دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط به HSE

استاندارد ایزو

مطالب ISO 45001

اطلاعات کاربردی

دیگر مقالات

فرم درخواست گواهینامه

مقالات مرتبط

ارزیابی ریسک در سیستم مدیریت HSE

ارزیابی ریسک در سیستم مدیریت HSE

ارزیابی ریسک

ارزیابی ریسک در سیستم مدیریت HSE چگونه است؟ ارزیابی ریسک برای استاندارد HSE چیست؟ ارزیابی ریسک سند مکتوبی است که فرآیند سه مرحله ای: شناسایی خطرات در محل کار تحت کنترل شما، ارزیابی خطرات ناشی از این خطر، اتخاذ تدابیر کنترلی برای کاهش خطرات را در بر میگیرد.

اما چگونه یک ارزیابی ریسک موفق انجام دهیم؟ هر شرکتی که دارای کارمند است، وظیفه قانونی دارد که یک سیستم ارزیابی ریسک داشته باشد که تمام خطرات احتمالی در محل کار را در نظر بگیرد. خطراتی شامل: فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، روانی اجتماعی و غیره.

ممکن است شما نیاز به پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت (ایزو 9001) داشته باشید. آیا نحوه ی رسیدگی به ریسک در ایزو 9001 را می دانید؟. یا اینکه ممکن است شما نیاز به نگارش طرح HSE PLAN داشته باشید. شما باید بتوانید ارزیابی ریسک در سیستم مدیریت HSE را به درستی انجام دهید. ما توسط این مقاله شما را جهت نحوه ی ارزیابی ریسک راهنمایی می کنیم.

بیشتر بخوانید: چرا استاندارد HSE مهم است؟

ارزیابی-ریسک-چیست

ارزیابی ریسک چیست؟

ارزیابی ریسک (Risk assessment) عبارت است از شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرات ناشی از مخاطرات احتمالی ایجاد شده در محیط کار که اولین گام در کنترل سلامت و ایمنی است. ارزیابی ریسک سندی مکتوب است که فرآیند سه مرحله ای را ثبت می کند. این مراحل شامل موارد زیر است.

  1. شناسایی خطرات که در محل کار تحت کنترل شما به وجود می آید.
  2. ارزیابی خطرات که چه خطری و در چه صورت به وجود می آید.
  3. اقدامات اصلاحی جهت کنترل خطرات.

اداره بهداشت ایمنی هر کشور انجام ارزیابی ریسک را در چند مرحله پیش بینی کرده است که بین تمامی کشورها شناسایی خطرات جزو دسته اول می باشد. سپس کنترل خطر و اقدام اصلاحی جزو موضوعات اصلی در استاندارد HSE می باشد.

شناسایی خطر:

شناسایی خطر طبق بخش 19 استاندارد HSE الزامی است. این بند جزو دستورالعمل سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت (ایزو 45001) می باشد و شناسایی خطر اولین گام اساسی در کنترل بهداشت و ایمنی در محل کار است. به مقاله “متن فارسی استاندارد ایزو 45001” که از طریق همین سایت منتشر شده مراجعه نمایید. شناسایی خطر به عنوان منبع خطر در محل کار تعریف می شود که به صورت بالقوه باعث ایجاد آسیب یا بیماری باشد و پتانسیل ایجاد آسیب را داشته باشد.

ایجاد خطر می تواند ناشی از مواد، تجهیزات و روش های کاری بی کیفیت باشد و معمولاً در دسته های زیر قرار می گیرد.

  1. خطرات فیزیکی مانند جابجایی دستی، لغزش، حرکت، آتش سوزی، رانندگی در محل کار، کار در ارتفاع، استفاده از تجهیزات بی کیفیت و غیره.
  2. خطرات بهداشت شغلی مانند صدا، لرزش، گرد و غبار، استرس.
  3. خطرات شیمیایی مانند مواد پاک کننده، حلال های صنعتی، آفت کش ها.
  4. خطرات بیولوژیکی مانند ویروس ها، باکتری ها، آلرژن ها.
  5. عوامل انسانی یا روانی اجتماعی مانند خشونت، قلدری، آزار و اذیت.

تعریف ریسک، احتمالی است که کسی از خطر آسیب ببیند و همچنین ارزیابی می کند که این آسیب یا بیماری چقدر می تواند شدید باشد همچنین چند نفر ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند. ریسک ترکیبی از شانس، احتمال و شدت است.

بیشتر بخوانید: گواهینامه HSE-MS چیست؟

پیاده سازی ایزو 45001، زمینه فعالیت سازمان

هدف از ارزیابی ریسک چیست؟

کارگران در هر شرکت یا سازمانی صرف نظر از صنعتی که درآن مشلوغ به فعالیت هستند، در معرض خطرات مرتبط با کاری که انجام می دهند، می باشند. کارفرما طبق قانون مسئول سلامت و ایمنی کارگران در رابطه با کاری است که در محل کار انجام می دهند. بنابراین دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی اداره کار و ارائه آن به کارفرما توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تمامی شرکت ها الزامی شده است.

طبق بند 19 دستورالعمل ایمنی و بهداشت محیط که توسط سازمان ایزو و استاندارد ایزو 45001 تدوین شده است،  بسیاری از مقررات قانونی مربوطه (مانند مقررات عمومی کاربرد یا مقررات عوامل شیمیایی) یک الزام کلی برای انجام ارزیابی کتبی خطر وجود دارد. ارزیابی ریسک ابزار کارفرما است تا اطمینان حاصل کند که شرکت با آشکارسازی خطرات و اطمینان از اتخاذ تدابیر لازم برای اطمینان از سلامت و ایمنی کارگران، از این وظیفه قانونی پیروی می‌کند.

ارزیابی ریسک باید کارکنان را در تمام سطوح درگیر کند، باید مستند شده و به مدیریت و کارکنان ابلاغ شود، زیرا همه باید از خطرات و کنترل‌ های مربوط به کار خود آگاه باشند. یک ریسک مستند همچنین نشان می دهد که تمام خطرات در محل کار در نظر گرفته شده است و اقدامات حفاظتی برای ایمن نگه داشتن کارگران وجود دارد.

گواهینامه مسئول ایمنی کارگاه

چه کسی مسئول ارزیابی ریسک است؟

مدیرارشد شرکت یا کارگاه مسئولیت نهایی ارائه یک محیط کار سالم و ایمن برای کارگران را برعهده دارد. کافرما یا پیمانکار ایجاد کننده محیط کار یا کارگاه باید اطمینان حاصل کند که ارزیابی ریسک انجام شده، در حال اجرا می باشد و جاری است. کافرمایان موظف هستند تمام کارهایی را که به طور منطقی عملی است انجام دهد تا خطر آسیب را به حداقل برسانند. بنابراین باید پیگیری کنند تا:

  • مطمئن شوند خطرات مربوطه در محل کار شناسایی شده است.
  • اقدامات کنترلی مناسبی برای حذف یا کاهش خطرات برنامه ریزی شده است.

مسئول ایمنی با کمک مهندس ناظر پروژه مسئول شناسایی خطرات و اقدامات کنترلی است. بنابراین، کارگاه های فعال باید مسئول ایمنی داشته باشند و مسئول ایمنی موظف است تجهیزات ایمنی مورد نیاز را از کافرما درخواست نماید. برای فرآیند ارزیابی ریسک مسئول ایمنی باید به همه ی کارکنان درگیر در محل کار مشورت کند زیرا آنها بینش ارزشمندی در مورد محل وقوع مسائل ایمنی و بهداشت محیط کار دارند و اغلب در مورد چگونگی به حداقل رساندن خطر اطلاعاتی دارند.

کارفرمایان موظف هستند توسط اداره کار دوره های مربوط به ایمنی کارفرمایی را خود بگذرانند. کارگران فعال در کارگاه ها نیز می بایست دوره های عمومی ایمنی کارگری را بگذرانند و گواهینامه دوره 8 ساعته کارگری را دریافت کرده باشند. کارگاه های فعال باید حتماً مسئول ایمنی مورد تایید اداره کار را استخدام نمایند و مسئول ایمنی باید دارای مدرک مورد تایید اداره کار باشد.

فرآیند-ارزیابی-ریسک-چگونه-است

فرآیند ارزیابی ریسک چگونه است؟

  1. شناسایی و ارزیابی خطرات کاری

انواع مختلفی از خطر ممکن است در محل کار به وجود آید بنابراین، ارزیابی و شناسایی خطرات بسیار مهم است. اولین قدم این است که خطرات موجود در محل کار خود را شناسایی کنید. این را می توان با قدم زدن در اطراف و مشاهده، خواندن کتابچه راهنمای سازنده و کار با کارکنان برای گزارش خطرات و موارد نزدیک به دست آورد.

  1. خطرات را ارزیابی کنید و در مورد اقدامات اصلاحی تصمیم بگیرید

همانطور که در بالا توضیح داده شد ریسک یعنی احتمال آسیب ناشی از یک خطر همراه با احتمال وقوع آسیب و شدت آسیب در صورت وقوع. هنگامی ارزیابی خطر باید عواملی همانند:

  • احتمال رخداد و پیامد، تاثیر، احتمال وقوع خطر، شدت آسیب همینطور شدت تاثیر آسیب بررسی شود.
  • میزان اثربخشی اقدامات کنترلی همانند: سیاست ها، کنترل های مهندسی، آموزش به کارگران، نگهداری از تجهیزات ایمنی و پیشگیری از آسیب بررسی شود.
  • شناسایی افرادی که ممکن است در معرض آسیب باشند و ارزیابی خطر برای محیط زیست و پیرامون آن.
  • بزرگی خطر و شدت آسیب بررسی شود.

حتماً برای ارزیابی و اقدام کنترلی درنظر داشته باشید چه کسانی ممکن است در معرض آسیب قرار بگیرند. بازدیدکنندگان در پروژه، سایر کارگران یا کارفرمایان و غیره.

در جایی که عموم به عنوان بخشی از خدمات ارائه شده به محل شما دسترسی دارند، خطراتی را که آنها در معرض آن هستند ارزیابی کنید. خطرات ممکن است از لغزش، سقوط تا ورود غیرمجاز به مناطق خطرناک متفاوت باشد. همچنین گروه‌ های آسیب ‌پذیر را در نظر بگیرید که ممکن است اقدامات کنترلی بیشتری برای آنها لازم باشد. این گروه های آسیب پذیر ممکن است عبارتند از:

  • جوانانی که ممکن است به دلیل عدم تجربه و آموزش صحیح در معرض خطر باشند.
  • افراد مسن.
  • کارکنان باردار.
  • کارگران شیفت شب.
  • افرادی که دارای ناتوانی زبانی هستند یا با زبان خارجی صحبت می کنند.
  • افراد معلول و ناتوان.

سایر عوامل کمکی که در ارزیابی ریسک باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • افراد (کارهایی که باید انجام شود یا انجام نمی شود).
  • تجهیزات (تجهیزات نا مناسب یا ناایمن برای کار).
  • مواد (جابجایی نا مناسب مواد).
  • محیط (وضعیت نامناسب محل کار).
  • فرآیند (یعنی اینکه چگونه کاری انجام می شود که ممکن است خطرناک باشد).

ساده ترین راه برای ارزیابی خطر شناسایی میزان شدت خطر است که به شرح زیر می باشد.

خطر کم: در اینجاست که احتمال آسیب ناشی از یک خطر شناسایی شده کم و شدت آن کم است. به عنوان مثال، کار متناوب روی کامپیوتری که ایستگاه کاری آن به خوبی چیده شده است، بعید است که به کاربر آسیب برساند.

خطر متوسط: با افزایش سطح احتمال، شدت و تعداد افراد در معرض خطر، ممکن است یک خطر به عنوان یک خطر متوسط ارزیابی شود. به عنوان مثال، جابجایی دستی بارهای سنگین بدون کمک مکانیکی. اقدامات کنترلی برای کاهش این خطرات به کم خطر مورد نیاز است.

ریسک بالا: یک ارزیابی ریسک خوب باید ابتدا روی خطرات جدی ‌تر تمرکز کند، زیرا احتمال وقوع حادثه وجود دارد و در صورت بروز صدمات جدی، بیماری یا مرگ می‌تواند رخ دهد. به عنوان مثال، وسایل نقلیه در حال حرکت به عقب در جایی که عابران پیاده یا اعضای عمومی بدون کنترل یا مدیریت در حال حرکت هستند.

ماتریس ریسک اغلب برای ارزیابی ریسک استفاده می شود.  ترسیم احتمال وقوع آسیب از یک خطر شناسایی شده در برابر شدت تأثیر در صورت وقوع. ماتریس می تواند به همان اندازه که مورد نیاز کسب و کار شما باشد، ساده یا پیچیده باشد. ماتریس زیر بر اساس رویکرد استاندارد HSE انگلستان است.

جدول احتمال ماتریکس خطر استاندارد HSE

احتمال

فرکانس واقعی

احتمال وقوع

تقریباً قطعی (5)

هر 5 سال یا بیشتر اتفاق می افتد

1%

به احتمال زیاد (4)

هر 2-5 سال یکبار اتفاق می افتد

10%

ممکن است اتفاق بیفتد (3)

هر 1 تا 2 سال اتفاق می افتد

50%

بعید است رخ دهد (2)

هر دو ماه یکبار رخ می دهد

75%

به احتمال زیاد رخ نمی دهد (1)

حداقل ماهانه رخ می دهد

99%

جدول شدت یا تاثیر

ناچیز (1)

رویداد نامطلوب منجر به آسیب جزئی که نیاز به کمک اولیه ندارد

جزئی (2)

آسیب یا بیماری جزئی، کمک های اولیه مورد نیاز است
<3 روز غیبت
<3 روز بستری طولانی مدت در بیمارستان
اختلال در عملکرد روانی اجتماعی > 3 روز < 1 ماه.

متوسط (3)

آسیب قابل توجهی که نیاز به درمان پزشکی دارد، مانند شکستگی ویا مشاوره.
گزارش به ادارات مربوطه، به عنوان مثال، اداره کار  (اقدامات خشونت آمیز و تهاجمی). > 3 روز غیبت 3-8 روز بستری طولانی مدت
اختلال در عملکرد روانی اجتماعی بیش از یک ماه کمتر از شش ماه

شدید (4)

صدمات عمده / ناتوانی یا ناتوانی طولانی مدت (از دست دادن اندام) که نیاز به درمان و یا مشاوره پزشکی دارد اختلال در عملکرد روانی اجتماعی بیش از شش ماه

افراطی (5)

حادثه منجر به مرگ یا ناتوانی دائمی عمده. رویدادی که بر تعداد زیادی از بیماران یا اعضای ناتوانی دائمی عملکرد روانی اجتماعی عمومی تأثیر می گذارد.

ماتریس ریسک – جهت تعیین رتبه بندی ریسک

ماتریسک ریسک

ناچیز

جزئی

متوسط

شدید

افراطی

تقریباً مطمئن (1)

5

10

15

20

25

احتمال دارد (2)

4

8

12

16

20

ممکن است (3)

3

6

9

12

15

بعید است (4)

2

4

6

8

10

احتمالات نادر (5)

1

2

3

4

5

با ترکیب شدت، تاثیر و احتمال، رتبه‌بندی ریسک ایجاد می‌شود. به مثال زیر توجه کنید.

  • احتمال 3 (ممکن) x شدت 1 (ناچیز) = 1×3 = 3.
  • احتمال 2 (بعید) x تأثیر 3 (متوسط) = 3 x 2 = 6.

پس از تعیین رتبه ریسک، ریسک باید ارزیابی شود، یعنی اینکه کدام ریسک قابل قبول است و کدام ریسک نیاز به درمان یا کنترل دارد  و در چه سطحی می باشد. بعد از مشخص شدن جدول ماتریس ریسک حالا شما می توانید ریسک را بپذیرید، از خطر اجتناب کنید، انتقال ریسک یا اقدام اصلاحی برای کنترل ریسک داشته باشید.

  1. چه کنترل های اضافی مورد نیاز است

در مواردی که رتبه بندی ریسک منجر به الزام برای درمان ریسک شود، خطر غیرقابل قبول است و باید کاهش یابد. هنگام تصمیم گیری در مورد کنترل ها معمولاً از سلسله مراتب کنترل ریسک استفاده می شود. دستوری که هنگام درمان یک خطر باید رعایت شود به شرح زیر می باشد.

  • در صورت امکان خطر را حذف کنید.
  • اگر این امکان پذیر نیست، پس از کاهش خطر از طریق جایگزینی، به عنوان مثال، جایگزینی یک ماده شیمیایی خطرناک با یک گزینه ایمن تر (کمتر خطرناک) خطر را کاهش دهید.
  • کنترل های مهندس به عنوان مثال، جداسازی یک ماشین پر سر و صدا از افراد یا بالعکس.
  • کنترل های اداری مانند آموزش، سیستم های ایمن کار، سیاست ها، رویه ها و غیره.
  • در نهایت، و به عنوان آخرین شکل دفاع از تجهیزات حفاظتی (PPE) استفاده کنید. PPE باید همراه با سایر اقدامات کنترلی مانند آموزش استفاده شود.
شناسایی-خطرات
ایجاد مستندات ارزیابی ریسک:

 پس از ارزیابی ریسک، یک پرونده مستند از یافته ‌ها، کنترل ‌ها، جدول زمانی و غیره باید در دسترس باشد و به همه کارکنان ابلاغ شود. به طور معمول در یک الگوی ارزیابی ریسک ثبت می شود. این قالب دارای فرمت های بسیاری است و هر کسب و کار در مورد الگوی مناسب برای شرکت خود تصمیم می گیرد. در نهایت، خطرات باید به طور منظم و در صورت لزوم بررسی شوند. اگر تغییراتی در تجهیزات، فرآیندها، رویه ‌ها، خط‌مشی ‌ها، قوانین، یا افراد و غیره ایجاد شود، ارزیابی‌ های ریسک باید بررسی، ثبت و ابلاغ شود.

به طور خلاصه یک ارزیابی ریسک خوب نشان می دهد که؛

  • بررسی مناسبی انجام شد.
  • شما از همه کسانی که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند، پرسیدید.
  • شما با در نظر گرفتن تعداد افرادی که ممکن است درگیر شوند، با تمام خطرات مهم آشکار برخورد کردید.
  • اقدامات احتیاطی معقول هستند و خطر باقی مانده کم است.
  • شما کارمندان یا نمایندگان آنها را در این فرآیند مشارکت دادید.

کارشناسان فنی شرکت “هوداک سیستم فرتاک” از طریق مقاله ارزیابی ریسک در سیستم مدیریت HSE موضوعات مربوط به ارزیابی ریسک، تعریف ریسک، مدیریت ریسک، شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک، ارزیابی و مدیریت ریسک، ارزیابی ریسک های HSE، تکنیک های ارزیابی ریسک، جدول ماتریس ریسک و در مورد نحوه ی شناسایی ارزیابی و مدیریت ریسک توضیحاتی مکتوب کرده اند. در صورت ابهامات احتمالی با ما در ارتباط باشید.

ارزیابی ریسک (Risk assessment) عبارت است از شناسایی، ارزیابی و کنترل خطرات ناشی از مخاطرات احتمالی ایجاد شده در محیط کار که اولین گام در کنترل سلامت و ایمنی است. ارزیابی ریسک سندی مکتوب است که فرآیند سه مرحله ای را ثبت می کند.

طبق بند 19 دستورالعمل ایمنی و بهداشت محیط که توسط سازمان ایزو و استاندارد ایزو 45001 تدوین شده است،  بسیاری از مقررات قانونی مربوطه (مانند مقررات عمومی کاربرد یا مقررات عوامل شیمیایی) یک الزام کلی برای انجام ارزیابی کتبی خطر وجود دارد. ارزیابی ریسک ابزار کارفرما است تا اطمینان حاصل کند که شرکت با آشکارسازی خطرات و اطمینان از اتخاذ تدابیر لازم برای اطمینان از سلامت و ایمنی کارگران، از این وظیفه قانونی پیروی می‌کند.

2 دیدگاه دربارهٔ «ارزیابی ریسک در سیستم مدیریت HSE»

  1. جهانگیر بیگلری

    سلام در پایان متن علمی داده شده حتما لینک pdfمتن را جهت دانلود قراردهید .سپاس

    1. سلام روز بخیر – پیشنهاد جذابی هست – بله حتما – چنانچه نیاز به متن ارزیابی ریسک در سیستم مدیریت hse دارید با شرکت هوداک سیستم فرتاک ارتباط بگیرید و از همکاران پشتیبانی بخواهید برای شما ارسال کنند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button