دسته ها

آخرین مطالب

مطالب استاندارد CE

مقالات مرتبط

اخذ گواهینامه CE برای محصول آسانسور, صدور نشان CE، نشان سی ای اروپا

اخذ گواهینامه CE برای محصول آسانسور

اخذ گواهینامه CE برای محصول آسانسور

اخذ گواهینامه CE برای محصول آسانسور درخواست تولیدکنندگان تجهیزات آسانسور و پله برقی یا وارد کنندگان تجهیزات آسانسور و پله برقی می باشد. عموماً نحوه ی صدور نشان CE و شرایط دریافت نشان استاندارد اروپا برای متقاضیان بسیار مهم است. اینکه EN اروپا مربوط به آسانسور و پله برقی چیست، دایرکتیو (دستورالعمل) اتحادیه اروپا جهت صادرات مربوط به آسانسور و پله برقی چیست، هزینه اخذ گواهینامه CE برای محصول آسانسور چقدر است و چه مدت زمان می برد جهت دریافت نشان CE مارک.

کارشناسان شرکت هوداک سیستم فرتاک به همراه تیم فنی استاندارد CE مارک مقاله اخذ گواهینامه CE برای محصول آسانسور و پله برقی را تدوین کرده است. ما سعی می کنیم توسط این مقاله کلیه موضوعات مورد سوال متقاضیان را بررسی کنیم. در ابتدای مقاله می پردازیم به بخشنامه اتحادیه اروپا بابت استاندارد EN پله برقی و آسانسور، در نهایت مرجع صدور گواهینامه CE و هزینه های مربوط به دریافت گواهی CE را بررسی میکنیم.

ما توسط این مقاله موضوعات زیر را بررسی می کنیم.

  • استاندارد CE اروپا چیست؟
  • بخشنامه (دستورالعمل) مربوط به EN آساسنسور و پله برقی چیست؟
  • چرا باید نشان CE مارک برای آسانسور و پله برقی دریافت کنیم؟
  • مرجع صدور نشان سی ای برای آسانسور و پله برقی کیست؟
  • برای صادرات یا فروش در بازارهای داخلی و اطراف خلیج فارس به چه استاندارد CE نیاز داریم؟
  • هزینه دریافت گواهی CE مارک برای محصول آسانسور و پله برقی چقدر است؟
تفاوت بین CE خوداظهاری و CE انطباق چیست

استاندارد CE اروپا چیست؟

طی مقالات قبلی همین سایت در مورد استاندارد CE اروپا و نشان CE توضیحاتی به طور کامل مکتوب شده است. منتها در این مقاله به طور کلی در مورد استاندارد CE اروپا توضیحات کوتاهی بیان می کنیم. CE اختصار کلمه فرانسوی “conformité européenne” یعنی “انطباق اروپایی” است. درج مارک CE (نشان سی ای) اروپا روی محصولات به این معنی است که سازنده یا وارد کننده مطابقت کالا را با استانداردهای بهداشت، ایمنی و حفاظت از محیط زیست اروپا تایید می کند.

استاندارد CE اروپا به واقع نشان انطباق استاندارد (های) محصول با استاندارد (های) تدوین شده اتحادیه اروپا است. پس علامت CE برای کالاهایی که در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) وارد می شود ضروری است. علامت CE نشان می دهد که این محصول می تواند آزادانه در هر بخش از منطقه اقتصادی اروپا صرف نظر از کشور سازنده یا مبدا، به فروش برسد.

اتحادیه اروپا برای برخی از محصولات که در دسته پرخطر قرار می گیرند و برای انسان و محیط زیست مخاطره دارند دستورالعمل هایی تدوین کرده است. بیست و چهار دستورالعمل تدوین شده برای محصولات طی مقاله “مراحل اخذ گواهینامه CE” تدوین و منتشر شده است. شما با مطالعه این مقاله می توانید متوجه شوید به محصول شما استاندارد CE اروپا تعلق می گیرد یا خیر، و اگر تعلق می گیرد بخشنامه مربوط به محصول شما چیست.

به طور کلی برخلاف تفکر متقاضیان به تمامی گروه (های) محصولی که تولید می شوند گواهینامه CE تعلق نمی گیرد. به عنوان مثال، بیشتر محصولات الکتریکی باید با دستورالعمل ولتاژ پایین و دستورالعمل EMC مطابقت داشته باشند. مواد خطرناک شیمیایی می بایست با الزامات محدودیت مواد خطرناک RoHS مطابقت داشته باشند.

استاندارد-EN-اروپا-برای-تجهیزات-آسانسور

EN اروپا برای محصول آسانسور و پله برقی چیست؟

بخشنامه یا دستورالعمل مربوط به EN (های) اتحادیه اروپا برای پله برقی و آسانسور توسط اتحادیه اروپا تدوین شده است. بخشنامه، دستورالعمل یا دایرکتیو برای آسانسور EU/2014/33 و توسط این دستورالعمل می توانید مطمئن شوید که سیستم ها یا اجراء آسانسور می تواند بهترین ایمنی را داشته باشند. اثبات انطباق با این دستورالعمل توسط سازنده، نماینده مجاز، وارد کننده یا  توزیع کننده با نصب علامت CE بر روی محصول نشان داده می شود.

بخشنامه (دستورالعمل) جدید مربوط به آسانسور و پله برقی که سال 2014 توسط گروه EMC تدوین شد هم اجراء تشکیل دهنده آسانسور و هم اینکه کابین آسانسور را در بر می گیرد. بنابراین دستورالعمل EU/2014/33 برای تولیدکنندگان، نمایندگی (های) مجاز نصب و تعمیر، وارد کننده و توزیع کننده برای اتحادیه اروپا مورد تایید قرار گرفته است.

چه محصولاتی مشمول دستورالعمل EU/204/33 هستند؟

دستورالعمل EU/2014/33 در مورد آسانسور (هایی) که به طور دائم برای ساختمان (های) مسکونی یا اداری جهت حمل و نقل در نظر گرفته می شوند، اعمال می شود. این دستورالعمل همچنین در مورد قطعات ایمنی آسانسورها که در زیر فهرست شده اعمل می شود. لیست اجزاء ایمنی آسانسور بر اساس دستورالعمل EU/2014/33 به شرح زیر است.

  1. دستگاه هایی برای قفل کردن درهای فرود.
  2. وسایل جلوگیری از سقوط که در بند 3.2 ضمیمه I دستورالعمل برای جلوگیری از سقوط یا حرکت کنترل نشده خودرو ذکر شده است.
  3. دستگاه های محدود کننده سرعت بیش از حد.
  4. بافرهای انباشته کننده انرژی شامل غیر خطی یا با میرایی حرکت برگشت.
  5. بافرهای اتلاف کننده انرژی.
  6. دستگاه های ایمنی نصب شده بر روی جک های مدارهای قدرت هیدرولیک که از آنها به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از سقوط استفاده می شود.
  7. وسایل ایمنی الکتریکی به شکل مدارهای ایمنی حاوی قطعات الکترونیکی.

EN استاندارد اروپا مربوط به آسانسور به شرح زیر می باشد.

  • EN 81-20 و EN 81-50 و EN 81-28 مربوط به تماس (های) ضروری برای مواقع اضطراری که فرد در آسانسور گرفتار شده است. همچنین استاندارد مربوط به طراحی کابین آسانسور را نیز شامل می شوند.
  • EN 81-70 مربوط به استفاده راحت برای افراد سالخورده یا کم توان همانند افرادی که با ویلچر حمل می شوند.
  • EN 81-71 امنیت آسانسور در برابر خرابکاری افراد.
  • EN 81-72 مربوط به خطرات مهم، موقعیت های خطرناک و رویدادهای مربوط به آتش نشانی می پردازد.
  • EN 81-80 هنجارهای ایمنی برای امنیت مسافران و کالای موجود را بهبود می بخشد.
دستورالعمل-2006-95-EC
چرا اخذ گواهینامه CE برای محصول آسانسور ضروری است؟

نکته مهم این است که شما چرا احساس به اخذ گواهینامه CE برای محصول آسانسور پیدا کرده اید. اولین موضوعی که متقاضیان اعلام می کنند اینکه برای صادرات نیاز به دریافت گواهی CE داریم. اما شما باید جواب این سوال را بدهید که صادرات به چه کشورهایی است. CE نشان انطباق محصول با استانداردهای تدوین شده اتحادیه اروپا است، بنابراین اگر اهداف شما صادرات به اتحادیه اروپا می باشد، حتماً باید نشان CE مارک را دریافت کرده باشید.

آسانسور بلحاظ موضوعات ایمنی افراد بسیار مهم است و جزو دسته پرخطر محصولات توسط اتحادیه اروپا قرار گرفته است. بنابراین نیاز هست که بدانند تمامی الزامات ایمنی برای ساخت آسانسور رعایت شده است. اگر الزامات EN اروپا برای ساخت محصول رعایت شده چه سازمان یا آزمایشگاهی این الزامات را تایید می کند.

دلیل بعدی برای اخذ گواهینامه CE اروپا جهت محصول آسانسور مزیت رقابتی است که تولیدکنندگان یا فروشندگان محصول برای خود ایجاد می کنند. شما می توانید اقدام به اخذ گواهینامه ISO نمایید. گواهینامه ایزو استاندارد محصول شما را تایید نمی کند بلکه تایید می کند شما سیستم مدیریت کیفیت و ایمنی را در شرکت خود رعایت می کنید.

ممکن است بازار هدف شما اتحادیه اروپا نباشد ولی اخذ گواهینامه CE و دریافت گواهی ایزو به شما کمک می کند محصول خود را راحت تر بفروشید و اعتماد مشتری را به دست آورید.

مرجع صدور گواهینامه CE برای آسانسور کیست؟

مرجع صدور گواهینامه CE اختصاراً NB نامیده می شود و NB (ها) باید توسط انجمن اعتباربخشی ناندو توسط یک کد چهار رقمی تایید شده باشند. نکته مهمی که باید توجه کنید اینکه NB مورد تایید برای صدور گواهینامه CE می بایست مجوز صدور برای دستورالعمل EU/2014/33  را دریافت کرده باشد. چنانچه این مرجع استانداردهای اروپایی محصول شما را تایید نماید اصطلاحاً گفته می شود، گواهینامه CE اورجینال صادر شده است.

حتماً توجه کنید، برخی از شرکت ها ادعا می کنند گواهینامه CE اصلی را صادر می کنند ولی فاقد کد اعتبار سنجی چهار رقمی ناندو هستند. گواهینامه CE صادر شده توسط این شرکت ها برای صادرات به اتحادیه اروپا فاقد اعتبار است. قبل از انتخاب مرجع صدور گواهی CE با شرکت هوداک سیستم فرتاک ارتباط بگیرید تا از اعتبار مرجع صدور مطمئن شوید.

چه مدارکی برای اخذ گواهینامه CE نیاز است؟

مرجع صدور CE برای صادرکردن نشان سی ای مارک نیاز به یکسری مستندات فنی مربوط به ایمنی و انطباق استاندارد محصول دارد. مستندات فنی که شامل تکنیکال فایل می شود را شرکت متقاضی در اختیار مرجع صدور قرار می دهد. مستندات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت طی فرآیند ساخت محصول را طی ممیزی از واحد متقاضی تکمیل می کند و مستندات مربوط به انطباق CE محصول را آزمایشگاه تایید صلاحیت شده طی تست ریپورت برای مرجع صدور CE ارسال می کند.

برای اطلاع کامل از مدارک مورد نیاز جهت دریافت نشان CE پیشنهاد می شود مقاله “چگونه CE بگیریم” را مطالعه کنید.

اعتبار گواهینامه CE برای صادرات باید چگونه باشد؟

شما برای صادرات محصول به کشورهای عضو اتحادیه (EEA) نیاز به اخذ CE اصلی دارید. بنابراین گواهینامه باید حتماً توسط یک NB معتبر صادر شده باشد. تعهد ایمنی محصول و استاندارد محصول با فروشنده یا سازنده محصول است و مرجع صدور CE فقط انطباق استانداردهای محصول با استاندارد تدوین شده اتحادیه اروپا را تایید می کند. بنابراین برای انتخاب مرجع صدور CE دقت نمایید.

چنانچه صادرات محصول در کشورهای غیر از اتحادیه اروپا است شما می توانید با دریافت گواهینامه CE انطباق محصول خود را صادر کنید. شرکت هایی که اقدام به صدور گواهینامه CE فوری می کنند، همان CE انطباق را صادر می کنند. پس برای صادرات به منطقه اقتصادی اروپا حتماً CE اصلی دریافت کنید و برای دیگر کشورها ممکن است CE انطباق مورد تایید باشد.

هزینه اخذ گواهینامه CE برای محصول آسانسور چقدر است؟

هزینه دریافت گواهینامه CE برای محصول آسانسور به موضوعات زیر بستگی دارد.

  1. سطح اعتبار مرجع صادرکننده CE.
  2. محل ساخت تجهیزات و کابین آسانسور.
  3. هزینه آزمایشگاه برای ارائه تست ریپورت.
  4. هزینه ارسال تجهیزات و کابین آسانسور برای آزمایشگاه.
  5. هزینه ایاب و ذهاب ممیز جهت مراجعه به سایت متقاضی.
  6. هزینه صدور گواهینامه CE که با توجه به نواسانات نرخ ارز به روزرسانی می شود.

موضوعات بسیاری برای بررسی هزینه صدور گواهینامه CE اصلی برای آسانسور می تواند بررسی شود. شما می توانید با ما تماس بگیرید و در مورد هزینه های مرتبط سوالات خود را جویا شوید. به طور کلی هزینه اخذ گواهینامه CE می تواند بین 3000 الی 5000 یورو متفاوت باشد. البته شما می توانید گواهینامه CE انطباق را با کمترین هزینه دریافت کنید و محصول خود را صادر نمایید.

بخشنامه یا دستورالعمل مربوط به EN (های) اتحادیه اروپا برای پله برقی و آسانسور توسط اتحادیه اروپا تدوین شده است. بخشنامه، دستورالعمل یا دایرکتیو برای آسانسور EU/2014/33 و توسط این دستورالعمل می توانید مطمئن شوید که سیستم ها یا اجراء آسانسور می تواند بهترین ایمنی را داشته باشند.

مرجع صدور گواهینامه CE اختصاراً NB نامیده می شود و NB (ها) باید توسط انجمن اعتباربخشی ناندو توسط یک کد چهار رقمی تایید شده باشند. نکته مهمی که باید توجه کنید اینکه NB مورد تایید برای صدور گواهینامه CE می بایست مجوز صدور برای دستورالعمل EU/2014/33  را دریافت کرده باشد. چنانچه این مرجع استانداردهای اروپایی محصول شما را تایید نماید اصطلاحاً گفته می شود، گواهینامه CE اورجینال صادر شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button