دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

فرم درخواست

اعتبار گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS

اعتبار گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS

اعتبار گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS، بررسی:

اعتبار گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS موضوع مقاله فوق می باشد. این مقاله صرفاً جهت اطلاع رسانی و بررسی اعتبار مراجع صدور گواهینامه ایزو مکتوب شده است. لذا تحقیق در مورد درستی یا عدم این موضوع با متقاضیان می باشد. ما سعی کرده ایم با مستندات به اثبات برسانیم که مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو باید توسط چه سازمان هایی تاییدیه صدور گواهینامه ایزو را دریافت کنند و آن سازمان ها چگونه مشخص شده اند.

مطالعه مقاله “بررسی اعتبار گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS” می تواند اطلاعات مکفی از نحوه بررسی اعتبار مرجع صدور ایزو همچنین بررسی اعتبار گواهی نامه ایزو در اختیار متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو بگذارد. بنابراین، شما می توانید متوجه شوید چه مراجعی گواهینامه ایزو اصلی را صادر می کنند و گواهینامه ایزو چه مراجعی فاقد اعتبار بین المللی است.

اما چرا نام مقاله را “بررسی اعتبار گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS” انتخاب کرده ایم. اخیراً طی مقاله ای که در یکی از سایت های صادر کننده گواهینامه ایزو منتشر شده، مشاهده کردیم که مقاله ای تحت عنوان “عدم اعتبار گواهینامه های صادره تحت اعتبار IAS از تاریخ 31 جولای 2020″، منتشر شده است. نکته جالب اینکه شرکت مذکوری که این مقاله را منتشر کرده است، خود پرچم دار صدور گواهینامه ایزو غیر معتبر است.

بنابراین ابتدا می پردازیم به بررسی اعتبار گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS و اینکه IAS مخفف چیست و سازمان اعتباردهنده چه کشوری می باشد. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر بابت اعتبار مرجع صدور ایزو همچنین انتخاب مرجع صدور گواهینامه ایزو با ما در ارتباط باشید.

کارشناسان شرکت هوداک سیستم فرتاک بدون حساسیت به سمت برند یا مرجع صدور گواهینامه ایزو خاصی، شما را برای دریافت گواهینامه ایزو راهنمایی می کنند. در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه گواهینامه ایزو بگیریم

نحوه بررسی اعتبار گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS:

در ابتدا می پردازیم به اینکه IAS مخفف چیست؟، IAS سازمان اعتبار دهنده چه کشوری است و چگونه می توانید اعتبار سازمان IAS را بررسی کنید.

IAS اختصار کلمه International Accreditation Service به معنای خدمات اعتبار بخشی بین المللی می باشد. سازمان IAS شرکت غیرانتفاعی و عام المنفعه است که از سال 1975 خدمات اعتباربخشی ارائه می کند. برنامه های اعتباربخشی IAS بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی شناخته شده است که پذیرش داخلی یا جهانی گواهینامه های ISO صادر شده توسط آن سازمان را تضمین می کند.

IAS  همچنین در تعدادی از ترتیبات به رسمیت شناختن چند جانبه جهانی تحت عنوان همکاری اعتباربخشی آسیا و اقیانوسیه (APAC)، مجمع بین المللی اعتباربخشی (IAF) و همکاری بین المللی اعتباربخشی آزمایشگاهی (ILAC) وضعیت امضاکننده را حفظ می کند و مورد تایید سازمان های نام برده شده است.

سازمان IAS به عنوان یکی از نهادهای معتبر اعتباربخشی در ایالات متحده است و امضا کننده سه سازمان بین‌المللی اصلی است یک سیستم واحد برای ارزیابی و شناسایی نهادهای اعتباربخشی صالح در سراسر جهان را تشکیل می دهد. سازمان های نام برده شده همان مراجع صادر کننده گواهینامه ISO هستند و توافق کرده اند با معیارهای اعتباربخشی مشترک بر اساس الزامات استاندارد بین المللی ISO با یکدیگر همکاری کنند.

سیاست بی طرفانه سازمان اعتبار بخشی بین المللی (IAS) این است که، قابلیت اعتماد داشته باشد، شواهد عینی و قابل دسترس را با رعایت بالاترین سطح استاندارد های اخلاقی، قانونی و فنی ارائه دهد. این سازمان متعهد است از بی طرفی و مدیریت هرگونه تضاد منافع ناشی از فعالیت های اعتبار بخشی خود محافظت کند.

بنابراین متوجه شدیم که سازمان IAS یکی از نهادهای اعتبار دهنده کشور ایالات متحده است که توسط انجمن اعتبار دهنده بین المللی (IAF) تایید شده است. اما IAS شرکای بسیاری در دنیا دارد که همان همراجع صادر کننده گواهینامه ایزو هستند. این مراجع با نام های تجاری مختلفی در حال فعالیت هستند و در هر کشور نمایندگانی جهت بازاریابی و صدور گواهینامه ایزو دارند.

مرجع صدور گواهینامه ایزو اختصاراً CB نامیده می شود. ما قبلاً از طریق همین سایت در مورد CB ها مقاله ای مکتوب کرده ایم. چنانچه نیاز دارید اطلاعاتی در مورد CB های فعال داخل ایران به دست آورید پیشنهاد می شود مقاله “CB (سی بی) چیست” را مطالعه کنید.

یکی از CB هایی که در ایران تحت اعتبار IAS فعالیت می کند “GCERTI” است که نماینده داخل ایران هم دارد. شرکت هوداک سیستم فرتاک به عنوان مشاور کارسازی و پیاده سازی الزامات سیستم مدیریت کیفیت، با این CB فعالیت دارد و می توانیم برای متقاضیان اخذ گواهینامه ایزو از این CB اقدام به اخذ ایزو کنیم.

مرجع صدور گواهینامه ایزو (GCERTI) یکی از CB هایی است که توسط انجمن IAF تایید شده است و در حال حاضر در 38 کشور دنیا نماینده برای صدور مدرک ایزو دارد. بنابراین شما با مراجعه به سایت WWW.GCERTI.COM می توانید اطلاعاتی در مورد این مرجع صدور ایزو و نمایندگی های مجاز این شرکت به دست آورید.

مرجع-صدور-گواهینامه-ایزو-(GCERTI)-تحت-اعتبار-IAS

نحوه بررسی سازمان اعتبار دهنده IAF:

اما سازمان اعتبار دهنده IAF کیست و IAF مخفف چیست؟

IAF اختصار کلمه International Accreditation Forum یعنی انجمن بین المللی اعتباربخشی می باشد. مجمع بین‌المللی اعتباربخشی (IAF) یک انجمن جهانی از نهادهای اعتباربخشی و سایر نهادهای علاقه‌مند به ارزیابی انطباق در زمینه‌ های سیستم‌ های مدیریت، محصولات، فرآیندها، خدمات، پرسنل، اعتبارسنجی و راستی‌آزمایی و سایر برنامه‌های مشابه ارزیابی انطباق است.

وظیفه اصلی IAF توسعه یک برنامه جهانی واحد برای ارزیابی انطباق است که با اطمینان از اینکه ممکن است به گواهینامه‌های معتبر و اظهارنامه ‌های اعتبارسنجی و راستی‌آزمایی اعتماد شود، خطر را برای کسب ‌وکارها و مشتریانشان کاهش می‌دهد. پس بنابراین انجمن IAF نهادهای اعتباربخشی ایجاد شده در سطح بین الملل (AB ها) و مراجع صادر کننده ای که توسط نهادهای اعتبار دهنده، اعتبار بخشی شده اند (CB ها) را معرفی می کند.

لینک سایت انجمن اعتباربخشی IAF از طریق سایت ISO معرفی شده است. برای مشاهده لینک سایت IAF کلیک کنید. در ادامه مقاله به بررسی نحوه اعتبارسنجی AB ها و CB ها در سایت IAF می پردازیم.

AB ها کیستند و اعتبار آنها چگونه راستی آزمایی می شود؟

AB اختصار کلمه Accreditation Body یعنی نهاد اعتبار بخشی است. هر کشور عضو انجمن اعتباربخشی IAF یک یا چند AB را به عنوان نهاد اعتباربخشی معرفی کرده است. AB ها ممکن است سازمان استاندارد کشورها باشند یا یک نهاد غیرانتفاعی که توسط کشور عضو به عنوان سازمان اعتباردهنده معرفی می شود، باشند.

AB های معتبر باید حتما توسط انجمن بین المللی اعتباربخشی IAF معرفی شده باشند و چنانچه نام AB توسط این انجمن تایید نگردد، AB مورد نظر فاقد اعتبار بین المللی است. بنابراین ما داخل ایران دو دسته AB داریم. دسته اول AB هایی که توسط انجمن IAF مشخص شده اند و AB هایی که به صورت خصوصی به وجود آمده اند و فاقد اعتبارسنجی توسط IAF هستند.

مثلاً AB کشور ایران مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) می باشد. یا اینکه AB کشور انگلستان UKAS، AB کشور کانادا SCC، AB کشور آلمان DAKKS می باشد. بنابراین هر AB ای که توسط انجمن IAF معرفی نشده باشد، به صورت خصوصی ایجاد شده اند.

دریافت گواهینامه ایزو
CB ها کیستند و اعتبار آنها چگونه راستی آزمایی می شود؟

تعداد بیشماری مرجع صدور گواهی ایزو در ایران به وجود آمده و اقدام به صدور استاندارد ایزو می کنند. تمامی نفرات و شرکت ها اعلام می کنند گواهینامه ایزو اصل را صادر می کنند. اما آیا واقعاً گواهینامه ایزو معتبر صادر می شود؟. نحوه ارزشیابی مرجع صدور ایزو چگونه است؟

CB مخفف Certification Body اصطلاحاً مرجع صدور است. CB ها با نام های تجاری مختلفی و تحت اعتبار کشورهای مختلفی در ایران فعالیت می کنند. CB ها به صورت خصوصی باید توسط سازمان اعتبار دهنده کشور خودشان احراز صلاحیت شده باشند و مجوز صدور گواهینامه را دریافت کرده باشند.

بنابراین، مرجع صادر کننده گواهی ایزو توسط چه کشوری تایید شده است؟، آیا CB توسط AB کشور خودش تایید شده است؟، آیا AB توسط انجمن اعتباربخشی IAF تایید شده است. اگر تمامی مراحل به درستی اعتبارسنجی شود این یعنی CB دارای اعتبار بین المللی بوده و گواهینامه ایزو شما معتبر است. شما به همین سادگی می توانید متوجه شوید که آیا مرجع صدور ایزو دارای اعتبار بین المللی است یا خیر.

اخذ گواهینامه ISO 21502
خلاصه مطلب در مورد نحوه بررسی اعتبار گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS:

ما در ابتدا به شما اثبات کردیم که مرجع اعتباربخشی IAS جزو یکی از AB های معتبر تحت نظارت انجمن IAF می باشد. بیشتر به خاطر تحریم های یکجانبه که توسط ایالات متحده به ایران تحمیل شده، گواهینامه های ایزو که در ایران صادر می شود فاقد لوگو سازمان اعتباربخشی و انجمن اعتباربخشی هستند. این یعنی اینکه گواهینامه ایزو فاقد لوگو IAF و فاقد لوگو IAS هست.

منتها داخل گواهینامه ها طی یک خط توضیح داده شده و اعتباربخشی مرجع صدور مشخص شده است. مهمترین راه برای اعتبارسنجی مرجع صدور سایت IAF است. چنانچه گواهینامه ایزو توسط سایت IAF تایید شود، یعنی اینکه مرجع صدور همینطور گواهینامه ایزو تایید شده هستند.

بنابراین عدم درج لوگو در گواهینامه های ایزو تحت اعتبار IAS نمی تواند دلیل بر عدم اعتبار گواهینامه ایزو باشد. بلکه به خاطر شرایط تحریم این اتفاق نمی تواند برای گواهینامه اعمال شود.

مراجع بیشماری اعلام می کنند گواهینامه ایزو معتبر صادر می کنند. خیلی از این مراجع فاقد اعتباربخشی بین المللی هستند. بنابراین چنانچه نیاز به مشاوره بیشتر جهت انتخاب مرجع صدور ایزو دارید، کارشناسان شرکت هوداک سیستم فرتاک آماده ارائه خدمات به شما هستند.

پس با ما در ارتباط باشید.

سازمان IAS به عنوان یکی از نهادهای معتبر اعتباربخشی در ایالات متحده است و امضا کننده سه سازمان بین‌المللی اصلی است یک سیستم واحد برای ارزیابی و شناسایی نهادهای اعتباربخشی صالح در سراسر جهان را تشکیل می دهد. سازمان های نام برده شده همان مراجع صادر کننده گواهینامه ISO هستند و توافق کرده اند با معیارهای اعتباربخشی مشترک بر اساس الزامات استاندارد بین المللی ISO با یکدیگر همکاری کنند.

CB مخفف Certification Body اصطلاحاً مرجع صدور است. CB ها با نام های تجاری مختلفی و تحت اعتبار کشورهای مختلفی در ایران فعالیت می کنند. CB ها به صورت خصوصی باید توسط سازمان اعتبار دهنده کشور خودشان احراز صلاحیت شده باشند و مجوز صدور گواهینامه را دریافت کرده باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button