دسته ها

آخرین مطالب

مطالب ISO 9001

مستندات ISO 9001

استاندارد ایزو

اطلاعات کاربردی

پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت

بهترین روش پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت

پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت، بهترین روش

پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت و بهترین روش برای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت، این می تواند به شما کمک کند تا بتوانید سیستم مدیریت کیفیت (QMS) را در سازمان خود پیاده سازی کنید و بتوانید گواهینامه ایزو 9001 را دریافت کنید. پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت به عنوان استاندارد بین المللی و اصلی می تواند به شما کمک کند تا بتوانید استاندارد های دیگر سازمان استاندارد سازی ISO را دریافت کنید. بنابراین سیستم مدیریت کیفیت “استاندارد ISO 9001” محبوبیت خاصی بین شرکت ها و سازمان ها  دارد.  

اخذ گواهینامه ایزو 9001 درخواست بیشماری بین شرکت ها، موسسات، کسب و کارها حتی شرکت های پیمانکاری برای حضور در مناقصه دارد. استاندارد ایزو 9001 به عنوان محبوب ترین استاندارد ایزو شناخته می شود. بنابراین برای دریافت گواهینامه ایزو 9001 معتبر باید اقدامات لازم برای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت را در دستور کار خود قرار دهید.

بسیاری از شرکت ها که درخواست اخذ گواهینامه ایزو 9001 را دارند سوالات بیشماری در مورد نحوه پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت دارند. بنابراین ما در این مقاله بهترین روش پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت را برای شما مکتوب می کنیم. شما می توانید برای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت و استقرار این سیستم با مشاوران شرکت “هوداک سیستم فرتاک” در ارتباط باشید.

پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) به همان اندازه که یک علم است یک هنر است. این نیاز به داده ها، یک رویکرد روش شناختی و توانایی درگیر کردن مردم دارد. مقاله “بهترین روش پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت” نحوه استقرار و مستند سازی QMS را مورد بحث قرار می دهد و به سوالات متداول شما در مورد این موضوع پاسخ می دهد.

مشاوران شرکت هوداک سیستم فرتاک بیش از 10 سال است که به سازمان ها کمک می کنند تا به کیفیت و برتری عملیاتی جهت دریافت گواهینامه ایزو 9001 برسند. شرکت هوداک سیستم فرتاک تجربه پیاده سازی و مشاوره جهت استقرار الزامات سیستم مدیریت کیفیت را در هر اندازه دارد. بنابراین ما می توانیم دیدگاه تخصصی در زمینه اجرای موفقیت آمیز یک سیستم مدیریت کیفیت جدید را ارائه دهیم.

با مطالعه مقاله “بهترین روش پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت” اطلاعات زیر را به دست می آورید.

  • سیستم مدیریت کیفیت چیست؟
  • چرا سیستم مدیریت کیفیت نقش مهمی در موفقیت سازمان ها دارد؟
  • مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) چیست؟
  • الزامات استقرار سیستم مدیریت کیفیت (QMS) چیست؟
  • مراحل مهم در اجرای سیستم مدیریت کیفیت (QMS) چیست؟
متن-استاندارد-ایزو-9001-ویرایش-2015،-عملیات

سیستم مدیریت کیفیت (QMS) چیست؟

QMS مجموعه ای هماهنگ از ارزش ها و فرآیندهایی است که توسط یک سازمان اجرا می شود تا اطمینان حاصل شود و نشان دهد که استانداردهای مورد نیاز برای برآوردن خواسته ها و انتظارات مشتریان را برآورده می کند. استاندارد بین المللی ایزو 9001 گواهینامه پذیرفته شده الزامات گسترده یک سیستم مدیریت کیفیت است که توسط مراجع معتبر صدور گواهینامه ایزو صادر می شود.

چرا QMS مهم است؟

استقرار و پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت کاربردی به سازمان ها کمک می کند تا به اهداف خاصی که در استراتژی شرکت و چشم انداز شرکت تدبین شده دست و یافته و نشان دهند که:

  1. به طور مداوم نیازهای مشتری را برآورده می کند.
  2. مدیریت مستمر نیازهای داخلی.
  3. مدیریت مستمر نیازمندی های خارجی به عنوان مثال، تخصیص موثر منابع.

بیشتر بخوانید: پیاده سازی ایزو 14001.

مزایای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت QMS چیست؟

استقرار الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت منجر به تعدادی از دستاوردهای تجاری بلند مدت خواهد شد. در اینجا فقط چند مزیت پیاده سازی موثر QMS آورده شده است:

  1. دستیابی به اهداف سازمانی بر اساس استراتژی و چشم انداز ترسیم شده.
  2. جلوگیری از خطاهای سازمانی و هدر رفت منابع مالی و انسانی.
  3. افزایش رضایت مشتری.
  4. بازایابی مسمر ثمر تر بین بازارهای بین المللی و داخلی.
  5. مدیریت مسمرثمر تر رشد و تعالی سازمان.
  6. اسناد مدیریت خود را در دسترس دارید.
  7. اصلاح مستمر فرآیندهای کاری که باعث بهبود مستمر محصولات یا خدمات می شود.
  8. افزایش سهم بازار در مناطق و بخش های جدید بازار.
  9. فرهنگ کیفیت محصولات یا خدمات خود را ارتقاء می دهید.
  10. ارتباط داخلی بهتر بین همکاران شرکت.
  11. ارزیابی انطباق عملکرد همکاران و کنترل کیفیت محصولات.
  12. انطباق استاندارد محصولات و یا خدمات خود را با استاندارد های بین المللی ثابت می کنید.
ایزو 9001 چیست؟

بهترین روش برای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت چیست؟

اغلب متقاضیان دریافت گواهینامه ایزو 9001 معتبر دنبال مسیری هستند تا بتوانند در مدت زمان کوتاهی و با کمترین هزینه اقدام به پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت نمایند. ما مستندات استاندارد ایزو 9001 را در سایت مکتوب کرده ایم. برای دانلود رایگان مستندات استاندارد ایزو 9001 کلیک کنید. “دانلود مستندات ایزو 9001“. پس از دانلود مستندات شما باید اقدام به استقرار الزامات استاندارد ایزو نمایید.

ما ده گام برای بهترین روش پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت به شما پیشنهاد می دهیم.

  1. اطلاع مدیران تصمیم گیرنده

بهترین روش پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت (QMS) در قدم نخست همراهی مدیران تصمیم گیرنده سازمان می باشد. بنابراین ابتدا استراتژی خود را برای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت مشخص کنید و اهداف خود از پیاده سازی مشخص کنید. آیا صرفاً نیاز به گواهینامه ایزو 9001 دارید یا به صورت اصولی به پیاده سازی QMS نیاز دارید.

  1. همکار خود را همسو با استراتژی خود کنید.

کلیه همکاران سازمان باید از تغییرات مطلع باشند. بنابراین دوره های آموزشی بابت اطلاع از سیستم مدیریت کیفیت را برگزار کنید.

  1. خط مشی و اهداف خود را ترسیم کنید.

یکی از جنبه های مهم رویکرد کیفیت، تعریف واضح یک خط مشی و بیان آن به عنوان اهداف مشخص است. در مورد آنچه می خواهید به آن برسید صحبت کنید تا به همه کمک کنید تا دلایل تغییر را درک کنند. اهداف بالقوه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اهداف تجاری

  • بهبود رضایت مشتری.
  • دسترسی به بازارهای بین المللی و داخلی.
  • گسترش فعالیت های شرکت.
  • ارزش افزوده جدیدی برای اثربخشی و ایمنی محصول بیاورید.
  • افزایش پاسخگویی و رقابت پذیری.

اهداف داخلی

  • بهینه سازی کارایی عملیاتی.
  • اجرای طرح مدیریت کیفیت.
  • قابلیت ردیابی کامل را یکپارچه کنید.
  • ریسک را کاهش دهید.
  • افزایش دید در فرآیندهای کیفیت و اهدافی که در خدمت آنها هستند.
  • بهبود ارزیابی و کنترل کیفیت.
  • از رعایت مقررات اطمینان حاصل کنید.
  • کاهش هزینه ها.
  • فرهنگ کیفیت را در سازمان خود تقویت کنید.

استراتژی کیفیت را می توان به میدانی برای ذینفعان اصلی تبدیل کرد و به عنوان یک نقشه راه در طول اجرا عمل کرد. باعث می شود همه با هم در جهت اهداف مشترک کار کنند.

  1. ایجاد یک واحد مستقل QC

حتماً شما باید یک واحد مستقل QC را در سازمان خود ایجاد کنید تا بر اساس استراتژی سازمانی تعریف شده اقدامات لازم جهت استقرار و بهینه کردن فرآیندهای کاری را در دستور کار قرار دهند و از سیستم مستقر شده نگهداری کنند.

  1. اقدام به خرید یک نسخه از دستورالعمل های و الزامات سیستم مدیریت کیفیت

حتماً قبل از پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت متن فارسی استاندارد ایزو 9001 را مطالعه کنید. چک لیست ها، آئین نامه ها و دستورالعمل های سیستم مدیریت کیفیت را مطالعهه کنید و مطلع باشید که از کجا آغاز می کنید.

  1. ایجاد نرم افزار QMS

نرم افزار خود را با توجه به حوزه فعالیت تعریف کنید. نرم افزارهای حسابرسی، انبارداری و ارتباط با مشتری را مشخص و تعریف کنید.

  1. اقدام به استقرار الزامات سیستم مدیریت کیفیت کنید

سیستم مدیریت کیفیت خود را بر اساس تعاریف استاندارد ایزو با کمک مشاور ایزو استقرار دهید. مشاوران شرکت هوداک سیستم فرتاک می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

  1. مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو خود را مشخص کنید

جهت دریافت گواهینامه ایزو 9001 مرجع معتبر و شناخته شده ای را برای حسابرسی و صدور گواهینامه ایزو مشخص کنید. ما می توانیم به شما مشاوره دهیم تا بهترین مرجع را انتخاب کنید.

  1. ممیزی داخلی را انجام دهید

ممیزی و حسابرسی داخلی به شما کمک می کند قبل از حسابرسی اصلی عدم انطباق ها را مشخص کنید. ممیزی داخلی به شما کمک می کند ایرادهای خود را رفع و رجوع کنید و آماده ممیزی اصلی شوید.

  1. عدم انطباق ها را بررسی و اصلاح کنید

پس از ممیزی عدم انطباق های بررسی شده توسط تیم حسابرسی را بررسی کنید. فرم اهداف خود را بازبینی کنید. اقدام به اصلاحح عدم انطباق ها نمایید.

مراحل مهم در ایجاد سیستم مدیریت کیفیت:

پیاده سازی QMS یک چالش چند وجهی است. شرکت هوداک سیستم فرتاک یک برنامه تقریبی برای پیاده سازی QMS به شما پیشنهاد می دهد.

  1. الگوهای عمومی برای تمام اسناد کنترل شده که شرکت قصد استفاده از آنها را دارد باید قبل از نوشتن اسناد QMS تهیه شود. الگوها باید سبک ها و قالب های ثابتی داشته باشند، بنابراین خواندن و پیمایش آن ها آسان می شود. تمام مراحل و دستورالعمل‌ های الگو باید دارای بخش‌ های هدف، دامنه و مسئولیت ‌ها باشند. الگوها همچنین باید الزامات سند کنترل شده را برآورده کنند، به عنوان مثال. شماره فرم و اسناد منحصر به ‌فرد و غیره. درج آرم شرکت در سربرگ سند اختیاری است.
  2. بسیاری از شرکت ها از قبل رویه های مکتوب دارند. با این حال، این رویه ‌های فعلی ممکن است از نظر قدیمی بودن یا ناقص بودن و غیره به روز نباشند. ممکن است برخی از زمینه ‌های کسب و کار، مانند امور مالی، وجود داشته باشد که تحت محدوده QMS و رویه ‌های موجود قرار نگیرد. ممکن است به عنوان بهترین گزینه برای دستیابی به انطباق در نظر گرفته شود. شرکت ها باید اطمینان حاصل کنند که این زمینه ها بر مدیریت کیفیت کلی تأثیر نمی گذارد.
  3. شرکت ها باید نقشه برداری به سبک فلوچارت فرآیندهای مدیریت چارچوب کیفیت را انجام دهند. این کمک می کند تا همه ذینفعان در این فرآیند گنجانده شوند، زمینه های عدم انطباق و اسناد مفقود را برجسته می کند، و روشی عالی برای شناسایی مناطقی است که نیاز به تغییر است.
  4. نقشه برداری از اسناد و ساختار QMS بر اساس سلسله مراتب با استفاده از نقشه های فرآیند/سند و نمودارهای سازمانی مفید است.
  5. اسناد باید بر اساس مشخصات مندرج در نقشه های سند تهیه شود. از مخاطبان خود آگاه باشید و بر اساس آن از زبان مناسب استفاده کنید. یک شرکت بین المللی بزرگ با کارکنان دو زبانه ممکن است نیاز به انتشار اسناد به چندین زبان داشته باشد.
  6. پیش نویس های الکترونیکی باید به درستی مدیریت شوند. آنها باید مستند و بایگانی شوند تا به راحتی بتوان آنها را شناسایی، بازیابی، بررسی، ردیابی و مدیریت کرد. فرآیند مورد استفاده در مکانیسم کنترل اسناد باید با فرآیندی که در فرآیند تهیه پیش نویس استفاده می شود، سازگار باشد.
  7. مهم است که همه اسناد توسط کارشناسان موضوع از همه مناطق تحت تأثیر دامنه سند بررسی شوند. عدم بررسی اسناد ممکن است منجر به کاهش انطباق، افزایش خطر انحراف از QMS و ایجاد اصطکاک بین کارکنان شود.
  8. به دست آوردن سطح تأیید مناسب برای یک سند صادر شده که توسط استاندارد انطباق دیکته می شود، مهم است. پس از صدور و تایید، نسخه چاپی سند باید در مکانی امن بایگانی شود. پس از انتشار اسناد، کارکنان می توانند برای استفاده از آنها آموزش ببینند.
ایزو 9001 در صنایع
خلاصه مطلب در مورد پیاده سازی QMS:

استاندارد ایزو 9001 به عنوان سیستم مدیریت کیفیت محبوب ترین و شناخته شده ترین استاندارد تدوین شده سازمان ایزو برای تمامی شرکت ها است. یکی از دلایل محبوب بودن این استاندارد تکمیل بودن متن استاندارد ایزو 9001 است. اینکه تمامی جنبه های مدیریت، ارتباط با مشتری، ریسک های کاری و کسب و کارها را در بر می گیرد.

بسیاری از شرکت ها اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 9001 می کنند تا هم بتوانند سطح ارائه خددمات یا تولیدات خود را بهبود ببخشند و هم اینکه بتوانند مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی برای خود ایجاد کنند. بنابراین اقدام به پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت و اخذ گواهینامه ایزو 9001 می کنند.

ما در این مقاله 10 روش از بهترین روش پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت را مکتوب کرده ایم. کلیه مستندات و متن فارسی استاندارد ایزو 9001 را با کلیک روی لینک های داده شده می توانید به دست آورید. بنابراین این مقاله می تواند به شما کمک کند تا اقدام به پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو 9001 نمایید و توسط مرجع معتبر صدور گواهینامه ایزو اقدام به دریافت گواهینامه ایزو 9001 کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button