دسته ها

آخرین مطالب

مطالب ISO 9001

مستندات ISO 9001

استاندارد ایزو

اطلاعات کاربردی

فرم درخواست گواهینامه

مقالات مرتبط

پرسش های متداول

گواهینامه ایزو برای کیفیت محصول

ایزو-کیفیت-محصول

گواهینامه ایزو برای کیفیت محصول

گواهینامه ایزو برای کیفیت محصول چیست؟ ایزو 9001 – سیستم مدیریت کیفیت استاندارد بین المللی تدوین شده توسط سازمان بین المللی ISO است که کلیات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت را منتشر کرده است. اما گواهینامه ایزو 9001، گواهینامه ایزو برای کیفیت محصول نیست، این اشتباهی است که برخی از تولیدکنندگان دارند.

گواهینامه ایزو 9001 – سیستم مدیریت کیفیت (QMS) مجموعه ‌ای از خط ‌مشی‌ ها، فرآیندها و رویه ‌های مورد نیاز برای برنامه‌ ریزی و اجرا واحدهای تولیدی یا خدماتی در حوزه کسب ‌وکار اصلی یک سازمان است. اخذ گواهینامه ایزو 9001 توانایی یک سازمان را در حوزه‌ هایی که می‌تواند بر توانایی سازمان برای برآوردن نیازهای مشتری تأثیر بگذارد، تایید می کند. استاندارد ایزو 9001 نمونه ای از سیستم مدیریت کیفیت است.

ایجاد سیستم مدیریت کیفیت فرآیندهای داخلی مختلف را در سازمان یکپارچه سازی می کند. این فرآیندها شامل ارتباط با مشتریان، رضایتمندی مشتری، ایجاد حفاظت از محیط زیست و ایمنی شغلی کارکنان می باشد.  و با استفاده از دستورالعمل و اجرای سیستم مدیریت کیفیت (ایزو 9001) یک رویکرد کامل در سازمان ایجاد می گردد از در کاهش هزینه های سازمانی و همینطور مدت زمان شما تاثیر گذار است.

گواهینامه ایزو برای کیفیت محصول نمی تواند، ایزو 9001 باشد ولی دریافت گواهینامه ایزو 9001 باعث ارائه محصول با کیفیت یا ارائه خدمات با کیفیت می شود. ایجاد سیستم مدیریت کیفیت و اخذ گواهینامه ایزو 9001  سازمان‌ ها را قادر می‌سازد تا فرآیندهای مختلف کسب‌ وکار اصلی را شناسایی، اندازه‌گیری، کنترل و بهبود بخشند که در نهایت منجر به بهبود عملکرد تجاری می‌شود.

خیلی از متقاضیان مفهوم اصلی سیستم مدیریت کیفیت را به درستی درک نمی کنند در حالی که خیلی ساده است. در حقیقت سیستم مدیریت کیفیت به دنبال این است که بداند:

  • الزامات طرف های ذینفع شما منجمله مجوزهای ثبت شرکت، دستورالعمل های مربوط به تجارت با مشتری، الزامات ارتباط با مشتری و دستورالعمل (های) سیستم مدیریت خود را مکتوب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل ها و مستندات کامل برآورده شده باشد.
  • آموزش لازم در مورد الزامات سیستم مدیریت کیفیت را به پرسنل خود منتقل کنید.
  • فرآیندهای کاری، ورودی ها و خروجی ها را طی دستورالعمل برای پرسنل تعیین کنید.
  • سوابق خود را مبنی بر برآورده شدن الزامات سیستم مدیریت کیفیت مکتوب کنید.
  • بر سیستم مدیریت کیفیت خود نظارت کنید و میزان پیشرفت آن را اندازه گیری کنید.
  • ریسک ها و فرصت های کاری خود را بررسی کنید و ارزیابی نمایید.
  • برنامه ریزی لازم برای تغییر در ریسک ها و فرصت ها را انجام دهید.
  • حسابرسی داخلی را انجام دهید تا مطمئن شوید عدم انطباقی وجود ندارد.
  • به طور مداول QMS (سیستم مدیریت کیفیت) خود را بهبود دهید.

بیشتر بخوانید: ایزو 9001 چیست؟

گواهینامه ایزو برای کیفیت محصول

چرا اخذ گواهینامه ایزو 9001 کیفیت محصول یا خدمات را تضمین نمی کند؟

برای درک اینکه چرا گواهینامه ایزو 9001 معیار واقعی کیفیت نیست، عوامل موثر بر معیارها و فرآیند کلی صدور گواهینامه را باید درک کنید. یکی از تفاوت های اساسی که بین استانداردهای ISO 9001 و استاندارد محصول نهفته است، اکثر استانداردهای محصول مشخصات مورد فنی محصول، معیارهای پذیرش یا رد را شرح می دهند. در حالی که استاندارد و گواهینامه ایزو 9001 تنها به سازمان ها کمک می کند تا “توانایی کیفی” برای ارائه محصولات مطابق با الزامات مشتری و نظارتی را ایجاد و نشان دهند.

با دریافت گواهینامه ایزو 9001 سازمان نه تنها تمام مشخصات قابل اجرا را مستند می کند، بلکه دانش سازمانی مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار را به هر طریق ممکن در اختیار می گیرد. اما آنچه واقعاً تکیه بر گواهینامه ISO 9001 را برای کیفیت محصول دشوار می کند، نحوه فعالیت کسب و کار صدور گواهینامه ایزو 9001 در زمان های اخیر و مبنایی است که گواهینامه های ISO 9001 بر اساس آن صادر می شود.

این استدلال که یک شرکت دارای گواهینامه ISO واقعاً نشان دهنده کیفیت است، دیگر درست نیست. دلیل آن این است که شرکت ها می توانند با پرداخت هزینه و بدون ممیزی گواهینامه ایزو را دریافت کنند. بر خلاف نهادهای اعتباربخشی که توسط انجمن اعتباربخشی احراز صلاحیت می شوند، نهادهای صدور گواهینامه ایزو که مخصوصاً به صورت خصوصی ایجاد می شوند توسط شرکت های خصوصی اداره می شوند که سود و تجارت نیروی محرکه اصلی هستند.

با دانش محدود در سازمان و در دسترس نبودن پرسنل ذیصلاح در سازمان برای اجرای سیستم مدیریت ISO 9001، اکثر سازمان ها به شرکت های مشاور ایزو مراجعه می کنند تا در اجرای فعالیت ها و صدور گواهینامه به آنها کمک کنند. در حالی که اکثر سازمان ها از تضاد منافع احتمالی که بر نهاد مشاوره و صدور گواهینامه متضمن است، بی اطلاع هستند، نه شرکت مشاوره و نه سازمان صدور گواهینامه تلاشی برای آموزش سازمان و توقف حمایت از یکدیگر ندارند. نهادهای صدور گواهینامه اغلب توسط شرکت مشاوره تحت فشار هستند تا سازمان را با حداقل الزامات برای دستیابی به هدف تجاری تأیید کنند.

بازار رقابتی نهادهای صدور گواهینامه را تحت فشار قرار داده است تا خدمات صدور گواهینامه را با بهترین قیمت رقابتی بدون ممیزی ارائه دهند. این موضوع به نوبه خود منجر به عدم پیاده سازی کامل و اصولی سیستم مدیریت کیفیت می شود که می توانند در بودجه مناسب باشند.

 از آنجایی که حسابرسان باتجربه با دستمزد کمتر در دسترس نیستند، سازمان تمایل دارد حسابرسان مشتاق را با حداقل تجربه یا صلاحیت جذب کند که کیفیت حسابرسی انجام شده را به خطر می اندازد. شواهد و داستان های کافی وجود دارد که جنبه تاریک نهادهای صدور گواهی را توضیح می دهد که در آن گواهی ISO بدون هیچ گونه ممیزی صادر می شود.

نهادهای صدور قلابی یا شرکت های خصوصی صدور گواهینامه ایزو در ایران به طور مساوی مسئول کاهش ارزش گواهینامه ایزو 9001 هستند. آنچه در سالهای گذشته بزرگترین استدلال برای واجد شرایط ساختن یک سازمان جهت تضمین کیفیت تولید یا ارائه خدمات بوده، در حال حاضر به یک تکه کاغذ به نام گواهینامه ایزو تبدیل شده است.

بنابراین صرف اینکه گواهینامه ایزو 9001 شما قابلیت استعلام دارد دلیل بر معتبر بودن یا تضمین کیفیت محصول شما نیست. شرکت های بیشماری به اسم کانادا، انگلیس یا آلمان گواهینامه ایزو تقلبی را با کد رجیستری یا استعلام به فروش می رسانند بدون آنکه ممیزی شود و مستندات شرکت ها را بررسی کنند.

آنها یک سایت اعتبارسنجی به نام ASCB ایجاد کرده اند و ادعا می کنند گواهینامه ایزو چنانچه در این سایت اعتبارسنجی شود، دارای اعتبار اصلی است در حالیکه این یک تقلب بزرگ می باشد. این شرکت ها خود را به نام CB معتبر یا AB معتبر معرفی می کنند و گاهی با ایجاد چند سایت و اتصال این سایت ها به ASCB ادعا می کنند، ASCB یک سازمان اعتباربخشی معتبر است. در حالی که تمام این اتفاقات توسط خود آنها برنامه ریزی شده است.

بسیاری از واحدهای تولیدی، پیمانکاران و صاحبان کسب و کار در ایران از همین نهادهای خصوصی گواهینامه ایزو 9001 را دریافت کرده اند. بسیاری از آنها فکر می کنند گواهینامه ایزو 9001 معتبر دارند در حالی که اصلاً اینطور نیست. آنها فکر می کنند در صورتی که گواهینامه توسط سایت استعلام شود معتبر است. این درحالی است که گواهینامه ایزو معتبر باید توسط انجمن اعتباربخشی https://www.iafcertsearch.org/  استعلام و تایید شود.

با توجه به عوامل فوق، بدیهی است که داشتن یک سازمان دارای گواهینامه  ISO، تضمینی برای یک محصول با کیفیت و مطابق با استانداردهای محصول نخواهد بود. چنانچه نیاز به اخذ گواهینامه ایزو 9001 معتبر دارید شما می توانید با شرکت هوداک سیستم فرتاک ارتباط بگیرید. ما می توانیم سیستم مدیریت کیفیت را برای شما ایجاد نماییم، سپس شما توسط ممیزان مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) ممیزی شوید و در صورت تایید، گواهینامه ایزو 9001 معتبر صادر می شود.

ما می توانیم در حداقل زمان و با کمترین هزینه اقدام به دریافت گواهینامه ایزو 9001 نماییم. پیشنهاد می شود مقاله “هزینه اخذ گواهینامه ایزو 9001” را مطالعه کنید.

ایزو-تضمین-کیفیت

گواهینامه کیفیت محصول چیست؟

واحدهای تولیدی یا شرکت های تولید و بسته بندی برای ایجاد مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی نیاز به گواهینامه کیفیت محصول دارند. همانطور که در بالا مکتوب شد اخذ گواهینامه ایزو 9001 نمی تواند تضمین کننده کیفیت محصول باشد. اما ممکن است شما سوال داشته باشید که گواهینامه تضمین کننده کیفیت محصول چیست؟

چنانچه محصول شما جزو محصولاتی باشد که اتحادیه اروپا آنها را جزو محصولات پرخطر در نظر گرفته شما می توانید برای محصول تولیدی گواهینامه CE دریافت کنید. گواهینامه CE انطباق استاندارد محصول شما با استاندارد EN اروپا است. بنابراین اخذ گواهینامه CE می تواند تضمین کننده کیفیت محصول شما باشد.

محصولاتی که به آنها گواهینامه CE تعلق می گیرد را می توانید در مقاله “محصولات CE” مطالعه کنید. اما ممکن است به محصول تولید شما استاندارد EN اروپا CE تعلق نگیرد. پس سوال دارید گواهینامه تضمین کیفیت محصول چیست؟. این بستگی به محصول شما دارد. چنانچه شما بخواهید ارگانیک بودن محصولات کشاورزی خود را تضمین کنید باید گواهینامه GLOBAL GAP استاندارد ارگانیک محصول اروپا را دریافت کنید. یا اینکه اگر محصول شما محصولات غذایی یا خدمات شما بسته بندی محصولات غذایی است پیشنهاد می شود گواهینامه HACCP، FSSC 22000 یا گواهینامه BRC را دریافت کنید.

گواهینامه IRIS یا گواهینامه ایزو 16949 تضمین کیفیت خدمات به شرکت های حمل و نقل ریلی می باشد. چنانچه سوال یا ابهامات مشابه ای دارید می توانید به ما بعنوان مشاور سیستم مدیریت کیفیت اعتماد کنید.

برای درک اینکه چرا گواهینامه ایزو 9001 معیار واقعی کیفیت نیست، عوامل موثر بر معیارها و فرآیند کلی صدور گواهینامه را باید درک کنید. یکی از تفاوت های اساسی که بین استانداردهای ISO 9001 و استاندارد محصول نهفته است، اکثر استانداردهای محصول مشخصات مورد فنی محصول، معیارهای پذیرش یا رد را شرح می دهند. در حالی که استاندارد و گواهینامه ایزو 9001 تنها به سازمان ها کمک می کند تا “توانایی کیفی” برای ارائه محصولات مطابق با الزامات مشتری و نظارتی را ایجاد و نشان دهند.

گواهینامه ایزو برای کیفیت محصول چیست؟ ایزو 9001 – سیستم مدیریت کیفیت استاندارد بین المللی تدوین شده توسط سازمان بین المللی ISO است که کلیات مربوط به سیستم مدیریت کیفیت را منتشر کرده است. اما گواهینامه ایزو 9001، گواهینامه ایزو برای کیفیت محصول نیست، این اشتباهی است که برخی از تولیدکنندگان دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button