دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

گرفتن گواهینامه ایزو مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی

گرفتن گواهینامه ایزو مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی

گرفتن گواهینامه ایزو مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی

گرفتن گواهینامه ایزو مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی یا اخذ گواهینامه ایزو برای شرکت های تولیدی و صنعتی توسط مدیران درخواست می گردد. دریافت گواهینامه ایزو 9001 به عنوان استاندارد بین المللی (ISO) و مهمترین عضو خانواده سیستم مدیریت کیفیت برای واحدهای صنعتی و تولیدی پیشنهاد می شود. ولی اغلب مدیران نیاز دارند در مورد لیست استانداردهای ایزو مطلع باشند و گواهینامه ایزو بیشتری دریافت کنند.

سازمان بین المللی ایزو انواع استانداردهای ایزو مدیریت کیفیت را تدوین کرده است که این استانداردها مربوط به فرآیندهای اجرایی سازمانها جهت ارتقاء کسب و کار خود می باشد. واحدهای صنعتی و تولیدی می توانند اقدام به گرفتن 8 گواهینامه ایزو مربوط به نوع کسب و کار خود نمایند. بنابراین تیم فنی شرکت هوداک سیستم فرتاک لیست 8 گواهینامه ایزو برای همه واحدهای صنعتی را توسط این مقاله مکتوب و اعلام می کند.

ما توسط این مقاله به موضوعات زیر می پردازیم.

  • لیست استانداردهای ایزو مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی.
  • نحوه ی گرفتن گواهینامه ایزو مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی.
  • مزایای اخذ گواهینامه ایزو مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی.
  • هزینه دریافت گواهی ISO مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی.
  • از کجا گواهینامه ایزو بگیریم.

لیست 8 گواهینامه ایزو برای همه واحدهای صنعتی و تولیدی:

مهمترین سوالی که ذهن مدیران واحدهای صنعتی یا تولیدی را مشغول کرده اینکه، برای کارخانه، کارگاه صنعتی خود چه گواهینامه ایزو (یی) می توانند دریافت کنند. ممکن است حوزه فعالیت شما تخصصی باشد و شما نیاز به گواهینامه ایزو تخصصی مربوط به کسب و کار خود را نیاز داشته باشید. مثلاً، اگر شما تولیدکننده تجهیزات مربوط به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی هستید چه گواهینامه ایزو (یی) باید دریافت کنید.

سازمان بین المللی (ISO) توسط استانداردهای ایزو تدوین شده کسب و کارها را کمک می کند تا فرآیندهای کاری خود و کیفیت تولید/خدمات خود را ارتقاء ببخشند. بنابراین شما می توانید از استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت مربوط به بخش های تولید و صنعت بهره مند شوید و اقدام به گرفتن گواهینامه ایزو نمایید. اما استانداردهای عمومی سازمان ایزو مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی فارغ از نوع فعالیت به شرح زیر می باشد.

  1. استاندارد ایزو 9001 (گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت)

استاندارد ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت) یکی از محبوب ترین استانداردهای تعریف شده توسط سازمان بین المللی ایزو می باشد. این استاندارد از خانوده ISO 9000 می باشد و تنها استاندارد خانواده ایزو 9000 است که قابلیت صدور گواهینامه دارد. اخذ گواهینامه ایزو 9001 می تواند مهمترین استاندارد ایزو مربوط به واحدهای تولیدی یا صنعتی باشد. اغلب کسب و کارها در سراسر جهان اقدام به دریافت گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9001:2015) کرده اند.

  1. استاندارد ایزو 14001 (گواهینامه سیستم مدیریت محیط زیست)

استاندارد ایزو 14001 آخرین بار همراه با تغییرات برای استاندارد ایزو 9001، سال 2015 میلادی توسط سازمان ایزو ویرایش شد. بنابراین در حال حاضر گواهینامه ISO 14001:2015 با توجه به آخرین ویرایش توسط مراجع صدور گواهینامه ایزو، صادر می شود. دریافت گواهینامه ایزو 14001 تعهد سازمان ها مبنی بر کنترل آلایندگی ها در محیط های صنعتی یا تولیدی را بیان می کند. اخذ گواهینامه ایزو 14001 می تواند یکی از مهمترین گواهینامه های ایزو مربوط به واحدهای صنعتی/ تولیدی باشد.

  1. استاندارد ایزو 45001 (گواهینامه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی)

رعایت ایمنی و بهداشت شغلی در محیط (های) صنعتی یا تولیدی نکته بسیار کلیدی برای مدیران مشاغل است. سازمان ملی استاندارد انگلستان جهت مدیریت نکات ایمنی استاندارد OHSAS 18001  را تدوین و منتشر کرد. مباحث ارزیابی ریسک و تعریف اقدام اصلاحی در این استاندارد به صورت کامل توضیح داده شده است. سال 2015 سازمان ایزو مباحث مدیریتی را به این استاندارد اضافه کرد و استاندارد ISO 45001:2018 در سال 2018 جهت استقرار و استفاده سازمانها در اختیار آنها گذاشته شد. بنابراین، گواهینامه ایزو 45001 جایگزین استاندارد قبلی شده و مدیران می توانند اقدام به دریافت این گواهینامه نمایند.

  1. استاندارد ایزو 10002 (گواهینامه رضایتمندی مشتری)

رضایتمندی مشتریان از کالای تولید شده/ خدمات قابل ارائه موضوع مهمی برای مدیران شرکتها و واحدهای صنعتی است. بنابراین، سازمان بین المللی ISO توسط استاندارد ISO 10002:2018 دستورالعملهایی برای رضایتمندی مشتریان را مکتوب کرده است. واحدهای صنعتی و تولیدی می توانند اقدام به دریافت گواهینامه ایزو 10002 نمایند و الزامات این استاندارد را جهت روشهای خوب ارتباط با مشتری و به دست آوردن رضایت مشتری در مجموعه خود پیاده سازی کنند.

  1. استادارد ایزو 10004 (گواهینامه مدیریت ارتباط با مشتری)

ارتباط صحیح و اصولی با مشتریان یکی از دغدغه های مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی است. ارتباط صحیح با مشتری می تواند باعث رضایتمندی مشتریان شما شود. پس مستندات ارتباط با مشتری توسط سازمان ایزو از طریق استاندارد ایزو 10004 تدوین شده است. بنابراین، گرفتن گواهینامه ایزو 10004 می تواند یکی از ایزو (های) مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی باشد.

  1. استادارد IMS (گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه)

Integrated management system (سیستم مدیریت یکپارچه) به صورت اختصاراً IMS نامیده می شود. IMS استاندارد سازمان ایزو نیست بلکه در صورتیکه یک سازمان به طور همزمان سه استاندارد ایزو 9001، ایزو 14001 و ایزو 45001 را ادغام و موفق به دریافت گواهینامه شود اصطلاحاً گفته می شود سازمان موفق به یکپارچه سازی سیستم مدیریت شده است. بنابراین، مرجع صادرکننده گواهینامه ISO، یک گواهینامه به صورت رایگان صادر می کند که همان گواهینامه IMS است. پس شما نمی توانید گواهینامه IMS را به تنهایی دریافت کنید.

  1. استاندارد EFQM (گواهینامه تعالی سازمان)

یکی از گواهینامه های استانداردی که واحدهای صنعتی/ تولیدی می توانند دریافت کنند، استاندارد تعالی سازمانی است. این یعنی اینکه فرآیندهای سیستم مدیریت به تمامی بخشهای ایجاد شده در سازمان آموزش داده شده است و تمامی پرسنل به شرح وظایف خود واقف هستند. اخذ گواهینامه EFQM می تواند مخصوصاً برای واحدهای تولیدی بسیار مهم باشد. دریافت گواهینامه EFQM برای وزارت صنعت و معدن بسیار مهم است.

  1. استاندارد HSE-MS (گواهینامه سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست)

استاندارد HSE-MS استاندارد تدوین شده سازمان ایزو نیست، بنابراین با نام استاندارد ایزو توسط مرجع صدور بیان نمی شود. HSE موضوعات بررسی ایمنی کارکنان در محل کار، بهداشت فردی کارکنان و بررسی فرآیندهای کاری برای حداقل آسیب به محیط زیست پیرامون محل کار را بررسی می کند. دریافت گواهینامه HSE-MS می تواند برای واحدهای صنعتی/ تولیدی مهم باشد.

اما صنایع مختلف با توجه به نوع حوزه فعالیت نیاز به گرفتن گواهینامه ایزو مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی خود هستند. اینکه گواهینامه ایزو تخصصی مربوط به واحدهای تولیدی/ صنعتی با هم متفاوت است. مثلاً:

  • ایزو 22000 و گواهینامه استاندارد HACCP، گواهینامه تخصصی برای صنایع غذایی و واحدهای بسته بندی یا تولید مواد غذایی است.
  • استاندارد ایزو 29001 و دریافت گواهینامه ISO 29001 مربوط به واحدهای صنعتی/ تولیدی تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی می باشد.
  • استاندارد ایزو 13485 الزامات مربوط به کیفیت تجهیزات پزشکی را بیان می کند.
  • استاندارد ایزو 22716 مربوط به تولید لوازم آرایشی بهداشتی است.
  • استاندارد ایزو 16949 مربوط به صنایع تولید کننده قطعات یدکی خودرو است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد گرفتن گواهینامه ایزو مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی با ما در تماس باشید.

مزایای-گرفتن-گواهی-ISO-برای-واحدهای-صنعتی-و-تولیدی

نحوه گرفتن گواهینامه ایزو مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی چگونه است؟

اولین نکته ای که می تواند برای متقاضیان یا مدیران واحدهای تولیدی مهم است اینکه نحوه اخذ گواهینامه ایزو مربوط به نوع فعالیت آنها چگونه است و چه مدارکی نیاز است که گواهینامه ایزو صادر شود. بررسی این موضوع خیلی مهم و مربوط است به استراتژی شرکت شما و هدف از دریافت گواهینامه ایزو.

عموماً مدیران واحدهای تولیدی و صنعتی در ایران جهت برندینگ، تبلیغات یا نهایتاً حضور در مناقصات دولتی نیاز به دریافت گواهینامه ایزو دارند. ممکن است هدف شما از اخذ گواهینامه ایزو موضوعات بالا باشد و صرفاً نیاز به یک مدرک قابل استعلام داشته باشید یا اینکه نیاز دارید یک گواهینامه ایزو معتبر دریافت کنید؟

پس نحوه گرفتن گواهینامه ایزو بستگی به نوع نیاز شما دارد، نیاز به یک برگه کاغذ دارید یا اینکه می خواهید فرآیندهای سیستم مدیریت را در شرکت خود ایجاد نمایید. اغلب واحدهای تولیدی/ صنعتی که در ایران اقدام به دریافت گواهینامه کرده اند، توسط نهادهایی که اعتبار چندانی ندارند گواهینامه ایزو صادر شده است. ممکن است مدیران این واحدها مطلع باشند یا اینکه بدون اطلاع از این مراجع گواهی ISO دریافت کرده باشند.

به طور کلی شما برای اخذ گواهینامه ایزو باید اقدامات لازم جهت رعایت دستورالعمل ها و الزامات اعلام شده را در سازمان خود پیاده سازی کنید. ممیزی داخلی شوید تا مسیرهای انحرافی مشخص شود، سپس اقدام به اقدامات اصلاحی نمایید. چنانچه ممیز نهایی سیستم مدیریت پیاده سازی شده را تایید نماید، مرجع صدور، گواهینامه ایزو درخواستی را صادر می کند.

اما بیشتر متقاضیان به دلیل اینکه صرفاً به یک گواهی نیاز دارد تا استعلام شود و مورد تایید مسئولین مناقصه گذار در ایران باشد بدون رعایت این الزامات و بدون حضور ممیز توسط نهادهای خصوصی صدور گواهینامه ایزو، اقدام به اخذ ایزو نموده و حتی برخی از این مدیران احساس می کنند گواهینامه ایزو معتبر دریافت کرده اند.

مزایای دریافت گواهینامه ایزو برای واحدهای صنعتی یا تولیدی چیست؟

گواهینامه ISO توسط طیف گسترده ای از کسب و کارها به عنوان استانداردی برای نشان دادن تعهد به مشتریان و حفظ کیفیت محصول/ خدمات استفاده می شود. شما با رعایت الزامات و دستورالعمل های تدوین شده سازمان ایزو برای کارخانه یا کسب وکار خود در این مسیر قدم گذاشته اید. در نتیجه، کسب گواهینامه ISO ممکن است برای گسترش در سطح بین المللی و داخلی مفید باشد.

مزایای کرفتن گواهینامه ایزو برای واحدهای صنعتی یا تولیدی به شرح زیر است.

  1. تسهیل همکاری و سازگاری در سراسر جهان.
  2. استانداردسازی تولید در بخش های مختلف، تضمین کیفیت و ایمنی محصول.
  3. ارتقاء قابلیت اطمینان برای مصرف کننده نهایی.
  4. برآورده کردن انتظارات مشتریان.
  5. کنترل بیشتر روی رویه های تجاری.
  6. سطح کیفیت محصولات را توسعه می دهد.
  7. ایمنی محل کار شما را بهبود می بخشد.
  8. ناهماهنگی بین واحدهای مختلف در سازمان را کاهش می دهد.
  9. حذف اتلاف منابع و معرفی سیستم مدیریت پسماند.
  10. به بازاریابی کمک می کند.
هفت-اصل-مهم-استاندارد-HACCP
هزینه گرفتن گواهینامه ایزو مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی چقدر است؟

هزینه اخذ گواهینامه ایزو بستگی به دو موضع کلی دارد، مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو و گواهینامه ایزو درخواستی.

  • مرجع صادرکننده گواهینامه ایزو

مراجع بسیاری در ایران ادعا دارند گواهینامه ایزو اصلی را صادر می کنند. هر یک قیمت های متفاوتی برای صدور گواهی ISO اعلام می کنند. ممکن است شما هم با این مراکز صحبت کرده باشید. این باعث سردرگمی شما می شود که از کدام مرجع اقدام به اخذ ایزو نمایید.

شما باید به سطح اعتبار مرجع صدور ایزو دقت کنید. به طور کلی دو دسته مرجع صدور ایزو در ایران ثبت شده اند و فعالیت می کنند. نهادهای معتبر صدور گواهینامه ایزو تحت اعتبار انجمن اعتباربخشی IAF و نهادهای خصوصی. چنانچه مرجع صادرکننده گواهینامه ایزو در سایت WWW.IAFCERTSEARCH.ORG تایید و استعلام شود، اصطلاحاً شما توسط یک مرجع معتبر گواهینامه ایزو اصلی را دریافت کرده اید. هزینه اخذ گواهینامه ایزو توسط نهادهای معتبر حداقل 150 دلار است.

مراجع صدور ایزو که به صورت خصوصی فعالیت می کنند عموماً ادعا دارند گواهینامه ایزو توسط انگلیس، کانادا، آلمان و یا تحت اعتبار انجمن ASCB اعتبارسنجی می شود. در حقیقت از عدم اطلاعات متقاضی سوء استفاده می شود و گواهینامه ایزو غیر معتبر را به جای معتبر به مشتریان می فروشند. هزینه دریافت گواهینامه ایزو توسط مراجع خصوصی حداقل 500،000 تومان می باشد.

  • گواهینامه ایزو درخواستی

هزینه اخذ گواهینامه ایزو بستگی به نوع استانداردی دارد که درخواست می کنید. برخی از استانداردهای سازمان بین المللی ایزو به صورت عمومی برای تمامی کسب و کارها مورد نیاز است، همانند ایزو 9001. برای دریافت گواهینامه (های) ایزو عمومی باید حداقل هزینه را درنظر بگیرید. اما گواهینامه ایزو تخصصی همانند ایزو 22000 برای واحدهای تولید، بسته بندی مواد غذایی متفاوت است.

جهت استعلام هزینه اخذ گواهینامه ایزو تخصصی با ما در ارتباط باشید.

هزینه گرفتن گواهینامه ایزو در نهایت به نوع فعالیت شما، تعداد پرسنل فعال و در نهایت نوع تقاضای شما دارد. شما می توانید با کارشناسان شرکت “هوداک سیستم فرتاک” برای استعلام هزینه صدور ایزو در تماس باشید.

از کجا گواهینامه ایزو دریافت کنیم؟

این سوالی است که اغلب متقاضیان یا مدیران دارند. با چه قیمتی، در چه مدت زمانی و از کدام شرکت گواهینامه ایزو دریافت کنید.

شرکت هوداک سیستم فرتاک به صورت مستند به مشتریان خود در مورد اعتبار مراجع صدور اطلاع رسانی می کند. ما یک کلیپ برای آموزش مشتریان خود تهیه کرده ایم که از طریق این کلیپ به راحتی می توانید در مورد اعتبار مراجع صدور اطلاعات مستندی به دست آورید.

بنابراین خیلی شفاف به شما نشان می دهیم که از کجا باید گواهینامه ایزو را دریافت کنید. ما می توانیم گواهینامه ایزو درخواستی شما را با قیمت کمتری و در مدت زمان کوتاه تری برای شما دریافت کنیم. شما می توانید انتظار خدمات زیر را از ما داشته باشید.

  1. مشاوره و اطلاع رسانی اصولی و براساس مستندات واقعی جهت انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو.
  2. راهنمایی جهت پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو درخواستی و ارائه مستندات ایزو تخصصی مربوط به حوزه فعالیت شما.
  3. ارائه گواهینامه ایزو با کمترین هزینه ممکن و معتبرترین گواهینامه ایزو.
  4. ارائه گواهینامه در کوتاه ترین مدت زمان مورد نیاز متقاضی.
  5. ارائه گواهینامه ایزو معتبر حتی برای کشورهای خارج از ایران.
  6. ارائه گواهینامه ایزو معتبر برای شرکت های خارج از ایران.
  7. هماهنگی و اطلاع رسانی دقیق جهت روند صدور گواهینامه ایزو از طرف شرکت برای شرکت متقاضی.
  8. شفافیت مالی و ارائه فاکتور رسمی معتبر در صورت تقاضا.
  9. شفافیت رفتاری.
  10. پشتیبانی در طول سه سال اعتبار گواهینامه ایزو دریافت شده.
  11. رزومه قوی طی 15 سال فعالیت در حوزه ارائه گواهینامه ایزو، گواهینامه CE، رتبه پیمانکاری و مشاوره برای پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو سیستم مدیریت کیفیت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

Call Now Button