دسته ها

آخرین مطالب

مطالب ISO 45001

استاندارد ایزو

اطلاعات کاربردی

مقالات مرتبط

متن فارسی استاندارد ایزو 45001

متن فارسی استاندارد ایزو 45001

دانلود متن فارسی استاندارد ایزو 45001

متن فارسی استاندارد ایزو 45001 موضوع درخواستی است که اغلب شرکت ها، موسسات یا تعاونی ها برای استقرار و پیاده سازی الزامات استاندارد گواهینامه ایزو 45001 به آن نیاز دارند. چنانچه مجموعه شما نیاز به پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو 45001 دارد جهت دریافت گواهینامه ISO 45001:2018، می بایست اطلاعات جامعی در مورد متن استاندارد ایزو 45001 داشته باشید.

در ابتدا خیلی کوتاه می پردازیم به اینکه ایزو 45001 چیست و چه موضوعاتی را بیان می کند.

استاندارد ایزو 45001، یک استاندارد بین المللی برای سلامت و ایمنی در کار است که توسط کمیته های استاندارد ملی و بین المللی مستقل از دولت تدوین شده است. این استاندارد که در مارس 2018 معرفی شد، جایگزین استاندارد (BS OHSAS 18001) است که لغو شده است. بنابراین گواهینامه اوهساس 18001 به هیچ عنوان صادر نمی گردد و ایزو 45001 جایگزین این گواهینامه شده است.

هر روز هزاران نفر در اثر حوادث کار یا بیماری های کشنده مرتبط با فعالیت های کاری جان خود را از دست می دهند. اینها مرگ و میرهایی هستند که می توانستند و باید از آنها جلوگیری می شد و باید در آینده نیز وجود داشته باشد. هدف از متن فارسی استاندارد ایزو 45001 کمک به مدیران سازمان ها جهت استقرار الزامات استاندارد ایزو 45001 است.

ISO 45001 استاندارد جدید ISO برای ایمنی و بهداشت شغلی (OH&S) است. این استاندارد به یکی از استانداردهای مورد انتظار در جهان تبدیل شده است و قرار است سطوح ایمنی محل کار را به شدت بهبود بخشد. ISO 45001، به عنوان اولین استاندارد بین‌المللی در جهان که با سلامت و ایمنی در کار سروکار دارد، سیستم‌های مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی الزامات همراه با راهنمایی برای استفاده، چارچوبی واحد و واضح را برای همه سازمان‌هایی که مایل به بهبود عملکرد OH&S خود هستند، ارائه می‌کند.

هدف آن ارائه یک محل کار ایمن و سالم برای کارکنان و بازدیدکنندگان است که در مدیریت ارشد یک سازمان هدایت می شود. برای دستیابی به این هدف، کنترل همه عواملی که ممکن است منجر به بیماری، آسیب، و در موارد شدید مرگ شود، با کاهش اثرات نامطلوب بر وضعیت جسمی، ذهنی و شناختی یک فرد بسیار مهم است. استاندارد ISO 45001 همه این جنبه ها را پوشش می دهد.

شاید برای شما این سوال به وجود آید “تفاوت عمده بین OHSAS 18001 و ایزو 45001 چیست؟”.

تفاوت های زیادی وجود دارد که در متن فارسی استاندارد ایزو 45001 مکتوب شده است. اما تغییر اصلی این است که ISO 45001 بر تعامل بین یک سازمان و محیط کسب و کار آن متمرکز است در حالی که OHSAS 18001 بر مدیریت خطرات OH&S و سایر مسائل داخلی متمرکز شده است. اما استانداردها از بسیاری جهات دیگر نیز متفاوت هستند که در زیر به آنها پرداخته می شود.

  • استاندارد ایزو 45001 مبتنی بر فرآیند است در حالی که OHSAS 18001 مبتنی بر رویه است.
  • استاندارد ایزو 45001 در همه بندها پویا است در حالی که OHSAS 18001 نیست.
  • استاندارد ایزو 45001 هم ریسک و هم فرصت ها را در نظر می گیرد در صورتیکه OHSAS 18001 منحصراً به ریسک می پردازد.
  • استاندارد ایزو 45001 شامل نظرات طرف های ذینفع می شود در صورتیکه OHSAS 18001 اینطور نیست.

این نکات نشان دهنده تغییر قابل توجهی در نحوه درک مدیریت ایمنی و بهداشت است. OH&S دیگر به ‌عنوان یک «مستتنه به تنهایی» تلقی نمی‌شود، بلکه باید از منظر اداره یک سازمان سالم و پایدار در نظر گرفته شود. همانطور که گفته شد، اگرچه این دو استاندارد در رویکرد خود متفاوت هستند، یک سیستم مدیریتی که مطابق با OHSAS 18001 ایجاد شده است، یک پلت فرم محکم برای مهاجرت به ISO 45001 خواهد بود.

متن استاندارد ایزو 45001 در سایت سازمان بین المللی ایزو مکتوب شده است که متن فارسی استاندارد ایزو 45001 که موضوع این مقاله است ترجمه شده متن انگلیسی استاندارد ایزو 45001 سایت سازمان بین المللی ایزو است. بنابراین به متن فوق هیچ موردی اضافه نشده است.

بیشتر بخوانید: گواهینامه ایزو 45001.

پیاده-سازی-الزامات-استاندارد-ایزو-45001

مقدمه در مورد متن فارسی استاندارد ایزو 45001:

  1. پس زمینه

    یک سازمان مسئول سلامت و ایمنی شغلی کارگران و سایر افرادی است که می توانند تحت تأثیر فعالیت های آن قرار گیرند. این مسئولیت شامل ارتقاء و حفاظت از سلامت جسمی و روانی آنهاست.

    اتخاذ یک سیستم مدیریت OH&S در نظر گرفته شده است تا سازمان را قادر سازد تا محل کار ایمن و سالم را فراهم کند، از آسیب های ناشی از کار و بیماری های بهداشتی جلوگیری کند و به طور مداوم عملکرد OH&S خود را بهبود بخشد.

  2. هدف یک سیستم مدیریت OH&S

    هدف سیستم مدیریت OH&S ارائه چارچوبی برای مدیریت ریسک ها و فرصت های OH&S است. هدف و نتایج مورد نظر سیستم مدیریت OH&S جلوگیری از صدمات ناشی از کار و بیماری های ناخوشایند کارگران و ایجاد محل کار ایمن و سالم است. در نتیجه، حذف خطرات و به حداقل رساندن خطرات OH&S با انجام اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی مؤثر برای سازمان بسیار مهم است.

    هنگامی که این اقدامات توسط سازمان از طریق سیستم مدیریت OH&S اعمال می شود، عملکرد OH&S آن را بهبود می بخشد. یک سیستم مدیریت OH&S هنگام انجام اقدامات اولیه برای رسیدگی به فرصت‌های بهبود عملکرد OH&S می‌تواند موثرتر و کارآمدتر باشد.

    پیاده ‌سازی یک سیستم مدیریت OH&S مطابق با این سند، سازمان را قادر می‌سازد تا ریسک‌ های OH&S خود را مدیریت کند و عملکرد OH&S خود را بهبود بخشد. یک سیستم مدیریت OH&S می تواند به سازمان کمک کند تا الزامات قانونی و سایر الزامات خود را برآورده کند.

  3. عوامل موفقیت

    پیاده سازی سیستم مدیریت OH&S یک تصمیم استراتژیک و عملیاتی برای یک سازمان است. موفقیت سیستم مدیریت OH&S به رهبری، تعهد و مشارکت در تمام سطوح و عملکردهای سازمان بستگی دارد.

    پیاده سازی و نگهداری یک سیستم مدیریت OH&S، اثربخشی و توانایی آن برای دستیابی به نتایج مورد نظر به تعدادی از عوامل کلیدی بستگی دارد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

    1. رهبری مدیریت ارشد، تعهد، مسئولیت ها و مسئولیت پذیری.

    1. مدیریت ارشد توسعه، رهبری و ترویج فرهنگی در سازمان که از نتایج مورد نظر سیستم مدیریت OH&S پشتیبانی می کند.
    2. ارتباط.
    3. مشورت و مشارکت کارگران و در صورت وجود نمایندگان کارگران.
    4. تخصیص منابع لازم برای نگهداری آن.
    5. سیاست های OH&S که با اهداف کلی استراتژیک و جهت گیری سازمان سازگار است.
    6. فرآیند (های) موثر برای شناسایی خطرات، کنترل خطرات OH&S و بهره گیری از فرصت های OH&S.
    7. ارزیابی مداوم عملکرد و نظارت بر سیستم مدیریت OH&S برای بهبود عملکرد OH&S.
    8. ادغام سیستم مدیریت OH&S در فرآیندهای تجاری سازمان.
    9. اهداف OH&S که با خط مشی OH&S همسو هستند و خطرات سازمان، خطرات OH&S و فرصت های OH&S را در نظر می گیرند.
    10. رعایت الزامات قانونی و سایر الزامات آن.

    نشان دادن اجرای موفقیت آمیز مستندات استاندارد ایزو 45001 می تواند توسط یک سازمان برای اطمینان دادن به کارگران و سایر طرف های ذینفع از وجود یک سیستم مدیریت OH&S موثر استفاده شود. با این حال، اخذ گواهینامه ایزو 45001 به خودی خود پیشگیری از صدمات ناشی از کار و بیماری های ناشی از سلامت کارگران، فراهم کردن محل کار ایمن و سالم و بهبود عملکرد OH&S را تضمین نمی کند.

    سطح جزئیات، پیچیدگی، میزان اطلاعات مستند و منابع مورد نیاز برای اطمینان از موفقیت سیستم مدیریت OH&S سازمان به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند:

    – زمینه سازمان (به عنوان مثال تعداد کارگران، اندازه، جغرافیا، فرهنگ، الزامات قانونی و سایر الزامات).

    – دامنه سیستم مدیریت OH&S سازمان.

    – ماهیت فعالیت های سازمان و خطرات مربوط به OH&S.

  4. چرخه Plan-Do-Check-Act

     رویکرد سیستم مدیریت OH&S به کار رفته در این سند بر اساس مفهوم Plan-Do-Check-Act (PDCA) است.

    مفهوم PDCA یک فرآیند تکراری است که توسط سازمان ها برای دستیابی به بهبود مستمر استفاده می شود. می توان آن را برای یک سیستم مدیریت و برای هر یک از عناصر جداگانه آن به شرح زیر اعمال کرد:

    1. برنامه‌ریزی: تعیین و ارزیابی ریسک‌های OH&S، فرصت‌های OH&S و سایر ریسک‌ها و سایر فرصت‌ها، ایجاد اهداف و فرآیندهای OH&S لازم برای ارائه نتایج مطابق با خط‌مشی OH&S سازمان.
    2. انجام دهید: فرآیندها را طبق برنامه ریزی انجام دهید.
    3. بررسی: نظارت و اندازه گیری فعالیت ها و فرآیندها با توجه به خط مشی OH&S و اهداف OH&S و گزارش نتایج.
    4. اقدام: اقداماتی را برای بهبود مستمر عملکرد OH&S برای دستیابی به نتایج مورد نظر انجام دهید.

    این سند مفهوم PDCA را در یک چارچوب جدید، همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است، ترکیب می کند.

چرخه-Plan-Do-Check-Act
  1. محتویات متن فارسی استاندارد ایزو 45001

    این سند با الزامات ISO برای استانداردهای سیستم مدیریت مطابقت دارد. این الزامات شامل ساختار سطح بالا، متن اصلی یکسان و اصطلاحات رایج با تعاریف اصلی است که برای بهره مندی کاربرانی که چندین استاندارد سیستم مدیریت ISO را اجرا می کنند، طراحی شده است.

    این سند شامل الزامات خاص برای موضوعات دیگر، مانند موارد مربوط به کیفیت، مسئولیت اجتماعی، محیط زیست، امنیت یا مدیریت مالی نمی‌شود، اگرچه عناصر آن می‌توانند با سایر سیستم‌های مدیریتی هماهنگ یا ادغام شوند.

    این سند شامل الزاماتی است که می تواند توسط یک سازمان برای پیاده سازی سیستم مدیریت OH&S و ارزیابی انطباق استفاده شود. سازمانی که می‌خواهد مطابقت خود را با این سند نشان دهد، می‌تواند این کار را از طریق:

    – خود تعیین و اعلامیه.

    – به دنبال تایید انطباق آن توسط طرف های ذینفع در سازمان، مانند مشتریان.

    – درخواست تأیید خود اعلامی توسط یک طرف خارج از سازمان.

    – به دنبال صدور گواهینامه یا ثبت سیستم مدیریت OH&S توسط یک سازمان خارجی.

    بندهای 1 تا 3 در این سند دامنه، مراجع هنجاری و اصطلاحات و تعاریف مربوط به استفاده از این سند را مشخص می کند، در حالی که بندهای 4 تا 10 شامل الزاماتی است که باید برای ارزیابی انطباق با این سند استفاده شود. ضمیمه A توضیحات آموزنده ای در مورد این الزامات ارائه می دهد. اصطلاحات و تعاریف مندرج در بند 3 به ترتیب مفهومی و با نمایه حروف الفبا در انتهای این سند تنظیم شده است.

در متن فارسی استاندارد ایزو 45001، از اشکال کلامی زیر استفاده شده است:

الف) “باید” یک نیاز را نشان می دهد.

ب) “باید” یک توصیه را نشان می دهد.

ج) «ممکن است» نشان دهنده یک اجازه است.

د) “می توانم” یک امکان یا یک قابلیت را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: نحوه پیاده سازی ایزو 45001.

استاندارد-ایزو-9001-ویرایش-2015،-پشتیبانی
دامنه در متن فارسی استاندارد ایزو 45001:
  1. دامنه در متن فارسی استاندارد ایزو 45001

    متن فارسی استاندارد ایزو 45001 الزامات یک سیستم مدیریت بهداشت و ایمنی شغلی (OH&S) را مشخص می‌کند و راهنمایی‌ هایی را برای استفاده از آن ارائه می‌کند تا سازمان‌ ها را قادر می‌سازد با جلوگیری از آسیب‌ های ناشی از کار و بیماری‌ های ناشی از کار، و همچنین با بهبود فعال OH&S، مکان‌های کاری ایمن و سالم را فراهم کنند.

    متن فارسی استاندارد ایزو 45001 برای هر سازمانی که مایل به ایجاد، پیاده سازی و حفظ یک سیستم مدیریت OH&S برای بهبود سلامت و ایمنی شغلی، حذف خطرات و به حداقل رساندن خطرات OH&S (از جمله نقص سیستم)، استفاده از فرصت‌های OH&S، و رسیدگی به عدم انطباق سیستم مدیریت OH&S است، قابل اجرا است. مرتبط با فعالیت های آن است.

    این سند به سازمان کمک می کند تا به نتایج مورد نظر سیستم مدیریت OH&S خود دست یابد. مطابق با خط مشی OH&S سازمان، نتایج مورد نظر سیستم مدیریت OH&S عبارتند از:

  2.  الف) بهبود مستمر عملکرد OH&S.

  3. 2. ب) تحقق الزامات قانونی و سایر الزامات.
  4. 2 ج) دستیابی به اهداف OH&S.

    متن فارسی استاندارد ایزو 45001 برای هر سازمانی صرف نظر از اندازه، نوع و فعالیت آن قابل اجرا است. برای خطرات OH&S تحت کنترل سازمان، با در نظر گرفتن عواملی مانند زمینه ای که سازمان در آن فعالیت می کند و نیازها و انتظارات کارگران و سایر طرف های ذینفع قابل اعمال است.

    متن فارسی استاندارد ایزو 45001 ضوابط خاصی را برای عملکرد OH&S بیان نمی کند، و همچنین در مورد طراحی یک سیستم مدیریت OH&S تجویزی نیست.

    متن فارسی استاندارد ایزو 45001  یک سازمان را از طریق سیستم مدیریت OHS خود قادر می‌سازد تا سایر جنبه ‌های سلامت و ایمنی، مانند سلامت، بهزیستی کارگران را یکپارچه کند.

    متن فارسی استاندارد ایزو 45001 به مسائلی مانند ایمنی محصول، آسیب به اموال یا اثرات زیست محیطی، فراتر از خطرات برای کارگران و سایر اشخاص ذینفع مربوطه توجهی نمی کند.

    متن فارسی استاندارد ایزو 45001  می تواند به طور کلی یا جزئی برای بهبود سیستماتیک مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، ادعای انطباق با این سند قابل قبول نیست مگر اینکه تمام الزامات آن در سیستم مدیریت OH&S سازمان گنجانده شده و بدون استثنا برآورده شود.

مستندات-استاندارد-ایزو-45001
مراجع هنجاری
  • مراجع هنجاری

    هیچ مرجع هنجاری در این سند وجود ندارد.

اصطلاحات و تعاریف
  • اصطلاحات و تعاریف

    برای اهداف این سند، اصطلاحات و تعاریف زیر اعمال می شود.

    ISO و IEC پایگاه داده های اصطلاحی را برای استفاده در استاندارد سازی در آدرس های زیر نگهداری می کنند:

3.1 سازمان

شخص یا گروهی از افراد که وظایف خاص خود را با مسئولیت ها، اختیارات و روابط برای دستیابی به اهداف خود دارند (3.16).

تبصره 1: مفهوم سازمان شامل تاجر انحصاری، شرکت، شرکت سهامی، بنگاه، مؤسسه، مرجع، مشارکت، خیریه یا مؤسسه یا قسمتی یا ترکیبی از آنها اعم از سهامی خاص یا غیر دولتی است. .

نکته 2: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از مکمل ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است.

3.2 طرف ذینفع (مورد ترجیحی)، ذینفع (مدت پذیرفته شده)

شخص یا سازمانی (3.1) که می تواند بر یک تصمیم یا فعالیت تأثیر بگذارد، تحت تأثیر قرار گیرد یا خود را تحت تأثیر قرار دهد.

نکته 1: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از ضمیمه ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است.

3.3 کارگر

شخصی که کار یا فعالیت های مرتبط با کار را که تحت کنترل سازمان است انجام می دهد (3.1).

تبصره 1: اشخاصی که کار یا فعالیت های مربوط به کار را تحت ترتیبات مختلف، با حقوق یا بدون مزد، از قبیل به طور منظم یا موقت، متناوب یا فصلی، اتفاقی یا پاره وقت انجام می دهند.

تبصره 2: کارگران شامل مدیران عالی (3.12)، مدیریتی و غیر مدیریتی می‌باشند.

تبصره 3: کار یا فعالیتهای مرتبط با کار که تحت کنترل سازمان انجام می شود ممکن است توسط کارگران شاغل در سازمان، کارگران تأمین کنندگان خارجی، پیمانکاران، افراد، کارگران نمایندگی و سایر افراد به میزان سازمان انجام شود. با توجه به شرایط سازمان، کنترل بر کار یا فعالیت های مرتبط با کار خود را به اشتراک می گذارد.

3.4 مشارکت

مشارکت در تصمیم گیری

تبصره 1: مشارکت شامل کمیته ‌های ایمنی و بهداشتی و نمایندگان کارگران در مواردی است که وجود دارند.

3.5 مشاوره

جستجوی دیدگاه قبل از تصمیم گیری

تبصره 1: مشاوره شامل درگیر شدن کمیته‌ های ایمنی و بهداشت و نمایندگان کارگران در صورت وجود آنها است.

3.6 محل کار

مکانی تحت کنترل سازمان “تعریف  (3.1) متن فارسی استاندارد ایزو “45001 جایی که فرد باید در آنجا باشد یا برای اهداف کاری برود.

تبصره 1: مسئولیت های سازمان تحت سیستم مدیریت OH&S “تعریف بند(3.11)” برای محل کار به میزان کنترل بر محل کار بستگی دارد.

3.7 پیمانکار

سازمان خارجی “تعریف بند(3.1)” ارائه خدمات به سازمان مطابق با مشخصات، شرایط و ضوابط توافق شده.

تبصره 1: خدمات ممکن است شامل فعالیت های ساختمانی از جمله موارد دیگر باشد.

3.8 مورد نیاز

نیاز یا انتظاری که بیان می شود، عموماً ضمنی یا واجب.

تبصره 1: «عموماً ضمنی» به این معناست که برای سازمان (3.1) و اشخاص ذی‌نفع (3.2) معمول یا معمول است که نیاز یا انتظار مورد نظر مستتر باشد.

تبصره 2: یک الزام مشخص شده آن چیزی است که مثلاً در اطلاعات مستند (3.24) ذکر شده باشد.

نکته 3: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از مکمل ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است.

3.9 الزامات قانونی و سایر الزامات

الزامات قانونی که یک سازمان (3.1) باید با آنها مطابقت داشته باشد و سایر الزامات (3.8) که یک سازمان باید یا انتخاب می کند که از آنها پیروی کند.

تبصره 1: برای اهداف این سند، الزامات قانونی و سایر الزامات مربوط به سیستم مدیریت OH&S است (3.11).

تبصره 2: «الزامات قانونی و سایر الزامات» شامل مفاد قراردادهای دسته جمعی است.

تبصره 3: الزامات قانونی و سایر الزامات شامل مواردی است که طبق قوانین، مقررات، قراردادهای دسته جمعی و رویه، اشخاصی را که نماینده کارگران (3-3) هستند تعیین می کند.

3.10 سیستم مدیریت

مجموعه ای از عناصر مرتبط یا متقابل یک سازمان (3.1) برای ایجاد خط مشی ها (3.14) و اهداف (3.16) و فرآیندهای (3.25) برای دستیابی به آن اهداف

نکته 1: یک سیستم مدیریتی می تواند یک رشته یا چند رشته را مورد بررسی قرار دهد.

تبصره 2: عناصر سیستم شامل ساختار سازمان، نقش ها و مسئولیت ها، برنامه ریزی، عملیات، ارزیابی عملکرد و بهبود است.

تبصره 3: دامنه یک سیستم مدیریت ممکن است شامل کل سازمان، وظایف مشخص و مشخص سازمان، بخش‌های مشخص و مشخص سازمان یا یک یا چند وظیفه در میان گروهی از سازمان‌ها باشد.

تبصره 4: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از مکمل ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است. تبصره 2 ورودی برای روشن شدن برخی از موارد اصلاح شده است. عناصر گسترده تر یک سیستم مدیریت.

3.11 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی سیستم مدیریت OH&S

سیستم مدیریت (3.10) یا بخشی از یک سیستم مدیریتی که برای دستیابی به خط مشی OH&S (3.15) استفاده می شود.

نکته 1: نتایج مورد نظر سیستم مدیریت OH&S جلوگیری از آسیب و بیماری (3.18) به کارگران (3.3) و ایجاد محل کار ایمن و سالم (3.6) است.

تبصره 2: اصطلاحات ایمنی و بهداشت شغلی (OH&S) و ایمنی و بهداشت شغلی (OSH) به یک معنا هستند.

3.12 مدیریت ارشد

شخص یا گروهی از افراد که یک سازمان (3.1) را در بالاترین سطح هدایت و کنترل می کنند.

تبصره 1: مدیریت عالی قدرت تفویض اختیار و تامین منابع درون سازمان را دارد، مشروط بر اینکه مسئولیت نهایی سیستم مدیریت OH&S (3.11) حفظ شود.

تبصره 2: اگر دامنه سیستم مدیریت (3.10) تنها بخشی از یک سازمان را در بر گیرد، مدیریت عالی به کسانی اطلاق می شود که آن قسمت از سازمان را هدایت و کنترل می کنند.

تبصره 3: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL مکمل ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است. تبصره 1 ورودی برای روشن شدن مسئولیت اصلاح شده است. مدیریت ارشد در رابطه با سیستم مدیریت OH&S.

مقدمه-در-مورد-استاندارد-HSE-MS

3.13 اثربخشی

تا چه حد فعالیت های برنامه ریزی شده محقق می شود و نتایج برنامه ریزی شده به دست می آید.

نکته 1: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از ضمیمه ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است.

3.14 سیاست

نیات و جهت یک سازمان (3.1)، همانطور که به طور رسمی توسط مدیریت ارشد آن بیان شده است (3.12).

نکته 1: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از ضمیمه ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است.

3.15 خط مشی بهداشت و ایمنی شغلی خط مشی OH&S

سیاست (3.14) برای جلوگیری از صدمات و بیماری های ناشی از کار (3.18) به کارگران (3.3) و ایجاد محل کار ایمن و سالم (3.6).

3.16 هدف

نتیجه حاصل شود.

نکته 1: یک هدف می تواند استراتژیک، تاکتیکی یا عملیاتی باشد.

نکته 2: اهداف می توانند به رشته های مختلف (مانند اهداف مالی، بهداشت و ایمنی و محیط زیست) مرتبط باشند و در سطوح مختلف (مانند استراتژیک، در سطح سازمان، پروژه، محصول و فرآیند (3.25)) اعمال شوند.

3.17 هدف بهداشت و ایمنی شغلی هدف OH&S

هدف (3.16) تعیین شده توسط سازمان (3.1) برای دستیابی به نتایج خاص مطابق با خط مشی OH&S (3.15).

3.18 آسیب و بیماری

تأثیر نامطلوب بر وضعیت جسمی، ذهنی یا شناختی یک فرد.

تبصره 1: این عوارض عبارتند از بیماری شغلی، بیماری و مرگ.

تبصره 2: اصطلاح جراحت و ناخوشی به معنای وجود صدمه یا بیماری به خودی خود یا به صورت ترکیبی است.

3.19 خطر

منبعی با پتانسیل ایجاد آسیب و بیماری (3.18).

نکته 1: خطرات می تواند شامل منابع بالقوه ایجاد آسیب یا موقعیت های خطرناک یا شرایطی با احتمال قرار گرفتن در معرض منجر به آسیب و بیماری باشد.

3.20 ریسک

اثر عدم قطعیت.

نکته 1: یک اثر انحراف از انتظار – مثبت یا منفی است.

تبصره 2: عدم قطعیت عبارت است از وضعیت، حتی جزئی، کمبود اطلاعات مربوط به، درک یا آگاهی از یک رویداد، پیامد یا احتمال آن.

نکته 3: ریسک اغلب با ارجاع به “رویدادهای” بالقوه (همانطور که در راهنمای ISO 73:2009، 3.5.1.3 تعریف شده) و “پیامدها” (همانطور که در راهنمای ISO 73:2009، 3.6.1.3 تعریف شده) مشخص می شود، یا ترکیبی از اینها می باشد.

نکته 4: ریسک اغلب به صورت ترکیبی از پیامدهای یک رویداد (شامل تغییرات در شرایط) و “احتمال” مرتبط (همانطور که در راهنمای ISO 73:2009، 3.6.1.1 تعریف شده است) وقوع بیان می شود.

تبصره 5: در متن فارسی استاندارد ایزو 45001، جایی که از عبارت ریسک ها و فرصت ها استفاده شده است، به معنای ریسک های OH&S (3.21)، فرصت های OH&S (3.22) و سایر ریسک ها و سایر فرصت ها برای سیستم مدیریت است.

تبصره 6: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL مکمل ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است. تبصره 5 به مدخل برای روشن شدن این واژه اضافه شده است. “ریسک ها و فرصت ها” برای استفاده از آن در این سند.

3.21 خطر ایمنی و بهداشت شغلی خطر OH&S

ترکیبی از احتمال وقوع رویداد(های) یا مواجهه(های) خطرناک مرتبط با کار و شدت آسیب و بیماری (3.18) که می تواند توسط رویداد(ها) یا مواجهه(ها) ایجاد شود.

نکته 3: هدف را می توان به روش های دیگری بیان کرد، به عنوان مثال. به عنوان یک نتیجه مورد نظر، یک هدف، یک معیار عملیاتی، به عنوان یک هدف OH&S (3.17)، یا با استفاده از کلمات دیگر با معنای مشابه (مانند هدف، هدف، یا هدف).

تبصره 4: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از مکمل ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است. تبصره 4 اصلی ورودی به عنوان حذف شده است. اصطلاح “هدف OH&S” به طور جداگانه در 3.17 تعریف شده است.

3.22 فرصت بهداشت و ایمنی شغلی فرصت OH&S

شرایط یا مجموعه شرایطی که می تواند منجر به بهبود عملکرد OH&S شود (3.28).

3.23 شایستگی

توانایی به کارگیری دانش و مهارت برای دستیابی به نتایج مورد نظر.

نکته 1: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از ضمیمه ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است.

3.24 اطلاعات مستند

اطلاعات مورد نیاز برای کنترل و نگهداری توسط یک سازمان (3.1) و رسانه ای که در آن موجود است.

نکته 1: اطلاعات مستند می تواند در هر قالب و رسانه ای و از هر منبعی باشد.

تبصره 2: اطلاعات مستند می تواند به موارد زیر مراجعه کند:

الف) سیستم مدیریت (3.10)، از جمله فرآیندهای مرتبط (3.25).

ب) اطلاعات ایجاد شده به منظور فعالیت سازمان (اسناد).

ج) شواهد نتایج به دست آمده (سوابق).

نکته 3: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از مکمل ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است.

ایزو-10002-و-ارتباط-با-ISO-9001-و-ISO-9004

3.25 فرآیند

مجموعه ای از فعالیت های مرتبط یا متقابل که ورودی ها را به خروجی تبدیل می کند.

نکته 1: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از ضمیمه ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است.

3.26 رویه

روش مشخص شده برای انجام یک فعالیت یا یک فرآیند (3.25).

تبصره 1: رویه ها ممکن است مستند باشد یا نباشد.

3.27 عملکرد

نتیجه قابل اندازه گیری.

نکته 1: عملکرد می تواند به یافته های کمی یا کیفی مربوط باشد. نتایج را می توان با روش های کمی یا کیفی تعیین و ارزیابی کرد.

تبصره 2: عملکرد می تواند مربوط به مدیریت فعالیت ها، فرآیندها (3.25)، محصولات (شامل خدمات)، سیستم ها یا سازمان ها (3.1) باشد.

تبصره 3: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از مکمل ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است. تبصره 1 ورودی برای روشن شدن انواع اصلاح شده است. روش هایی که ممکن است برای تعیین و ارزیابی نتایج استفاده شود.

3.28 عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی عملکرد OH&S

عملکرد (3.27) مربوط به اثربخشی (3.13) پیشگیری از آسیب و بیماری (3.18) به کارگران (3.3) و فراهم کردن محل کار ایمن و سالم (3.6).

3.29 برون سپاری، فعل

ترتیبی ایجاد کنید که در آن یک سازمان خارجی (3.1) بخشی از عملکرد یا فرآیند یک سازمان را انجام دهد (3.25).

تبصره 1: یک سازمان خارجی خارج از محدوده سیستم مدیریت است (3.10)، اگرچه عملکرد یا فرآیند برون سپاری شده در محدوده آن است.

نکته 2: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از مکمل ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است.

3.30 نظارت

تعیین وضعیت یک سیستم، یک فرآیند (3.25) یا یک فعالیت.

تبصره 1: برای تعیین وضعیت ممکن است نیاز به بررسی، نظارت یا مشاهده انتقادی باشد.

نکته 2: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از مکمل ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است.

3.31 اندازه گیری

فرآیند (3.25) برای تعیین یک مقدار.

نکته 1: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از ضمیمه ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است.

3.32 ممیزی

فرآیند سیستماتیک، مستقل و مستند (3.25) برای به دست آوردن شواهد حسابرسی و ارزیابی عینی آن برای تعیین میزان برآورده شدن معیارهای حسابرسی.

تبصره 1: حسابرسی می تواند حسابرسی داخلی (شخص اول) یا حسابرسی خارجی (شخص دوم یا شخص ثالث) و ممیزی ترکیبی (ترکیب دو یا چند رشته) باشد.

تبصره 2: ممیزی داخلی توسط خود سازمان (3.1) یا توسط شخص خارجی به نمایندگی از آن انجام می شود.

تبصره 3: «شواهد حسابرسی» و «معیارهای حسابرسی» در استاندارد ISO 19011 تعریف شده است.

نکته 4: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از ضمیمه ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است.

3.33 مطابقت

انجام یک نیاز (3.8).

نکته 1: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از ضمیمه ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است.

3.34 عدم انطباق

عدم انجام یک الزام (3.8).

تبصره 1: عدم انطباق به الزامات متن فارسی استاندارد ایزو 45001 و الزامات اضافی سیستم مدیریت OH&S (3.11) مربوط می شود که یک سازمان (3.1) برای خود ایجاد می کند.

تبصره 2: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL ضمیمه ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است. تبصره 1 به مدخل اضافه شده است تا رابطه را روشن کند. عدم انطباق با الزامات این سند و الزامات خود سازمان برای سیستم مدیریت OH&S.

3.35 حادثه

رخداد ناشی از یا در جریان کاری که می تواند منجر به آسیب و بیماری شود یا می تواند منجر به بیماری شود (3.18).

تبصره 1: حادثه ‌ای که در آن جراحت و بیماری رخ می‌دهد، گاهی به عنوان «حادثه» نامیده می‌شود.

تبصره 2: حادثه ‌ای که در آن هیچ صدمه و بیماری رخ نمی‌دهد، اما پتانسیل وقوع آن را دارد، ممکن است «نزدیک از دست دادن»، «نزدیک ضربه» یا «تماس نزدیک» نامیده شود.

نکته 3: اگر چه ممکن است یک یا چند عدم انطباق (3.34) مربوط به یک حادثه وجود داشته باشد، اما در جایی که عدم انطباق وجود ندارد نیز ممکن است حادثه رخ دهد.

3.36 اقدام اصلاحی

اقدام برای از بین بردن علت(های) عدم انطباق (3.34) یا یک حادثه (3.35)

نکته 1: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL از مکمل ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است. از آنجایی که حوادث یک عامل کلیدی در سلامت و ایمنی شغلی هستند، با این حال فعالیت‌های مورد نیاز برای رفع آن‌ها مانند موارد عدم انطباق، از طریق اقدامات اصلاحی است.

3.37 بهبود مستمر

فعالیت مکرر برای افزایش عملکرد (3.27).

نکته 1: افزایش عملکرد مربوط به استفاده از سیستم مدیریت OH&S (3.11) به منظور دستیابی به بهبود عملکرد کلی OH&S (3.28) مطابق با خط مشی OH&S (3.15) و اهداف OH&S (3.17) است.

تبصره 2: مستمر به معنای مستمر نیست، بنابراین نیازی نیست که فعالیت در تمام زمینه ها به طور همزمان انجام شود.

تبصره 3: این یکی از اصطلاحات رایج و تعاریف اصلی برای استانداردهای سیستم مدیریت ISO است که در ضمیمه SL ضمیمه ISO تلفیقی دستورالعمل های ISO/IEC، قسمت 1 ارائه شده است. تبصره 1 به مدخل اضافه شده است تا معنی را روشن کند. “عملکرد” ​​در زمینه یک سیستم مدیریت OH&S. تبصره 2 به مدخل اضافه شده است تا معنای مستمر روشن شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button