه تر برای مواد شیمیایی

در مقایسه با دستورالعمل قبلی 88/378/EEC، دستورالعمل ایمنی اسباب بازی EC/48/2009 الزامات سخت گیرانه تری را برای مواد شیمیایی وضع می کند که شامل:

  • مواد شیمیایی که مستعد ایجاد سرطان، تغییر اطلاعات ژنتیکی، آسیب رساندن به باروری یا آسیب رساندن به کودک متولد نشده (به اصطلاح مواد CMR) هستند، دیگر مجاز نیستند در قسمت‌ های قابل دسترس اسباب ‌بازی ‌ها فراتر از حد غلظت تعیین‌ شده در مقررات طبقه ‌بندی، برچسب ‌گذاری و بسته ‌بندی قرار بگیرند.
  • 19 عنصر به اصطلاح “سنگین” مانند جیوه و کادمیوم در قطعات اسباب بازی که در دسترس کودکان قرار دارند فراتر از محدودیت های تعیین شده در دستورالعمل ایمنی اسباب بازی 2009/48/EC مجاز نیستند.
  • 55 عطر حساسیت زا ممنوع شده است. با این حال، برخی از آنها و 11 مورد دیگر، ممکن است در اسباب ‌بازی ‌های خاصی استفاده شوند، مشروط بر اینکه روی برچسب مشخص شده باشند و با الزامات اضافی مطابقت داشته باشند.

دریافت نشان CE براساس استاندارد اتحادیه اروپا برای اسباب بازی

برای فروش اسباب بازی در منطقه اقتصادی اروپا تولید کنندگان باید دارای مدارک و مستندات انطباق محصول با استاندارد EC/48/2009 باشند. مدارک و مستندات شامل گواهینامه CE، تست ریپورت و گزارش فنی محصول است.

برای قرار دادن اسباب بازی در بازار اتحادیه اروپا 2 ارزیابی انطباق احتمالی وجود دارد که امکان فروش اسباب بازی ها در اتحادیه اروپا را فراهم می کند. موارد اعلام شده شامل موضوعات زیر می شود.

  • خود اظهاری با استفاده از استانداردهای هماهنگ اروپایی
  • تأیید شخص ثالث از طریق مرجع صدور گواهینامه CE مورد تایید NB

همه اسباب بازی های فروخته شده در اتحادیه اروپا باید دارای نشان CE باشند. این اعلامیه سازنده است که اسباب بازی الزامات ایمنی ضروری را برآورده می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد CE مارک مقاله “مراحل اخذ گواهینامه CE” را مطالعه کنید.

اخذ گواهینامه CE برای اسباب بازی

استاندارد ایمنی اسباب بازی چیست؟, استاندارد ایالات متحده ASTM

اسباب‌ بازی‌ سازان ایالات متحده از مجموعه‌ ای اجباری از قوانین و مقررات ایمنی تحت ASTM F963 پیروی می‌کنند. از مفهوم اولیه اسباب بازی تا محصول نهایی برای فروش در خرده فروشی، ایمنی در هر اسباب بازی در هر مرحله از فرآیند تولید وجود دارد. کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی ایالات متحده همواره اسباب ‌بازی ‌ها را در بین 15 دسته محصولات مصرفی که در خانه یافت می‌شوند، ایمن‌ترین آنها قرار می‌دهد.

مشخصات استاندارد ایمنی مصرف ‌کننده برای ایمنی اسباب ‌بازی، که تحت ASTM بین‌المللی ایجاد شده است. از سال 1986، این استاندارد طلایی در ایمنی اسباب بازی در نظر گرفته شده است و در سراسر جهان شبیه سازی شده است. انجمن اسباب ‌بازی کمیته چند ذی ‌نفعی را رهبری می‌کند که به طور مستمر استاندارد را بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل کند که با تحقیقات رشد کودک، داده‌ های حوادث پزشکی و مربوط به اسباب ‌بازی، تکنیک‌ های ارزیابی ریسک، علم و نوآوری‌ های تولید همگام است. این استاندارد آخرین بار در سال 2022 بازنگری شد.

استاندارد ایمنی اسباب بازی چیست؟, ISO 8124 استاندارد بین المللی ایزو

ISO 8124 “استاندارد های ایمنی اسباب بازی” تلاشی از سوی سازمان بین المللی استاندارد برای ایجاد مجموعه ای جامع از روش های آزمایش و یا استانداردهای یکسان برای محصولات اسباب بازی به منظور “به حداقل رساندن خطرات احتمالی مرتبط با اسباب بازی ها” است. ISO 8124 عمدتاً بر اساس EN-71 اتحادیه اروپا و ASTM F963 ایالات متحده الگوبرداری شده است.

در اینجا هشت استاندارد اصلی ایمنی اسباب بازی که ISO 8124 را تشکیل می دهند، آورده شده است.

ISO 8124 قسمت 1:2018 & A1:2020+A2:2020: “جنبه های ایمنی مربوط به خواص مکانیکی و فیزیکی”

قسمت 1، به استثنای چند مورد، همه اسباب بازی های مخصوص کودکان 14 سال و کمتر را پوشش می دهد. تمرکز این بخش بر جنبه های فیزیکی و مکانیکی اجزای مختلف یک اسباب بازی است. این استاندارد 2 اصلاحیه را در سال 2020 برای هماهنگی با ASTM F963 و EN-71 منتشر کرد. اصلاحات عبارتند از:

  • اصطلاحات موجود به روز شده و افزودن ورودی های جدید در بند 3 “شرایط و تعاریف”
  • نیاز مواد در حال گسترش و روش آزمایش را برای همسویی با ASTM F963-17 به روز کرد
  • الزامات هشدار طناب روی اسباب بازی و دستورالعمل های مورد نیاز اسباب بازی های پرتابه را بازبینی کرد
  • بند 4.19 اصلی «روتورها و پروانه ‌ها» با «اسباب ‌بازی ‌های پرنده» جایگزین شد تا با EN 71-1:2014+A1:2018 هماهنگ‌تر شود.
  • اضافه شدن نیاز لبه های جلویی در قسمت های سفت و سخت اسباب بازی های پرنده
  • روش تست جدید تست کشش عمود بر تیغه های روتور اسباب بازی های پرنده
  • روش تست جدید تست کشش برای تیغه های روتور اسباب بازی های پرنده کنترل از راه دور

ISO 8124 قسمت 2:2014: “اشتعال پذیری”

این بخش به پتانسیل آتش گرفتن همه اسباب بازی ها در زیر کوچکترین منبع احتراق مربوط می شود. تحت استاندارد، توجه ویژه ای به اسباب بازی ها می شود:

  • برای پوشیدن (لباس، کلاه گیس، سبیل و ریش تقلبی، ماسک، مقنعه، لباس سر و غیره)
  • اسباب بازی هایی که قرار است توسط کودک وارد شود
  • اسباب بازی های پر نرم (حیوانات شکم پر، عروسک) با سطح انباشته یا پارچه.

ISO 8124 قسمت 3:2020: “مهاجرت برخی عناصر”

ترکیب شیمیایی محصولات اسباب ‌بازی بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است زیرا مواد تولید سنتی بیشتر و بیشتر برای سلامت کودکان مضر هستند. اسباب بازی ها دائماً با پوست کودکان (و دهان نوزادان) در تماس هستند و بنابراین مواد به راحتی جذب یا بلعیده می شوند.

این استاندارد سطوح آستانه ماده قابل قبول و همچنین روش های نمونه برداری و استخراج قبل از آزمایش را برای مهاجرت آنتیموان، آرسنیک، باریم، کادمیوم، کروم، سرب، جیوه و سلنیوم مشخص می کند.

مواد اسباب بازی با سطوح مهاجرت قابل قبول ثابت عبارتند از:

  • پوشش ها (رنگ، لاک، لاک، جوهر، پلیمر)
  • لمینت ها
  • کاغذ و مقوا
  • منسوجات طبیعی و مصنوعی
  • مواد فلزی
  • مواد مدل سازی (رس، ژل)
  • استفاده کودکان از رنگ
  • مواد بسته بندی

ISO8124-4:2014 A1+A2:2019

 استاندارد ایزو 8124 پارت 4 مربوط به تاب، سرسره و اسباب بازی های فعالیت مشابه برای مصارف خانگی داخلی و خارجی خانگی می باشد.

این بخش به تجهیزات زمین بازی خانگی که به عنوان «اسباب‌ بازی ‌های فعالیت» نیز طبقه ‌بندی می‌شوند، «برای تحمل جرم یک یا چند کودک»، مانند تاب، سرسره، الاکلنگ، چرخ و فلک، اسباب ‌بازی‌ های گهواره‌ ای، قاب‌ های کوهنوردی، تاب کودک نوپا کاملاً محصور می‌پردازد. صندلی ها و سایر محصولاتی که برای تحمل جرم یک یا چند کودک در نظر گرفته شده اند.

استانداردهای ایمنی جنبه ‌هایی از این اسباب ‌بازی‌ های فعالیت را پوشش می‌دهند، مانند:

  • لنگر (وسیله ای که برای اتصال محصول به زمین استفاده می شود)
  • مانع (دستگاهی که برای جلوگیری از سقوط کودکان از سطوح مرتفع استفاده می شود)
  • گیر افتادن (احتمال گیر افتادن بدن یا لباس در بخشی از محصول)
  • حرکت اجباری (تاب دادن، سر خوردن، تکان دادن یا چرخاندن وسایل تحت استفاده کودک).

ISO 8124-5:2015 “تعیین غلظت کل عناصر خاص در اسباب بازی ها”

استاندارد ایزو 8124 قسمت 5 با قسمت 3 “مهاجرت برخی عناصر” مرتبط است. روشی را برای تعیین غلظت کل عناصر مشخص شده در ISO 8124.3:2020 تعریف می کند.

هر ماده ای با محدودیت غلظت کل کمتر از آستانه تعیین شده نیز می تواند مطابق با قسمت 3 ISO 8124 در نظر گرفته شود.

ISO 8124-6:2018: “برخی استرهای فتالات (Phthalate) در اسباب بازی ها و محصولات کودکان”

در چند دهه گذشته، تحقیقات تمرکز جدیدی را بر روی مضرات بالقوه این نرم کننده های پلاستیکی معمولی مورد استفاده قرار داده است. از آنجا که آنها به عنوان “روان کننده” بین مولکولی استفاده می شوند و از نظر شیمیایی به ماده میزبان متصل نیستند، فتالات ها، به ویژه آنهایی که وزن مولکولی پایینی دارند، می توانند به راحتی از پلاستیک جدا شوند.

باقی مانده فتالات، زمانی که توسط بدن بلعیده یا جذب می شود، با اختلالات رشدی طولانی مدت، مانند اختلال در رشد هورمونی و اختلالات تولید مثل مرتبط است. اتحادیه اروپا اولین محدودیت عمده فتالات را در سال 1999 معرفی کرد که استفاده از شش فتالات را محدود کرد. در سال 2008، هم ایالات متحده و هم چین استانداردهای محدودکننده فتالات مشابهی را اجرا کردند.

ISO 8124-7:2015+2020 A1: “الزامات و روش های آزمایش برای رنگ انگشتی”

به دلیل ماهیت لمسی رنگ های انگشتی و این واقعیت که این مواد به طور اجتناب ناپذیری به بدن کودکان راه پیدا می کنند (از طریق دهان، چشم ها و پوست) این بخش بر استفاده از مواد ایمن و محدودیت در ناخالصی ها تمرکز دارد. ممکن است در این مواد (به طور طبیعی یا در طول تولید) یافت شود.

ISO روشن می کند که این استاندارد به طور خاص برای رنگ های انگشتی اعمال می شود و نه رنگ هایی که برای صورت یا بدن هستند. موادی مانند رنگ‌ ها، مرطوب‌کننده ‌ها (که به تاخیر در خشک شدن کمک می‌کنند)، عوامل اتصال و نگهدارنده ‌ها، همراه با الزامات بسته ‌بندی و برچسب ‌گذاری خاص در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند.

استاندارد ISO/TR 8124-8:2016: “دستورالعمل های تعیین سن”

یکی از مهمترین گام های اولیه برای توسعه اسباب بازی، تعیین سن مناسب برای استفاده از محصول اسباب بازی است. بخش 8 یک گزارش فنی است که با استانداردهای ملی پیشرو (EN-71 و ASTM F963) هماهنگ است، به طوری که می توان از یک راهنمای قابل اعتماد برای ارائه اطلاعات در مورد سنینی که کودکان شروع به بازی با اسباب بازی های خاص می کنند استفاده کرد.

برای سازندگان اسباب بازی و آژانس های ارزیابی انطباق، و همچنین برای سازمان های ایمنی محصولات اسباب بازی و والدین فردی مفید است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button