دسته ها

آخرین مطالب

دریافت سیب سلامت, نحوه استعلام

دریافت سیب سلامت

دریافت برچسب سیب سلامت چگونه است؟

دریافت سیب سلامت چگونه است؟. سیب سلامت نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی در ایران است. بنابراین مراحل دریافت برچسب سیب سلامت سوال متداول متقاضیان است. چنانچه شما درخواست اخذ لیبل اصالت کالای سازمان غذا دارو ایران را دارید، می بایست اقدام به اخذ نشان سیب سلامت نمایید. 

اشخاص حقیقی، کسب وکارهای خانگی و کارخانجات تولید و بسته بندی مواد غذایی حتی کارخانجات تولید پاکت و جعبه برای مواد غذایی می توانند اقدام به دریافت نشان سیب سلامت نمایند.

اما نشان سیب سلامت چیست و مدارک لازم جهت اخذ لیبل سیب سلامت چیست؟. ما توسط این مقاله به موضوعات زیر می پردازیم.

نشان سیب سلامت چیست

طراحی لوگو سیب سلامت چگونه است؟

سیب در فرهنگ ایرانی میوه بهشتی و نماد سلامت است. بنابراین برای طراحی نشان سلامت محصول از سیب بهره برده اند. برای طراحی لوگو سیب سلامت از دو رنگ سبز و آبی استفاده کرده اند. رنگ سبز نماد سلامت در فرهنگ ایرانی و رنگ آبی نماد آرامش و امنیت می باشد.

بنابراین تمثیل سیب سلامت با دو رنگ سبز در قسمت چپ و رنگ آبی در سمت راست طراحی شده است. طراحی مرکز سیب سلامت به شکل چشم درآمده است. این بیانگر نظارت و کنترل سازمان غذا دارو بر روی سلامت و ایمنی محصولات غذایی است.

طراحی سیب سلامت به دو قسمت تقسیم بندی شده است. سمت چپ طراحی سیب حرف “F” بیانگر Food (غذا)، سمت راست سیب حرف “D” بیانگر Drug (دارو) می باشد.

بالای لوگو سیب سلامت برگ سبز رنگی نمایان است که بیانگر سیاست روبه رشد سازمان غذا دارو است. در پایین لوگو سیب سلامت حروف انگلیسی “IFDA” عنوان شده که مخفف (Iran Food and Drug Administration) سازمان غذا دارو ایران است. و در انتهای لوگو سیب سلامت کلمه سازمان غذا دارو به رنگ سبز مکتوب شده است.

برای شناسایی لوگو اصلی سیب سلامت از لوگو تقلبی سیب سلامت به تصویر زیر دقت کنید. اخیراً برخی سودجویان اقدام به طراحی لوگو تقلبی سیب سلامت می کنند و متقاضیان را فریب می دهند.

blank

نحوه ی استعلام نشان سیب سلامت چگونه است؟

متقاضیان برای استعلام برچسب سیب سلامت نیاز دارند که اصالت نشان سیب سلامت شما را استعلام بگیرند. ممکن است خود شما برای اینکه مطمئن شوید نشان سیب سلامت اصالت اصلی را دارد نیاز به استعلام داشته باشید. بنابراین سوال اغلب متقاضیان نحوه استعلام برچسب اصالت سیب سلامت است.

شما می توانید به سه روش زیر نشان سیب سبز را استعلام بگیرید.

  1. مهمترین نحوه استعلام نشان سیب سلامت ورود به سامانه اینترنتی سازمان غذا دارو به آدرس الکترونیکی ttac.ir می باشد. پس از ورود به منو استعلام نشان سیب سلامت مراجعه نمایید. سپس Uid محصول را در کادر وارد کنید. گزینه جستجو را فعال و منتظر نتیجه باشید.
  2. روش دوم نحوه استعلام نشان سیب سلامت به اینگونه می باشد که شما باید کد 16 رقمی محصول را به شماره 20008822 پیامک کنید و منتظر نتیجه باشید.
  3. اپلیکیشن تی تک (TTAC) را روی موبایل خود بارگذاری نمایید. برای دانلود این اپلیکیشن می توانید به سایت اینترنتی fdo.gov.ir مراجعه کنید. سپس QRcode محصول را بخوانید و اصالت برچسب سیب سلامت را استعلام بگیرید.

متقاضیان و شرکت های درخواست کننده دریافت نشان سیب سلامت می توانند توسط سه روش اعلام شده اقدام به استعلام برچسب اصالت سیب سلامت نمایند.

blank

مدارک لازم جهت دریافت نشان سیب سلامت چیست؟

کسب و کارهای خانگی یا مشاغل خانگی می توانند اقدام به دریافت سیب سلامت نمایند. شرکت های تولیدکننده یا بسته بندی مواد غذایی حتی شرکت های تولید کننده پک های بسته بندی مواد غذایی می توانند اقدام به دریافت نشان سیب سلامت نمایند. اما چه مدارکی برای دریافت نشان سیب سلامت نیاز است.

مدارک و نحوه درخواست سیب سلامت به شرح زیر می باشد.

  1. درخواست خود را در سامانه ir اعلام نمایید.
  2. مستندات خود را ارئه دهید تا کارشناسان سازمان غذا دارو بررسی کنند.
  3. مجوز تاسیس از سازمان جهاد کشاورزی یا وزارت صمت خود را در سامانه بارگذاری کنید.
  4. جواز پروانه بهره برداری از سازمان جهاد کشاورزی یا وزارت صنعت را در سامانه بارگذاری کنید.
  5. پروانه تاسیس و بهره برداری از وزارت بهداشت سازمان غذا دارو را در سامانه بارگذاری نمایید.
  6. مدارک شناسایی و مدرک تحصیلی مسئول فنی (مدرک تحصیلی باید مرتبط به صنایع غذایی باشد)، را در سامانه بارگذاری نمایید.
  7. پروانه مسئول فنی را در سامانه بارگذاری کنید.
  8. مستندات ثبت شرکت یا ثبت برند خود را در سامانه بارگذاری نمایید.

متقاضیان دریافت نشان سیب سلامت مخصوصاً واحدهای تولیدی بزرگ و واحدهای بسته بندی برای دریافت تاییدیه حسابرسی می بایست الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، مستندات ایمنی مواد غذایی و مستندات سیستم مدیریت کیفیت را در کارخانه خود اجرایی نموده باشند.

بنابراین به متقاضیان دریافت نشان سیب سلامت پیشنهاد می شود اقدام به اخذ گواهینامه GMP، اخذ گواهینامه HACCP، اخذ گواهینامه ایزو 45001 و اخذ گواهینامه ایزو 9001 نمایند.

شما برای دریافت گواهینامه ایزو می توانید با کارشناسان شرکت “هوداک سیستم فرتاک” در ارتباط باشید. ما فرآیند صدور گواهینامه ایزو را برای شما تسهیل می کنیم.

نحوه دریافت سیب سلامت برای مشاغل خانگی به اینصورت است که باید درخواست خود را مطابق نظام نامه مربوط به اخذ مجوز مشاغل خانگی به اداره جهاد کشاورزی منطقه خود ارائه دهید. پس از ارائه درخواست نماینده جهاد کشاورزی و سازمان غذا دارو استعلامات لازم را دریافت می کنند و به معاونت امور بهداشتی ارسال می کنند.

برچسب لیبل سیب سلامت برای چه محصولاتی الزامی است؟

یکی از مهمترین سوالات متقاضیان این است که، “نشان سیب سلامت به چه محصولاتی تعلق می گیرد؟”. به طور کلی هر محصول غذایی، دارویی و بهداشتی برای اخذ مجوز فروش در بازار ایران توسط سازمان غذا دارو، نیاز به اخذ نشان سیب سبز دارد. محصولات به شرح زیر می باشند.

  1. محصولات دارویی.
  2. محصولات آرایشی بهداشتی.
  3. محصولات غذایی.
  4. بسته بندی محصولات غذایی.
  5. کارتون های بسته بندی محصولات غذایی.
blank
شرایط اخذ نشان سیب سلامت چیست؟

سازمان غذا دارو برای صدور نشان سیب سلامت یکسری مدارک و مستندات را از متقاضیان درخواست می کند. شرایط صدور نشان سیب سلامت به شرح زیر است.

  1. پیاده سازی الزامات تولید در شرایط خوب (GMP) در محل فعالیت.
  2. اسید چرب، ترانس یا مواد خطرناک در حین تولید استفاده نشود.
  3. حداقل نمک را در حین فرآیند تولید استفاده کنید.
  4. برای تولید حداقل افزودنی را استفاده کنید.
  5. برای تولید از سموم شیمیایی استفاده نشده باشد.
  6. در تولید از مواد شیمیایی که دارای سنتیک هستند استفاده نشده باشد.
  7. برای تولید از کربوهیدراتهای ساده و چرب استفاده نشده باشد.
  8. برای تولید از ویتاوین های مجاز جهت غنی سازی استفاده کنید.
  9. از مواد فراسودمند همانند پروبیوتیک ها یا سن بیوتیک ها جهت غنی سازی استفاده کنید.

چنانچه موارد اعلام شده در بالا طی فرآیند تولید رعایت شود و تغییر فرمول ساخت باعث کاهش کیفیت محصول نشود، می توانید اقدام به دریافت نشان سیب سلامت نمایید و برچسب سیب را دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button