دسته ها

آخرین مطالب

مطالب مرتبط

پرسش های متداول

مفهوم کایزن چیست؟

مفهوم کایزن چیست؟ کایزن یک فلسفه تجاری است که بر بهبود مستمر در کل سازمان تمرکز دارد. مدل کایزن به شرکت ها کمک می کند تا بر افزایش تدریجی و مداوم کارایی و کاهش ضایعات در فرآیندها تمرکز کنند. برای انجام این کار، کایزن ورودی هر کارمندی را تشویق می کند. حال اینکه پیاده سازی استاندارد کایزن (Kaizen) چگونه به کسب و کارها کمک می کند؟

مفهوم کایزن چیست؟, شرح در تصویر

فهرست محتوا

کایزن چیست؟

کایزن یک اصطلاح ژاپنی به معنای تغییر برای بهبود بهتر یا مداوم است. این یک فلسفه تجاری ژاپنی است که به فرآیندهایی مربوط می شود که به طور مداوم عملیات را بهبود می بخشد و همه کارکنان را درگیر می کند. کایزن بهبود بهره وری را فرآیندی تدریجی و روشمند می داند.

کایزن ترکیبی از دو کلمه ژاپنی است که با هم به عنوان “تغییر خوب” یا “بهبود” ترجمه می شوند. با این حال، کایزن از طریق ارتباط آن با روش ‌شناسی و اصول ناب به معنای «بهبود مستمر» است.

مفهوم کایزن طیف وسیعی از ایده ها را در بر می گیرد. این شامل کارآمدتر و موثرتر کردن محیط کار با ایجاد یک جو تیمی، بهبود روش های روزمره، اطمینان از مشارکت کارکنان و ایجاد یک شغل رضایت بخش تر، کمتر خسته کننده تر و ایمن تر است.

به طور کلی اجرای الزامات استاندارد کایزن به شرکت ها کمک می کند تا:

  • کایزن یک فلسفه تجاری ژاپنی است که بر بهبود تدریجی بهره وری و کارآمدتر کردن محیط کاری تمرکز دارد.
  • کایزن از تغییر هر کارمند در هر زمان پشتیبانی می کند.
  • کایزن به معنای تغییر برای بهبود بهتر یا مستمر است.
  • تغییرات کوچک کایزن می تواند شامل کنترل کیفیت، تحویل به موقع، کار استاندارد، استفاده از تجهیزات کارآمد و حذف ضایعات باشد.
  • روش کایزن تأکید می کند که تغییرات کوچک در حال حاضر می تواند تأثیرات بزرگی در آینده داشته باشد.

پیاده سازی کایزن چگونه به کسب و کارها کمک می کند؟

کایزن به سازمان ها اجازه می دهد تا تغییرات کوچک و تکراری برای بهبود مستمر ایجاد کنند. این کار را با تشویق به حل مشکلات مشارکتی و خلاقانه انجام می دهد. نتیجه فرآیندهای ساده، افزایش کارایی و ضایعات کمتر است.

کایزن به کاهش ضایعات (MUDA) کمک می کند، عملیات را کارآمد، مرتبط و بدون خطا می کند، مشتریان را راضی نگه می دارد و در نهایت بازده را بهبود می بخشد. هدف اصلی کایزن کاهش خط زمانی از دریافت سفارش تایید شده تا زمانی که وجه نقد با حذف فعالیت‌های غیر ارزش افزوده (NVA) جمع‌آوری می‌شود، است.

کایزن می تواند با ارائه چندین مزیت مانند بهبود کیفیت، کارایی، نوآوری و رضایت مشتری، به شما کمک کند در بازاری که به سرعت در حال تغییر است، مزیت رقابتی کسب کنید.

با این حال، کایزن زمینه ای را ایجاد می کند که نوآوری رادیکال را تشویق می کند. سازمانی که بر بهبود روزانه تمرکز می‌کند، ذهنیت‌ها و فرآیندهای لازم را برای شناخت و عمل بر روی نوآوری در نظر می‌گیرد.

درک مفهوم کایزن

برخی از اهداف کلیدی فلسفه کایزن شامل کنترل کیفیت، تحویل به موقع، کار استاندارد، استفاده از تجهیزات کارآمد و حذف ضایعات است.

هدف کلی کایزن ایجاد تغییرات کوچک در یک دوره زمانی برای ایجاد پیشرفت در یک شرکت است. این بدان معنا نیست که تغییرات به آرامی اتفاق می‌افتد. فرآیند کایزن به سادگی تشخیص می دهد که تغییرات کوچک در حال حاضر می تواند تأثیرات بزرگی در آینده داشته باشد.

پیشرفت ها می تواند از هر کارمندی در هر زمانی حاصل شود. ایده این است که همه در موفقیت شرکت سهم دارند و همه باید در هر زمان برای کمک به بهبود مدل کسب و کار تلاش کنند.

بسیاری از شرکت ها مفهوم کایزن را پذیرفته اند. مهم‌تر از همه، تویوتا از مفهوم و فلسفه کایزن در سازمان خود استفاده می‌کند. کمپانی تویتا ژاپن کایزن را یکی از ارزش های اصلی خود می داند. تویوتا برای بهبود سیستم تولید خود، همه کارمندان را تشویق می‌کند و به آنها قدرت می‌دهد تا زمینه ‌های بهبود بالقوه را شناسایی کرده و راه ‌حل‌ های مناسب ایجاد کنند.

blank

استاندارد کایزن چگونه عمل می کند؟

کایزن شامل پنج اصل کلیدی است: مشتری خود را بشناسید، اجازه دهید جریان پیدا کند، به گامبا (یا مکان واقعی) بروید، مردم را توانمند کنید و شفاف باشید.

این پنج اصل منجر به سه نتیجه اصلی می شود: حذف ضایعات (که به عنوان کارایی اقتصادی نیز شناخته می شود)، روش خوب کارخانه داری و استاندارد سازی. در حالت ایده آل، کایزن آنقدر در فرهنگ یک شرکت جا افتاده است که در نهایت برای کارمندان طبیعی می شود.

معنی کایزن بیان می کند که هیچ پایان کاملی وجود ندارد و همه چیز را می توان بهبود بخشید. مردم باید برای تکامل و نوآوری مداوم تلاش کنند.

ایده اصلی کایزن این است که افرادی که وظایف و فعالیت ‌های خاصی را انجام می ‌دهند، بیشترین اطلاعات را در مورد آنها دارند. توانمند سازی آن افراد برای ایجاد تغییر بهترین استراتژی برای بهبود است.

مزایای پیاده سازی استاندارد کایزن چیست؟

کایزن مزایای بسیار ارزشمندی را به شرکت ها ارائه می دهد. برخی از آنها عبارتند از:

  • رضایت بیشتر کارکنان
  • بهبود رضایت مشتری
  • کاهش جابجایی کارکنان
  • وفاداری کارکنان را تقویت کرد
  • هزینه های پایین تر
  • بهره وری بیشتر
  • حل بهتر مشکل
چرخه-PDCA-و-چرخه-کایزن

کایزن چگونه در چرخه PDCA کار می کند؟

بهبودها معمولاً از قالب چرخه PDCA پیروی می کنند. PDCA مخفف عبارت Plan-Do-Check-Act است. بخش طرح شامل پیشنهاد و ترسیم تغییرات است تا همه بدانند وقتی تیم ها سعی می کنند مشکلی را حل کنند چه انتظاری داشته باشند.

مرحله Do بهترین راه حل را برای مشکل پیاده سازی می کند. مرحله بررسی شامل ارزیابی راه حل مشکل برای دیدن اینکه آیا کار می کند یا خیر.

هنگامی که یک شرکت براساس چرخه دومینگ (چرخه PDCA) اقدام به اجرای الزامات استاندارد کایزن می کند، تعیین می کند که آیا راه حل باید به استاندارد شرکت تبدیل شود یا نیاز به تغییرات بیشتری دارد. اگر مدیران تصمیم به اعمال تغییرات بیشتری داشته باشند، کایزن به مرحله پلان باز می گردد و فرآیند از اول شروع می شود.

استراتژی خوب در اجرای استاندارد کایزن

یکی از اهداف کلیدی فرآیند کایزن کاهش ضایعات و افزایش کارایی در چرخه تولید است. استراتژی موجودی به‌موقع (JIT) به مدیریت اجازه می‌دهد تا با تطبیق تحویل مواد خام از تامین ‌کنندگان با برنامه‌ های تولید، موجودی اضافی را به حداقل برساند.

استراتژی JIT همچنین به عنوان سیستم تولید تویوتا (TPS) شناخته می شود، برای شرکتی که آن را محبوب کرده است، JIT به شرکت ها کمک می کند تا هزینه ها را کاهش دهند زیرا تولید کنندگان مجبور نیستند هزینه های حمل موجودی را بپردازند. همچنین ضایعات را کاهش می دهد زیرا در صورت لغو یا تعویق سفارش توسط مشتری، شرکت ها با موجودی اضافی باقی نمی مانند.

نقطه ثبت سفارش یک سیستم کنترل موجودی است که در ارتباط با استراتژی JIT استفاده می شود. به کارمندان نشانه‌ های بصری ارائه می‌کند که به آنها می‌گوید وقتی قطعات و مواد تمام می‌شوند زمان سفارش فرا رسیده است.

این سیستم به کارت‌ های رنگی متکی است که تولید را ردیابی می‌کنند و به کارکنان هشدار می‌دهند که زمان آن است که یک قطعه یا ماده مورد نیاز را دوباره پر کنند. کارمندان را قادر می سازد تا به سرعت تعداد صحیح قطعات را از تامین کننده سفارش دهند و آنها را به محل مورد نیاز کارخانه تحویل دهند.

هدف ثبت نقطه سفارش که عموماً در برنامه های انبارداری جامع استفاده می شود، اطمینان از اجرای کارآمد خط مونتاژ کارخانه و جلوگیری از ایجاد گلوگاه است.

گواهینامه 5S چیست؟, چرا مهم است

5 عنصر کایزن چیست؟

پنج عنصر یا اصل کایزن عبارتند از: مشتری خود را بشناسید، اجازه دهید جریان پیدا کند، به سمت گمبا بروید، افراد را توانمند کنید و شفاف باشید.

متقاضیان اجرای الزامات استاندارد کایزن گاهی می پرسند کایزن چگونه به استاندارد 5S  اشاره دارد؟

این فرآیندی است که اغلب در تولید ناب استفاده می‌شود و به پنج مرحله بهبود مربوط می‌شود: مرتب ‌سازی، صاف کردن، جارو کردن، استانداردسازی و پایداری. یک رویداد 5S هر یک از این مراحل را یک روز در یک زمان دنبال می کند.

روش کایزن چیست؟

این یک فلسفه تجاری با اصول و ابزارهای راهنما است که به دنبال مشارکت همه کارکنان در بهبود تدریجی و مستمر حوزه های مختلف یک شرکت است. روش کایزن بر درگیر کردن کارکنان و استفاده از کار گروهی برای ایجاد یک محیط کاری موفق و لذت بخش تمرکز دارد.

نمونه ای از شرکتی که الزامات استاندارد کایزن را اجرایی کرده است

تویوتا نمونه معروف شرکتی است که از کایزن برای حفظ موفقیت خود استفاده می کند. یکی دیگر از نمونه ‌های رایج شناخته شده کایزن در عمل، شرکت فورد موتور را شامل می‌شود، که کایزن را برای کاهش زمان لازم برای تکمیل فرآیندهای مختلف تولید، پذیرفت.

ابزارهای اصلی کایزن چیست؟

روش کایزن بسته به هدف از ابزارهای مختلفی استفاده می کند. به عنوان مثال، ابزار 5S اغلب در تولید ناب و برای اطمینان از کارآمد، سازنده و ایمن بودن محل کار استفاده می شود. از استراتژی JIT و نرم افزار انبارداری ثبت نقطه سفارش برای کنترل موجودی استفاده می شود.

کایزن از الزامات استاندارد 5S شامل (چه، کی، کجا، چرا و چه کسی) به عنوان ابزاری برای آشکار کردن علت اصلی یک مشکل استفاده می کند. نقشه ‌برداری جریان ارزش یک ابزار تحلیلی است که برای شناسایی مکان‌ های حذف زباله استفاده می‌شود. رویدادهای پیگیری ابزارهایی هستند که برای حفظ بهبودها استفاده می شوند.

استاندارد کایزن به عنوان یک مفهوم گسترده که دارای تفاسیر بی شماری است، در بسیاری از صنایع دیگر از جمله مراقبت های بهداشتی پذیرفته شده است.

می توان آن را در هر زمینه ای از کسب و کار و حتی در سطح فردی اعمال کرد.

کایزن می‌تواند از تعدادی رویکرد و ابزار استفاده کند، مانند نقشه ‌برداری جریان ارزش  که مستندسازی، تجزیه و تحلیل و بهبود جریان اطلاعات یا مواد مورد نیاز برای تولید یک محصول یا خدمات است. مدیریت کیفیت جامع (TQM) که یک چارچوب مدیریتی است برای استخدام کارگران، استفاده می‌کند.

استاندارد کایزن در تمام سطوح بر بهبود کیفیت تمرکز کنند. صرف ‌نظر از روش ‌شناسی، در یک محیط سازمانی، استفاده موفقیت ‌آمیز از کایزن به کسب حمایت از رویکرد در سراسر سازمان و از مدیر عامل به پایین بستگی دارد.

10 اصل مهم برای اجرای استاندارد کایزن

از آنجایی که اجرای کایزن مستلزم ایجاد ذهنیت درست در سراسر یک شرکت است، 10 اصل که ذهنیت کایزن را مورد توجه قرار می دهند معمولاً به عنوان هسته اصلی این فلسفه ذکر می شوند.

10 اصل مهم برای اجرای الزامات استاندارد کایزن به شرح زیر است:

  1. فرضیات را کنار بگذارید.
  2. در حل مشکلات فعال باشید.
  3. وضعیت موجود را نپذیرید.
  4. کمال گرایی را کنار بگذارید و نگرش تغییر تطبیقی و تکراری را در پیش بگیرید.
  5. با یافتن اشتباهات به دنبال راه حل باشید.
  6. محیطی ایجاد کنید که در آن همه احساس کنند قدرت مشارکت دارند.
  7. موضوع بدیهی را نپذیرید؛ در عوض، پنج بار «چرا» را بپرسید تا به علت اصلی برسید.
  8. اطلاعات و نظرات افراد متعدد را جمع آوری کنید.
  9. از خلاقیت برای یافتن پیشرفت های کم هزینه و کوچک استفاده کنید.
  10. هرگز پیشرفت را متوقف نکنید.

هفت مرحله مهم برای پیاده سازی استاندارد کایزن

چرخه کایزن برمبنای بهبود مستمر است که شامل 7 مرحله زیر است:

بهبود مستمر

برای اجرای الزامات استاندارد کایزن بهبود مستمر در چرخه تولید را باید مدام بهبود ببخشید.

کارمندان را درگیر کنید

به دنبال مشارکت کارکنان، از جمله درخواست کمک از آنها برای شناسایی مسائل و مشکلات باشید. انجام این کار باعث ایجاد خرید برای تغییر می شود. اغلب، این به عنوان گروه های خاصی از افراد سازماندهی می شود که وظیفه جمع آوری و انتقال اطلاعات از گروه وسیع تری از کارمندان را بر عهده دارند.

مشکلات را پیدا کنید

با استفاده از بازخورد گسترده از همه کارکنان، لیستی از مشکلات و فرصت های بالقوه را جمع آوری کنید. اگر مشکلات زیادی وجود دارد، فهرستی ایجاد کنید.

را حل را مستند کنید

کارمندان را تشویق کنید تا راه حل های خلاقانه ارائه دهند، با هر نوع ایده ای تشویق شوند. یک راه حل یا راه حل های برنده را از ایده های ارائه شده انتخاب کنید.

واحد کنترل کیفیت و تضمین کیفیت جهت تست محصول را ایجاد کنید.

راه حل برنده انتخاب شده در بالا را با مشارکت همه در عرضه، اجرا کنید. برنامه های آزمایشی ایجاد کنید یا گام های کوچک دیگری همانند تضمین کیفیت و یا کنترل کیفیت برای آزمایش راه حل ایجاد کنید.

نتایج را تجزیه و تحلیل کنید

در فواصل زمانی مختلف، با برنامه ‌های مشخص برای اینکه چه کسی نقطه تماس خواهد بود و چگونه می‌توان کارگران واحد تولید را درگیر کرد، پیشرفت را بررسی کنید. تعیین کنید که تغییر چقدر موفقیت آمیز بوده است. اگر نتایج مثبت هستند، راه حل را در سراسر سازمان اتخاذ کنید.

اخذ گواهینامه کایزن

عموماً واحدهای تولیدکننده درخواست اخذ گواهینامه کایزن را دارند. برای دریافت گواهی KAIZEN باید الزامات این استاندارد و هفت اصل مهم را در واحد تولیدی خود مستند کنید و از یک CB معتبر کمک بخواهید تا شما را حسابرسی نمایند. پس از گزارش حسابرسی مرجع صدور اقدام به صدور گواهینامه کایزن می کند.

گواهینامه کایزن به صورت نان-اکریدیت صادر می شود.

کایزن یک اصطلاح ژاپنی به معنای تغییر برای بهبود بهتر یا مداوم است. این یک فلسفه تجاری ژاپنی است که به فرآیندهایی مربوط می شود که به طور مداوم عملیات را بهبود می بخشد و همه کارکنان را درگیر می کند. کایزن بهبود بهره وری را فرآیندی تدریجی و روشمند می داند.

چرخه کایزن برمبنای بهبود مستمر است که شامل 7 مرحله زیر است:

1. بهبود مستمر

2. کارمندان را درگیر کنید

3. مشکلات را پیدا کنید

4. را حل را مستند کنید

5. واحد کنترل کیفیت و تضمین کیفیت جهت تست محصول را ایجاد کنید

6. نتایج را تجزیه و تحلیل کنید

7. چرخه PDAC را ایجاد کنید

2 دیدگاه دربارهٔ «مفهوم کایزن چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button