دسته ها

آخرین مطالب

مطالب استاندارد CE

محصولات تحت پوشش مارک CE

محصولات تحت پوشش مارک CE

محصولات تحت پوشش مارک CE چیست؟

محصولات تحت پوشش مارک CE چیست؟ مارک CE مجوز ورود کالا به منطقه اقتصادی اروپا است. بنابراین تولید کنندگان جهت خرید یا فروش محصولات خود در این منطقه باید گواهینامه CE معتبر برای محصول خود دریافت کنند. اما سوال اغلب متقاضیان این هست که، محصولات تحت پوشش مارک CE کدام هستند. یا اینکه به چه محصولاتی مارک CE تعلق می گیرد؟

محصولات بیشماری در ایران وجود دارند که دارای علامت CE هستند. برخی از این محصولات به هیچ عنوان نیازی به مارک CE نداشتند منتها تولیدکننده با توجه به اینکه اطلاعاتی در مورد محصولات تحت پوشش مارک CE نداشته اقدام به دریافت گواهینامه CE نموده است. تیم فنی “شرکت هوداک سیستم فرتاک” توسط مقاله “محصولات تحت پوشش مارک CE” به محصولاتی که باید تحت اعلام منقطه اقتصادی اروپا (EEA) نشان CE مارک دریافت کنند را بررسی می کند.

اتحادیه اروپا برای محصولات تحت پوشش مارک CE دستورالعمل هایی را تعریف کرده است. چنانچه محصول تولید شده جزو یک یا چند دستورالعمل CE مارک قرار گیرد می بایست تولید کننده انطباق استاندارد محصول را بر اساس استانداردهای اروپایی تایید کند. عموماً انطباق استاندارد محصول با استانداردهای اروپایی توسط شرکت مطلع NB صورت می پذیرد.

مرجع صدور گواهینامه CE مارک اصطلاحاً Notified Body یا اختصاراً NB نامیده می شود. NB های معتبر دارای کد چهار رقمی هستند که توسط Nondo تایید می شوند. بنابراین برای شناسایی NB های معتبر جهت دریافت نشان CE مارک باید به سایت ناندو مراجعه کنید. پیشنهاد می شود جهت تکمیل اطلاعات مقاله “مرجع صدور گواهینامه CE” را مطالعه کنید.

EEA منطقه اقتصادی اتحادیه اروپا برای محصولات تحت پوشش مارک CE بیست و چهار (24) دستورالعمل تدوین کرده است. بنابراین در ادامه مقاله می پردازیم به این موضوع که به چه محصولاتی نشان CE مارک تعلق می گیرد. اگر قصد فروش یا صادرات محصولات خود را در اتحادیه اروپا دارید، اما مطموئن نیستید محصول شما باید دارای علامت CE باشد، در این مقاله ما اسباب بازی ها، ساعت ها، لوازم الکترونیکی و سایر محصولاتی که به آنها نشان CE تعلق می گیرد را فهرست می کنیم.

علامت گذاری مارک CE چیست؟

علامت گذاری مارک CE یک علامنت انطباق اجباری برای محصولاتی که توسط منطقه اقتصادی اروپا تعیین شده است. علامت CE مارک به مصرف کننده اطلاع می دهد که محصول بر اساس دستورالعمل ها یا مقررات اتحادیه اروپا که برای آنها علامت CE الزامی است، مطابقت دارد.

علامت مارک CE باید روی تمامی محصولاتی که جزو این دستورالعمل ها عنوان شده است، ایجاد شود. محصولاتی که جزو چند دسته از این دستورالعمل ها قرار گیرند حتماً باید توسط یک مرجع مطلع NB تایید و علامت گذاری شوند. به این ترتیب می توان علامت CE مارک را روی محصولاتی همانند:

شارژ تلفن، کنسول بازی، کلاه ایمنی، عینک آفتابی، اسباب بازی، تجهیزات پزشکی که مشمول دستورالعمل تدوین شده می باشند و ماشین آلات مشاهده نمایید. ما در ادامه لیست کاملی از محصولات تحت پوشش مارک CE را مکتوب کرده ایم. پس به ادامه مقاله توجه کنید.

بیشتر بخوانید: محصولات CE.

محصولات-تحت-پوشش-مارک-CE،-اسباب-بازی

محصولات تحت پوشش مارک CE، اسباب بازی:

اسباب بازی ها جزو مهمترین دسته محصولات تحت پوشش مارک CE هستند. به طور کلی اسباب بازی هایی که طراحی شده برای استفاده کودکان زیر 14 سال تحت دستورالعمل ایمنی اسباب بازی هستند. بنابراین می بایست علامت گذاری CE شوند.

به منظور رعایت استانداردهای CE برای تولید اسباب بازی ها غیر از Doc ها همانند مستندات سیستم مدیریت کیفیت (ایزو 9001)، سیستم مدیریت محیط زیست (ایزو 14001) و موارد فنی محصول شما باید با استاندارد های EN 71 مطابقت داشته باشد. چنانچه اسباب بازی شما دارای قطعه الکترونیکی است (مثل عروسک های آوازه خوان) محصول شما باید بر اساس EN 71 و EN 62115 مطابقت داشته باشد.

ما در زیر به چند نمونه EN71 اشاره داریم.

  • EN 71 که خواص مکانیکی و فیزیکی اسباب بازی را تایید می کند.
  • EN 71 که قابلیت اشتعال محصول را مشخص می کند.
  • EN 71 که مشخصات شیمیایی یا عناصر را مشخص می کند.

اسباب بازی های چوبی، پلاستیکی، آموزشی و الکترونیکی جزو محصولات تحت پوشش مارک CE هستند.

محصولات تحت پوشش مارک CE، محصولات الکترونیک:

مارک CE عموماً به تمامی محصولاتی که قطعه الکترونیکی هستند تعلق می گیرد. تمامی محصولات الکترونیکی تحت پوشش یک یا چند دستورالعمل هستند. بنابراین به همین دلیل باید اقدام به اخذ گواهینامه CE نمایید. در زیر لیستی از متداول ترین دستورالعمل های CE را مشاهده می کنید.

دستورالعمل Rohs

دستورالعمل RoHs برای برخی از محصولات الکترونیکی و الکتریکی که مواد خطرناکی همانند سرب و جیوه تشکیل شده اند، الزامی می باشد.

دستورالعمل ولتاژ پایین (LVD)

دستورالعمل ولتاژ پایین (LVD) فقط برای محصولات الکترونیکی اعمال می شود که با ولتاژ ورودی یا خروجی بین 50 الی 1000 ولت برای جریان متناوب و یا 75 تا 1500 ولت برای جریان مستقیم ساخته شده اند. بنابراین بسیاری از محصولات خانگی، تجهیزات لیزری و دینام ها جزو دستورالعمل LVD قرار می گیرند.

دستورالعمل EMC

محصولات الکترونیکی که ممکن است باعث تداخل الکترومغناطیسی با سایر دستگاه ها همانند تلویزیون شوند می بایست بر اساس دستورالعمل EMC تایید شوند.

دستورالعمل تجهیزات رادیویی

تجهیزات رادیویی مربوط به موضوعات ایمنی و الکترومغناطیسی هستند. این تجهیزات شامل WI-FI یا دستگاه RFID هستند. مانند:

  • بلندگوهای بلوتوث دار.
  • فلش درایو USB.
  • لب تاپ.
  • ماشین ریش تراش برقی.
  • دوربین های دیجیتال.
  • کاغذ خرد کن ها و چاپگر ها.

بیشتر بخوانید: صدور گواهینامه CE.

گواهینامه-CE-چیست

محصولات تحت پوشش مارک CE، ساعت مچی:

ساعت های مچی الکترونیکی، کوارتز و ساعت های هوشمند شامل دستورالعمل RoHs و نیز تحت پوشش RED هستند. توجه داشته باشید که این دو دستورالعمل برای ساعت های مچی مکانیکی و اتوماتیک قابل استفاده نیستند. چنانچه فلزات سنگین را در قطعات الکترونیکی و فلزی بکار ببرید شامل دستورالعمل RoHs و RED می شوند.

آداپتورهای AC:

به طور کلی آداپتورهای AC به دلیل اینکه جزو دستورالعمل های LVD، RoHS و EMC قرار می گیرند جزو محصولات تحت پوشش مارک CE قرار می گیرند. همانند:

  • آداپتور لب تاپ.
  • آداپتور تجهیزات پزشکی.
  • آداپتورهایی که به برق جهانی متصل می شوند.

به طور خاص دستورالعمل LVD برای تمامی آداپتورهای AC الزامی است. همانطور که در بالا گفته شد چنانچه ولتاژ ورودی یا خروجی متناوب بین 50 تا 1000 ولت باشد جزو دستورالعمل LVD است و نشان CE مارک به محصول تعلق می گیرد. اغلب آداپتورها ولتاژ ورودی 110 تا 240 ولت را دربر می گیرند.

محصولات روشنایی LED

نورهای LED، بیلبوردهای LED، لامپ های LED و لامپ های LED هوشند به دلیل اینکه تحت چند دستورالعمل هستند باید دارای مارک CE باشند.

دستورالعمل های RoHs، دستورالعمل LVD برای محصولاتی که ولتاژ بین 50 تا 1000 ولت منتاوب یا 75 تا 1500 ولت DC هستند، دستورالعمل EMC به دلیل اینکه ممکن است لامپ LED باعث تداخل با سایر دستگاه های الکترونیکی شود، جزو چند دستورالعمل محصولات LED هستند.

محصولات LED (به استثنای استفاده در سالن ها یا موزه ها) جزو دستورالعمل Ecodesing قرار می گیرند. حتی ممکن است جزو دستورالعمل RED برای روشنایی هوشمند LED که با دستگاه WI-FI کار می کنند، قرار گیرد. بنابراین محصولات روشنایی LED جزو محصولات تحت پوشش مارک CE قرار می گیرند.

عینک آفتابی:

عینک های آفتابی همانند عینک پلاریزه، عدسی طبی، عینک آفتابی اسپرت و عینک آفتابی پرفورمنس به دلیل اینکه توسط اتحادیه اروپا جزو تجهیزات حفاظت فردی (PPE) هستند می بایست دارای مارک CE باشند. دستورالعمل PPE استاندارد EN خاصی را پیشنهاد می دهد که برای عینک های آفتابی، عینک شنا یا عینک طبی استفاده می شود.

استاندارد EN مربوط به عینک ها معمولاً داوطلبانه هستند ولی پیشنهاد می شود که گواهینامه CE برای محصول اخذ گردد.

تجهیزات حفاظت فردی (PPE):

PPE مخفف Personal Protective Equipment  یعنی تجهیزات حفاظت فردی می باشد. کلاه ایمنی، دستکش های ایمنی، محافظ چشمی و کفش های ایمنی جزو تجهیزات حفاظت فردی است که بر اساس دستورالعمل EN اتحادیه اروپا محصولات تحت پوشش مارک CE هستند.

تجهیزات حفاظت فردی به طور کلی به تجهیزاتی اطلاق می شود که از بدن انسان، چشم انسان، سر و پوست انسان در مقابل ضربه، مواد شیمیایی یا تابش شدید محافظت می کنند. بنابراین این تجهیزات جزو محصولات تحت پوشش مارک CE هستند.

CE Certification

محصولات تحت پوشش مارک CE، دستگاه:

برای محصولاتی که از تلاش انسانی و یا غیر انسانی جهت اعمال نیرو و کنترل حرکت برای انجام یک عمل مورد نظر استفاده می کنند، به عنوان ماشین یا دستگاه اطلاق می شوند. تمامی ماشین آلات جزو دستورالعمل دستگاه قرار می گیرند. دستورالعمل ماشین آلات کلیه دستگاه هایی که در بازار اتحادیه اروپا خرید یا فروش می شوند را در بر می گیرد.

چنانچه ماشین آلات تردمیل، دستگاه قایق رانی، ماشین آلات نورد گرم فولادی، کامیون بتن آماده ویا سنگ فرز و دریل باشد جزو دسته ماشین آلات قرار می گیرد. به طور کلی تجهیزات قابل تعویض، اجرای ایمنی، لوازم جانبی بالابر، دستگاه انتقال مکانیکی قابل جابجایی و طناب جزو ماشین آلات هستند.

دوچرخه:

اغلب دوچرخه هایی که در بازار اتحادیه اروپا به عنوان وسایل حمل و نقل یا دوچرخه کوهستان به فروش می روند، نیاز به تاییدیه CE مارک ندارند. اما اگر ارتفاع زین دوچرخه کمتر از 435 میلی متر باشد به عنوان دوچرخه اسباب بازی معرفی شده و جزو دستورالعمل اسباب بازی قرار می گیرد.

دوچرخه های الکتریکی نیز جزو دستورالعمل RoHS و EMC قرار می گیرند و جزو محصولات تحت پوشش مارک CE قرار می گیرند. بنابراین، دوچرخه های الکترونیکی و اسباب بازی تحت پوشش دستورالعمل های CE هستند و باید دارای نشان CE باشند.

تجهیزات پزشکی

دستورالعمل تجهیزات پزشکی یکی از مهمترین محصولاتی است که جزو دستورالعمل CE قرار می گیرد. تجهیزات پزشکی در مورد دستگاه های پزشکی و لوازم جانبی آنها در بازار اتحادیه اروپا اعمال می شود جزو محصولات تحت پوشش مارک CE هستند. وسایل پزشکی به هر وسیله، دستگاه، نرم افزار، ایمپلنت، ماده یا هر وسیله دیگری که برای اهداف پزشکی در نظر گرفته شده است، تعریف می شود، مانند:

  • دستگاه تشخیص پزشکی.
  • تجهیزات درمان پزشکی.
  • تسکین بیماری.
  • پیشگیری از بیماری.

علاوه بر این، انواع خاصی از محصولات نیز جزو تجهیزات پزشکی محسوب می شوند، مانند:

  • محصولاتی برای تمیز کردن، ضدعفونی کردن و استریل کردن وسایل پزشکی.
  • تجهیزات و نرم افزارهایی برای کنترل و پشتیبانی از مفهوم پزشکی.

علامت CE برای تمام محصولاتی که در محدوده دستورالعمل تجهیزات پزشکی قرار می گیرند الزامی است. همانند:

  • ماسک های پزشکی.
  • سرنگ های پلاستیکی.
  • دماسنج های پزشکی.
  • گلوکز متر.
  • ونتیلاتورهای متمرکز کننده اکسیژن.
  • نبولایزهای پزشکی.

توجه داشته باشید که دستورالعمل تجهیزات پزشکی در مورد دستگاه های زیر اعمال نمی شود:

  • دستگاه های تشخیص آزمایشگاهی.
  • دستگاه های قابل کاشت فعال.
  • فرآورده های دارویی مشتق شده از خون.
  • محصولات آرایشی و بهداشتی.

بیشتر بخوانید: چگونه CE بگیریم؟

محصولات تحت پوشش مارک CE، محصولات ساختمانی:

محصولات ساختمانی توسط مقررات محصولات ساختمانی (CPR) تنظیم می شوند که همچنین یک دستورالعمل CE است. هدف CPR بهبود عملکرد محصولات ساختمانی و دستیابی به عملکرد مناسب بازار داخلی در اتحادیه اروپا است.

هر محصول با هر مشخه ای که برای کارهای ساختمانی مانند ساختمان ها و کارهای عمرانی تولید و به بازار عرضه شود، جزء مصالح ساختمانی محسوب می شود و باید با CPR مطابقت داشته باشد. همچنین، CPR برای محصولات ساختمانی اعمال می شود که تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر عملکرد کارهای ساختمانی دارند.

استانداردهای هماهنگ را می توان برای ارزیابی عملکرد محصولات ساختمانی مورد استفاده قرار داد و در صورتی که الزامات را برآورده کرد، علامت CE را نصب کرد.

اسباب بازی، محصولات الکترونیکی، محصولات ساختمانی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات حفاظت فردی، و دوچرخه و …

علامت گذاری مارک CE یک علامنت انطباق اجباری برای محصولاتی که توسط منطقه اقتصادی اروپا تعیین شده است. علامت CE مارک به مصرف کننده اطلاع می دهد که محصول بر اساس دستورالعمل ها یا مقررات اتحادیه اروپا که برای آنها علامت CE الزامی است، مطابقت دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button