دسته ها

آخرین مطالب

مطالب استاندارد CE

مقالات مرتبط

اخذ CE برای محصولات ساختمانی

اخذ CE برای محصولات ساختمانی

اخذ CE برای محصولات ساختمانی (CPR)

اخذ CE برای محصولات ساختمانی یا دریافت نشان CE اروپا برای محصولات و تجهیزات ساختمانی جهت صادرات به کشورهای اروپایی توسط واحدهای تولیدی تقاضا می شود. مقررات محصولات ساختمانی (CPR) قوانین هماهنگی را برای بازاریابی محصولات ساختمانی در اتحادیه اروپا وضع می کند. مقررات یک زبان فنی مشترک برای ارزیابی عملکرد محصولات ساختمانی ارائه می دهد.

مقررات محصولات ساختمانی (CPR) تضمین می کند که اطلاعات قابل اعتماد برای متخصصان، مقامات دولتی و مصرف کنندگان در دسترس است، بنابراین آنها می توانند عملکرد محصولات تولید کنندگان مختلف را در کشورهای مختلف مقایسه کنند. اما مقررات محصولات ساختمانی (CPR) در مورد چیست؟

تیم فنی شرکت هوداک سیستم فرتاک توسط مقاله “اخذ CE برای محصولات ساختمانی” مکتوب کرده که در ابتدا به دستورالعمل ها و مقررات در مورد محصولات ساختمانی می پردازد سپس به دایرکتیوهای مربوط به محصولات ساختمانی و اخذ CE برای محصولات ساختمانی.

مقررات اخذ CE برای محصولات ساختمانی چیست؟

هدف از مقررات محصولات ساختمانی تضمین این است که محصولات ساختمانی بتوانند آزادانه در بازار واحد اتحادیه اروپا  گردش داشته باشند. برای دستیابی به این هدف، مقررات محصولات ساختمانی قوانین هماهنگی را برای عرضه محصولات ساختمانی در بازار اتحادیه اروپا وضع می کند.

قوانین هماهنگ موجود بر نحوه بیان عملکرد محصولات ساختمانی در رابطه با ویژگی های اساسی آنها تمرکز دارد، به عنوان مثال نحوه واکنش آنها به آتش، نحوه هدایت گرما یا عایق صدا. چارچوب قانونی فعلی همچنین قوانین هماهنگ در مورد علامت CE این محصولات را ارائه می دهد.

این تضمین می کند که اطلاعات قابل اعتماد در اختیار متخصصان، مقامات دولتی و مصرف کنندگان قرار می گیرد، بنابراین آنها می توانند عملکرد محصولات تولید کنندگان مختلف را در کشورهای مختلف مقایسه کنند. کشورهای عضو مسئول الزامات ایمنی، زیست محیطی و انرژی قابل اعمال در ساختمان ها و کارهای مهندسی عمران هستند.

تفاوت بین CE خوداظهاری و CE انطباق چیست

چرا به اخذ CE برای محصولات ساختمانی نیاز داریم؟

برای صادرات محصولات ساختمانی همانند سیمان به دریافت نشان CE نیاز دارید به دلیل اینکه:

  1. اطمینان از عملکرد روان بازار واحد و حرکت آزاد محصولات ساختمانی در اتحادیه اروپا.
  2. به عملکردهای پایداری محصولات ساختمانی در اتحادیه اروپا رسیدگی می شود.
  3. مشارکت اکوسیستم ساخت و ساز را در رسیدن به اهداف اقلیمی و پایداری فعال می کند و تحول دیجیتال را در آغوش بگیرید، زیرا رقابت پذیری آن در بازار اتحادیه اروپا به اخذ CE برای محصولات ساختمانی بستگی دارد.
  4. اطمینان حاصل شود که استانداردهای هماهنگ به رقابت پذیری اکوسیستم و کاهش موانع بازار کمک می کند.
دستورالعمل و مقررات تدوین شده برای محصولات ساختمانی، چگونه به بهبود بازار کمک می کند؟

به منظور دستیابی به یک بازار واحد با عملکرد خوب برای محصولات ساختمانی، این پیشنهاد مجموعه ای از ابزارها را برای باز کردن سیستم هماهنگ سازی فنی از طریق استانداردهای بهتر ارائه می دهد. کاهش موانع ملی برای تجارت محصولات مشمول این مقررات و بهبود اجرا و نظارت بر بازار. این پیشنهاد همچنین از طریق ساده ‌سازی، وضوح بیشتری در قوانین ایجاد می‌کند و در نتیجه بار اداری را کاهش می‌دهد و به تضمین محصولات ساختمانی ایمن کمک می‌کند.

CPR مربوط به محصولات ساختمانی که در سال 2020 میلادی مورد تجدید نظر قرار گرفت از نظر پایداری به واحدهای تولیدکننده محصولات کمک می کند تا:

  1. طبق مقررات پیشنهادی، تولیدکنندگان باید اطلاعات زیست محیطی را در مورد چرخه عمر محصولات خود ارائه دهند. علاوه بر این، آنها باید چندین تعهد را رعایت کنند.
  2. طراحی و تولید یک محصول و بسته بندی آنها به گونه ای که پایداری کلی محیطی آنها به سطح ایده آل برسد.
  3. اولویت دادن به مواد قابل بازیافت و مواد به دست آمده از بازیافت.
  4. تولیدکننده محصول می بایست به حداقل تعهدات محتوای بازیافتی و سایر مقادیر حدی در رابطه با جنبه های پایداری زیست محیطی احترام بگذارد.
  5. در پایگاه داده محصولات دستورالعمل استفاده و تعمیر محصولات را در دسترس قرار دهید.
  6. محصولات را به گونه ای طراحی کنید که استفاده مجدد، تولید مجدد و بازیافت تسهیل شود.
گواهی-CE-برای-ساختمان
چگونه تولیدکننده محصولات ساختمانی می تواند ثابت کند که محصول تمام الزامات اتحادیه اروپا را برآورده می کند؟

برای اثبات اینکه محصولات با الزامات اتحادیه اروپا مطابقت دارند، سازنده باید یک اظهارنامه عملکرد و یک اعلامیه انطباق تهیه کند و علامت CE را الصاق کند. سازنده باید یک سند فنی تهیه کند که کاربرد مورد نظر و تمام عناصر لازم برای نشان دادن عملکرد و انطباق را توصیف کند. این مستندات فنی باید شامل محاسبه اجباری یا اختیاری پایداری محیطی باشد که مطابق با مشخصات فنی هماهنگ ارزیابی شده است.

به چه محصولات ساختمانی علامت CE تعلق می گیرد؟

  • نرده های ساختمانی، دستورالعمل EU/2019/1764 که در مارس 2019 که با توجه به دستورالعمل پارلمان اروپا EU/305/2011 تدوین شده برای ارزیابی و راستی آزمایی پایداری عملکرد کیت های نرده و حفاظت های ساختمانی، که برای استفاده در کارهای ساختمانی جهت جلوگیری از سقوط و عدم تحمل بارهای عمودی از سازه در نظر گرفته شده است.
  • دریچه های سقفی و نورگیرهای سقفی، دستورالعمل EU/2019/1342 که در 14 مارس 2019 میلادی با توجه به دستورالعمل پارلمان اروپا EU/205/2011 مربوط به محصولات ساختمانی جهت ایجاد کلاس های عملکرد در رابطه با نفوذ پذیری هوا برای نورگیرهای سقفی از پلاستیک و شیشه و دریچه های سقفی ایجاد شده است.
  • پرده و سایبان ها، دستورالعمل EU/2019/1188 که در 14 مارس 2019 میلادی با توجه به دستورالعمل پارلمان اروپا EU/205/2011 مربوط به محصولات ساختمانی جهت ایجاد کلاس عملکرد در رابطه با مقاومت در برابر بار باد برای پرده های خارجی و سایبان.
  • ساندویچ پنل های فلزی، ساندویچ پنل های فلزی بر اساس دستورالعمل EU/2018/779 می بایست ارزیابی انطباق بر اساس مقررات ساختمانی شوند و نشان CE مارک را دریافت کنند.
  • دستگیره سقوط از ارتفاع، لنگر مورد استفاده برای کارهای ساختمانی جهت جلوگیری از سقوط افراد یا دستگیره سقوط از ارتفاع بر اساس دستورالعمل EU/2018/771 برای دریافت گواهینامه CE توسط اتحادیه اروپا تدوین شده است.
  • محصولات چوبی چند لایه، دستورالعمل EU/2017/2293 در مورد شرایط طبقه بندی، بدون آزمایش، محصولات چوبی چند لایه تحت پوشش استاندارد هماهنگ EN 16351 و محصولات چوبی روکش چند لایه پوشش داده شده با توجه به واکنش آنها به آتش توسط استاندارد هماهنگ EN 14374 ایجاد شده است.
  • مقاومت در برابر سرما برای کاشی های سفالی، دستورالعمل EU/2017/1475 که در ژانویه 2017 میلادی تدوین شد در مورد طبقه بندی عملکرد مقاومت در برابر سرما برای کاشی های سفالی بر اساس استاندارد اروپا EN 1304 تدوین شده است.
  • محصولات چوبی چندلایه چسب دار، دستورالعمل EU/2017/1227 در مورد شرایط طبقه بندی، محصولات چوبی چند لایه چسب دارد تحت پوشش استاندارد اتحادیه اروپا EN 14080 و چوب های جامد با انگشت ساختاری تحت پوشش استاندارد EN 15497 با توجه به واکنش در برابر آتش تدوین شده است.
  • رندرهای خارجی و گچ های داخلی، دستورالعمل EU/2017/1228 در مورد شرایط طبقه بندی، رندرهای خارجی و گچ های داخلی بر اساس چسب های آلی تحت پوشش استاندارد هماهنگ EN 15824 و ملات های رندرینگ و گچ کاری تحت استاندارد هماهنگ EN 998-1 با توجه به واکنش آنها در برابر آتش تدوین شده است.
  • عایق حرارتی پر سلولز شل، دستورالعمل EU/2019/959 در مورد طبقه بندی نشست افقی و عملکرد جذب آب کوتاه مدت برای محصولات عایق حرارتی پر سلولز شل تشکیل شده در محل (LFCI) تحت استاندارد EN 15101-1 تدوین شده است.
  • اخذ CE برای محصولات ساختمانی (محصول کانال های تهویه هوا)، بر اساس دستورالعمل EU/2015/1936 در مورد سیستم های قابل اجرا برای ارزیابی و تأیید پایداری عملکرد کانال های تهویه و لوله های تهویه هوا تدوین شده است.
  • اخذ CE برای محصولات ساختمانی (ژئوسنتتیک ها)، دستورالعمل EU/2015/1958 در مورد سیستم های قابل اجرا برای ارزیابی و تأیید ثبات عملکرد ژئوسنتتیک ها و محصولات مرتبط تدوین شده است.
  • اخذ CE برای محصولات ساختمانی مربوط به فاظلاب بر اساس دستورالعمل EU/2015/1959 در مورد سیستم های قابل اجرا برای ارزیابی و تأیید پایداری عملکرد محصولات مهندسی فاضلاب تدوین شده است.
  • اخذ CE برای محصولات ساختمانی مرتبط به واکنش به آتش بر اساس دستورالعمل EU/2016/364 در مورد طبقه بندی عملکرد واکنش به آتش محصولات ساختمانی تدوین شده است.
  • اخذ CE برای محصولات ساختمانی (کفپوش های چوبی)، در مورد شرایط طبقه بندی، بدون آزمایش، برخی از کفپوش های چوبی بدون پوشش تحت EN 14342 با توجه به واکنش آنها به آتش تدوین شده است.
  • مهره، تسمه و پروفیل های فلزی، دستورالعمل EU/2014/1293 در مورد شرایط طبقه بندی، بدون آزمایش، لت و مهره های فلزی برای گچ کاری داخلی تحت پوشش استاندارد هماهنگ EN 13658-1 تسمه و مهره های فلزی برای رندر خارجی تحت پوشش استاندارد هماهنگ EN 13658-2 و مهره های فلزی و پروفیل های فلزی تحت پوشش استاندارد هماهنگ شده EN 14353 با توجه به واکنش آنها در برابر آتش تدوین شده است.
  • پوشش های روکش چوب، دستورالعمل EU/2014/1291 در مورد شرایط طبقه بندی، بدون آزمایش، پانل های چوبی تحت EN 13986 و پوشش ها و روکش های چوب جامد تحت EN 14915 با توجه به قابلیت محافظت در برابر آتش، هنگام استفاده برای پوشش دیوار و سقف تدوین شده است.
مستندات-استاندارد-ایزو-45001

نحوه ی اخذ CE برای محصولات ساختمانی چگونه است؟

نحوه ی اخذ CE برای محصولات ساختمانی یا شرایط دریافت گواهینامه CE برای محصولات ساختمانی جزو سوالات پرتعداد متقاضیان می باشد. در ابتدای مشخص کنید چرا می خواهید اقدام به اخذ CE برای محصولات ساختمانی نمایید. چنانچه هدف از دریافت گواهینامه CE صادرات است، مشخص کنید به چه کشورهایی صادرات محصول انجام می شود و اگر کشورهای اروپایی بازار هدف است، مشخص کنید آیا این کشورها جزو اتحادیه اروپا هستند.

عموماً تولیدکنندگان یا واحدهای تولیدی خرد جهت صادرات محصولات ساختمانی و به دست آوردن بازار هدف به دنبال دریافت گواهینامه های استاندارد ایزو منجمله ایزو سیستم مدیریت کیفیت (ایزو 9001) و دریافت نشان استاندارد اروپا علامت CE هستند. برای دریافت ایزو سیستم مدیریت کیفیت (اخذ ایزو 9001) همچنین دریافت نشان CE اروپا می توانید از مشاوره رایگان شرکت هوداک سیستم فرتاک استفاده کنید.

چنانچه برای صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس یا کشورهای غیر از اتحادیه اروپا نیاز به اخذ CE برای محصولات ساختمانی دارید می توانید گواهینامه CE انطباق یا گواهینامه CE خوداظهاری دریافت کنید. مرجع صادر کننده گواهینامه CE انطباق در حقیقت استاندارد های محصول شما را منطبق می کند با استاندارد های تدوین شده منطقه اقتصادی اروپا و براساس تاییدیه انطباق CE (سی ای) اروپا اقدام به صدور گواهینامه CE می کند.

دریافت گواهینامه CE انطباق یا خوداظهاری حدود یک هفته تا ده روز کاری زمان بر بوده و متقاضیان اخذ CE برای محصولات ساختمانی می توانند با پرداخت حداقل هزینه و در مدت زمان کوتاهی گواهینامه CE برای محصولات ساختمانی دریافت کنند و از آرم CE روی محصولات بهره مند شوند. این گواهینامه کد استعلام دارد و توسط سایت قابلیت استعلام دارد. اما به دلیل اینکه مرجع صدور CE جزو نهادهای معتبر و تایید شده انجمن Nando نمی باشد، گواهینامه CE صادر شده برای اتحادیه اروپا فاقد اعتبار می باشد.

چنانچه نیاز دارید در مورد مراجع معتبر صدور نشان CE که مورد تایید Nando هستند اطلاعاتی به دست آورید پیشنهاد می شود مقاله “مرجع صادر کننده گواهینامه CE اروپا” را مطالعه بفرمایید.

اما اگر برای صادرات به 24 کشور حوزه منطقه اقتصادی اروپا نیاز به دریافت گواهینامه CE دارید، باید حتماً توسط NB های مورد تایید اقدام به اخذ CE برای محصولات ساختمانی نمایید. مقاله “نحوه اخذ گواهینامه CE” می تواند مسیر درست دریافت نشان CE اروپا را به شما نشان دهد. دریافت نشان CE اورجینال حداقل دو ماه زمانبر می باشد و حداقل هزینه برای اخذ گواهی CE اورجینال سه هزار یورو می باشد.

دستورالعمل یا دایرکتیو مربوط به محصولات ساختمانی جهت اخذ نشان CE، به شرح زیر میباشد.

  • EEC/68/93 
  • EEC/106/89

نرده های ساختمانی، دریچه های سقفی و نورگیرهای سقفی، پرده و سایبان ها، ساندویچ پنل های فلزی، دستگیره سقوط از ارتفاع، محصولات چوبی چند لایه، مقاومت در برابر سرما برای کاشی های سفالی، محصولات چوبی چندلایه چسب دار، سیمان، آجر، گچ، فلزات ساختمانی و …

در ابتدای مشخص کنید چرا می خواهید اقدام به اخذ CE برای محصولات ساختمانی نمایید. چنانچه هدف از دریافت گواهینامه CE صادرات است، مشخص کنید به چه کشورهایی صادرات محصول انجام می شود و اگر کشورهای اروپایی بازار هدف است، مشخص کنید آیا این کشورها جزو اتحادیه اروپا هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button