دسته ها

آخرین مطالب

مقالات مرتبط

دیگر مقالات

اطلاعات کاربردی

گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری

گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری چیست؟

گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری و ارائه دهندگان خدمات شبکه و IT چیست؟ شرکت هایی که در حوزه خدمات کامپیوتر و شبکه فعالیت می کنند برای ورود به مناقصات نیاز به چه گواهینامه هایی دارند؟ گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری برای ارتقاء رتبه انفورماتیک چیست؟ گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری برای اخذ گواهینامه افتا چیست؟

مشاغل مختلف جهت ورود به بازارهای جهانی، بهبود کسب و کار و حتی جهت تایید توسط سازمان های دولتی نیاز به اخذ گواهی نامه ISO همچنین ارائه گواهینامه ایزو دارند. ما در سایت هوداک سیستم فرتاک در منو “گواهینامه ایزو مشاغل“، به گواهینامه ایزو مورد نیاز مشاغل می پردازیم. اینکه مشاغل مختلف جهت ارتقاء شغل و بهره وری بیشتر نیاز به چه گواهینامه ایزو یی دارند.

شرکت های پیمانکار یا موسسات خدمات کامپیوتر و شبکه نیز سوال دارند ” گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری” چیست؟ و چگونه می توان برای شرکت خود اقدام به اخذ گواهینامه ایزو نماییم. ما در این مقاله به گواهی نامه ایزو شرکت هایی که حوزه فعالیت خدمات کامپیوتر و شبکه فعالیت دارند می پردازیم.

موضوعات بررسی شده در مقاله ” گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری” به شرح زیر است.

  • گواهینامه ایزو مورد نیاز برای شرکت های کامپیوتری.
  • پیمانکاران حوزه خدمات کامپیوتر و شبکه برای حضور در مناقصه نیاز به چه گواهینامه هایی دارند؟
  • نحوه دریافت گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری چگونه است؟
  • از کجا گواهینامه ایزو جهت حضور در مناقصه دریافت کنم؟

گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری چیست؟

پیمانکاران برای حضور در مناقصات یا ارتقاء رتبه (گرید پیمانکاری) نیاز به دریافت گواهینامه ایزو دارند. شرکت هایی که در حوزه خدمات شبکه، تامین و تجهیزات قطعات کامپیوتر و شبکه، برنامه نویسی و تولید نرم افزار های کامپیوتر و IT فعالیت دارند، برای ارتقاء رتبه انفورماتیک، اخذ گواهینامه افتا و حضور در مناقصه نیاز به گواهی نامه ایزو دارند.

ما گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری را به اطلاع شما می رسانیم.

گواهینامه-ایزو-9001

گواهینامه ایزو 9001

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت (QMS) به عنوان کامل ترین استاندارد مرجع که توسط  سازمان استاندارد سازی (ISO) تدوین و منتشر شده است. استاندارد ایزو 9001 جزو خانواده استاندارد ISO 9000 ( مدیریت کیفیت) می باشد که برای اولین بار سال 1987 منتشر شد.

اصول مدیریت کیفیت “مجموعه ایزو 9001” بر روی اصول هفت گانه بنا شده که شامل:

  1. تمرکز به سمت مشتری.
  2. رهبری.
  3. درگیری و مشارکت افراد.
  4. رویکرد فرآیندی.
  5. .بهبود.
  6. تصمیم گیری مبتنی بر شواهد.
  7. مدیریت روابط.

اخذ گواهینامه ایزو 9001 برای هر سازمانی فارغ از نوع فعالیت، کوچک بودن یا بزرگ بودن سازمان، امکان پذیر می باشد. بنابراین گواهینامه ایزو 9001 بین دیگر جوامع محبوبیت فراوانی دارد. مهمترین گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری، گواهینامه ایزو 9001 می باشد.

گواهینامه-ایزو-1-20000

گواهینامه ایزو 1-20000

استاندارد ISO 20000، استاندارد بین المللی می باشد که توسط سازمان بین المللی “ISO” تدوین شد. اخذ گواهینامه ایزو 20000 برای شرکت های خدمات کامپیوتر و شبکه بهترین عملکرد را برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) توصیف می کند. دریافت گواهینامه ISO 20000-1:2018 به سازمان ها کمک می کند تا ارزیابی کنند که چگونه خدمات مدیریت شده را به صورت موثر ارائه دهند.

استاندارد ایزو 20000 توسط سازمان ایزو طی دو پارت (ISO 20000-1:2018 فناوری اطلاعات، مدیریت خدمات بخش 1: الزامات سیستم مدیریت خدمات و ISO 20000-2:2019  فناوری اطلاعات، مدیریت خدمات بخش 2: راهنمایی در مورد استفاده از سیستم های مدیریت خدمات) تدوین و منتشر شده است.

گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری، گواهینامه ایزو 1-20000 است. بنابراین شرکت های خدمات کامپیوتر و شبکه باید اقدام به دریافت گواهینامه ISO 20000-1:2018 نمایند. جهت تکمیل اطلاعات پیشنهاد می شود مقاله “ایزو 20000 چیست” را مطالعه نمایید.

گواهینامه-ایزو-27001

گواهینامه ایزو 27001

اخذ گواهینامه ایزو 27001 می تواند بهترین پیشنهاد به متقاضیان “گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری” باشد. استاندارد ایزو 27001 سال 2018 میلادی توسط سازمان ایزو بازبینی و ویرایش شد. بنابراین مرجع صدور گواهینامه ایزو، گواهینامه ISO 27001:2018 را صادر می کند.

استاندارد ایزو 27001 روند اجرایی در مورد فناوری اطلاعات، تکنیک های امنیتی، سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را بررسی می کند. بنابراین اخذ گواهینامه ایزو 27001 باعث می شود مشتریان شما اطمینان خاطر پیدا کنند که دسترسی به اطلاعات برای افراد غیر امکان پذیر نمی باشد.

ISO/IEC 27000:2018 نمای کلی سیستم های مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) را ارائه می دهد. همچنین اصطلاحات و تعاریفی که معمولاً در خانواده استانداردهای ISMS استفاده می شود را ارائه می دهد. این سند برای همه انواع و اندازه های سازمان (به عنوان مثال شرکت های تجاری، سازمان های دولتی، سازمان های غیر انتفاعی) قابل اجرا است.

اخذ-گواهینامه-MIS

اخذ گواهینامه MIS

سیستم اطلاعات مدیریت (Management Information System) به طور خلاصه، MIS یک سیستم اطلاعاتی است که برای تصمیم گیری، هماهنگی، کنترل، تجزیه و تحلیل و تجسم اطلاعات در یک سازمان استفاده می شود.

هدف نهایی از اخذ گواهینامه MIS افزایش ارزش و سود کسب و کار است. هدف فوق با ارائه اطلاعات به موقع و مناسب به مدیران جهت اتخاذ تصمیمات موثر در مدت زمان کوتاه تری امکان پذیر می شود.

استاندارد MIS از حدود پنج دوره مختلف از سال 1960 برقرار بوده است. تاریخ مدرن MIS را می توان به پنج دوره تقسیم کرد که اولین بار توسط کنت سی. لودون و جین لادون شناسایی شد. دوره اول رایانه های مرکزی و کوچک، دوره دوم رایانه های شخصی، دوره سوم شبکه های مشتری / سرور، دوره چهارم محاسبات سازمانی و همچنین دوره پنجم رایانش ابری تقسیم بندی می شوند.

اخذ گواهینامه MIS می تواند جزو گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری یا ارائه دهنده خدمات شبکه باشد. شرکت ها برای ارتقاء رتبه انفورماتیک و یا حضور در مناقصه نیاز به گواهینامه MIS دارند. این گواهی نامه با گواهی نامه IMS متفاوت است.

اخذ-گواهینامه-IMS

اخذ گواهینامه IMS

ممکن است در اسناد مناقصه به ارائه گواهینامه IMS اشاره شده باشد. گواهینامه IMS به تنهایی صادر نمی شود. بلکه گواهینامه Integrated management system (IMS) شامل سه گواهینامه ایزو 9001، ایزو 14001 و ایزو 45001 می باشد.

استاندارد ایزو 14001 جزو خانواده استاندارد ISO 14000 (سیستم مدیریت زیست محیطی) می باشد. در واقع شرکت دارنده گواهینامه ایزو 14001 تاکید می کند فرآیندهای کاری حداقل آلایندگی را برای محیط زیست دارد.

استاندارد ایزو 45001 سال 2018 میلادی تدوین و منتشر شد. این استاندارد جایگزین “OHSAS 18001” (استاندارد کمیته فنی و استاندارد سازی انگلستان) شده است. بنابراین از سال 2018 به بعد گواهینامه ایزو 45001 به جای اوهساس 18001 صادر می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد استاندارد ایزو 45001 پیشنهاد می شود مقاله “گواهینامه ایزو 45001” را مطالعه نمایید.

اخذ-گواهینامه-HSE-MS

اخذ گواهینامه HSE-MS

استاندارد HSE به مواردی همچون بهداشت کارگاهی، حفاظت از محیط زیست و ایمنی کارکنان در کارگاه های پیمانکاری می پردازد. گواهینامه HSE-MS یعنی اینکه شما موارد مطروحه را در کارگاه پیمانکاری خود مدیریت می کنید. بنابراین چنانچه حوزه فعالیت شما کارگاهی می باشد پیشنهاد می شود اقدام به اخذ گواهینامه HSE-MS نمایید.

نکته قابل توجه اینکه گواهینامه HSE با گواهینامه ایمنی که اداره کار برای شرکت های پیمانکاری صادر می کند متفاوت می باشد. به واقع گواهینامه HSE توسط مرجع صدور گواهینامه ایزو صادر می شود ولی گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی که به اسم گواهینامه HSE ایمنی اداره کار اعلام می شود، توسط اداره کار استان ها صادر می گردد.

شرکت های پیمانکاری برای حضور در مناقصه نیاز به چه گواهینامه هایی دارند؟

امکان دارد این سوال سازمان شما هم باشد. پیمانکاران حوزه خدمات کامپیوتر و شبکه برای حضور در مناقصه نیاز به چه گواهینامه هایی دارند؟ آیا صرفاً داشتن گواهینامه ایزو برای حضور در مناقصه کفایت می کند؟ ما در بالا گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری را بررسی کردیم.

در حال حاضر گواهینامه ها و مدارک شرکت های پیمانکار برای حضور در مناقصات دولتی را بررسی می کنیم.

  1. گواهینامه رتبه انفورماتیک.

شرکت های پیمانکار برای حضور در مناقصه باید توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در حوزه فعالیت خود احراز صلاحیت شده باشند. تفاوتی نمی کند شما گرید 5 داشته باشید یا رتبه 1 انفورماتیک. برای حضور در مناقصه از شما گواهینامه رتبه انفورماتیک درخواست می کنند.

برای دریافت رتبه انفورماتیک پیشنهاد می شود مقاله “رتبه بندی و احراز صلاحیت شرکت های انفورماتیکی” را مطالعه بفرمایید.

          2. گواهینامه افتا.

ممکن است از شما غیر از گواهینامه رتبه انفورماتیک و گواهینامه ایزو، گواهینامه افتا تقاضا کنند. گواهینامه افتا توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران (نما) برای پیمانکارانی که در حوزه های پشتیبانی IOT، آموزش، عملیاتی و خدمات مدیریتی فعالیت می کنند صادر می شود.

متقاضیان برای دریافت گواهینامه افتا نیاز به گواهینامه ایزو و گواهینامه رتبه انفورماتیک دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این گواهینامه پیشنهاد می شود مقاله “گواهینامه افتا، مدارک مورد نیاز” را مطالعه بفرمایید.

         3. گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری.

گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی به نام های گواهینامه HSE اداره کار، گواهینامه ایمنی اداره کار، گواهینامه تعیین صلاحیت ایمنی کار، گواهینامه HSE ایمنی اداره کار یا غیره توسط مناقصه گران و پیمانکاران نامیده می شود. این گواهینامه توسط اداره کار استان ها برای پیمانکاران صادر می شود.

شما برای دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی نیاز به رتبه انفورماتیک دارید. در حقیقت پیش نیاز دریافت گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی داشتن گواهینامه رتبه انفورماتیک است.

           4. گواهینامه های ایزو و HSE.

گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری در بالا مکتوب شد. سازمان شما برای حضور در مناقصه ممکن است به تمام گواهینامه های ذکر شده نیاز نداشته باشد. این موضوع بستگی به حوزه فعالیت شما و سازمان مناقصه گر دارد. چنانچه سازمان شما در حوزه بازرگانی (خرید و فروش قطعات شبکه و IT) فعالیت می کند، شما نیاز به گواهینامه ایزو 9001، گواهینامه ایزو 10002 و ایزو 10004 دارد.

استاندارد ایزو 10002 “رضایتمندی مشتریان” و استاندارد ایزو 10004 “ارتباط با مشتریان” می باشد. بنابراین چنانچه حوزه فعالیت شما بازرگانی در حوزه انفورماتیک است گواهینامه ایزو 10002 و گواهینامه ایزو 10004 می تواند ارزش افزوده برای شما به ارمغان آورد.

اگر شما در حوزه خدمات پشتیبانی شبکه و IT فعالیت می کنید گواهینامه ایزو 9001، ایزو 20000، گواهینامه ایزو 27001 می تواند برای سازمان شما ارزش افزوده داشته باشد. چنانچه حوزه فعالیت شما کارگاهی است شما به گواهینامه HSE-MS نیاز دارید.

سیستم-مدیریت-کیفیت
نحوه دریافت گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری:

هدف شما از دریافت گواهینامه ایزو چیست؟ آیا شما صرفاً برای حضور در مناقصه نیاز به گواهینامه دارید یا درخواست خرید گواهینامه ایزو معتبر دارید. مدت زمان شما برای ارائه گواهینامه ایزو به مناقصه گر چقدر است؟

ممکن است سازمان  شما نیاز به پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو سپس دریافت گواهینامه ایزو داشته باشید. آیا در مورد پیاده سازی الزامات استاندارد ایزو و مدت زمان پیاده سازی اطلاعات کافی دارید؟ تمامی موارد ذکر شده در هزینه شما برای دریافت گواهینامه ایزو و مدت زمان شما جهت اخذ گواهی نامه ISO تاثیر گذار است.

بنابراین ابتدا اهداف و سیاست گذاری سازمان خود را جهت دریافت گواهینامه ایزو مشخص کنید. آیا فقط یک برگه کاغذ با کد رجیستری جهت حضور در مناقصه نیاز دارید یا به یک گواهینامه ایزو معتبر نیاز دارید. برای دریافت گواهینامه ایزو معتبر چقدر زمان دارید و آیا نیاز به پیاده سازی و ممیزی هم دارید؟

شما برای اخذ گواهینامه ایزو به مسیر پیش روی خود دارید. برخی از نهادها گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار انجمن اعتبار دهنده IAF صادر می کنند که اصطلاحاً گواهینامه ایزو اصل گفته می شود. برخی دیگر از مراجع صدور ایزو که تعداد آنها زیاد است بدون ممیزی و پیاده سازی فقط گواهینامه ایزو برای شما صادر می کنند.

مسلماً دسته اول سطح اعتبار بالاتری دارند و نوع دوم سطح اعتباری بسیار اندکی ولی هر دو دسته برای مناقصه مورد تایید مسئول مناقصه گر می باشند. برای دریافت گواهینامه ایزو معتبر حداقل شما باید یک الی دو ماه زمان بگذارید و برای دریافت گواهینامه ایزو دسته دوم حداکثر سه روزه صادر می شود.

برای دریافت گواهینامه ایزو معتبر شما باید حداقل 200 دلار هزینه کنید در صورتی که با هزینه حدود هفت صد یا هشتصد هزار تومان می توانید از دسته دوم گواهینامه ایزو دریافت کنید. اگر شما نیاز به گواهینامه ایزو اصلی دارید ولی مدت زمان زیادی جهت پیاده سازی ندارید به صفحه دسترسی به مستندات گواهینامه ها مراجعه کنید.

ما مستندات استاندارد ایزو را در این قسمت برای شما مکتوب کرده ایم. پس به راحتی می توانید اقدام به دانلود رایگان مستندات ایزو نمایید. برای دانلود رایگان مستندات ایزو نیاز به ثبت نام در سایت ندارید.

بیشتر بخوانید: صدور گواهینامه ایزو.

نهاد-صادر-کننده-گواهینامه-ایزو-معتبر
گواهینامه ایزو از کجا دریافت کنیم؟

زمانی که شما نیاز به دریافت گواهینامه ایزو برای حضور در مناقصه دارید، توسط موتور جستجوگر گوگل درخواست خود را جستجو می کنید. شرکت ها و موسسات بیشماری جهت صدور گواهینامه ایزو به شما معرفی می شود. شرکت های ثبتی نیز به حوزه صدور گواهینامه ایزو ورود پیدا کرده اند.

هر یک از این سازمان ها با نام های تجاری مختلف و تحت اعتبار کشورهای متفاوتی به شما اعلام می کنند گواهینامه ایزو اصل را ما صادر می کنیم. احتمالاً به شما برای صدور گواهینامه ایزو قیمت های متفاوتی پیشنهاد می شود که باعث سردرگمی شما می شود.

چه شرکتی درست می گوید؟

از کجا گواهینامه ایزو بگیرم؟

چقدر باید هزینه کنم جهت دریافت گواهینامه ایزو معتبر؟

ابتدا شما برای انتخاب مرجع صدور باید در مورد نحوه اعتبار سنجی مرجع صدور ایزو اطلاعاتی داشته باشید. اینکه شما بدانید تفاوت بین گواهینامه ایزو معتبر و گواهینامه ایزو فیک در چیست به مشا می تواند برای انتخاب مرجع صدور ایزو کمک کند.

برای بررسی اعتبار مرجع صدور گواهینامه ایزو خیلی اطلاعات پیشرفته ای نیاز ندارید. فقط کافی است اسم مرجع صادر کننده گواهینامه ایزو را بدانید و اطلاع داشته باشید شرکت صادر کننده ایزو تحت اعتبار چه کشوری گواهینامه ایزو را صادر می کند. بعد به راحتی با مطالعه مقاله “بررسی اصالت و اعتبار گواهینامه ایزو” و یا ارتباط با تیم فنی شرکت هوداک سیستم فرتاک می توانید اعتبار مرجع صدور ایزو را بررسی کنید.

اغلب شرکت هایی که در ایران گواهینامه ایزو را صادر می کنند به صورت خصوصی به وجود آمده اند. بنابراین برای دریافت گواهینامه ایزو فیک هزینه بالایی نکنید. شما می توانید با حداقل هزینه اقدام به اخذ ایزو جهت حضور در مناقصات نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای گواهینامه ایزو مورد نیاز شرکت های کامپیوتری و همچنین دریافت گواهینامه ایزو مورد نیاز به شرکت هوداک سیستم فرتاک در تماس باشید.

ما در این مقاله گواهینامه هایی که شرکت های کامپیوتری و خدمات شبکه نیاز داشتند مکتوب کردیم. شما با مطالعه مقاله فوق می توانید به راحتی متوجه شوید برای حضور در مناقصه به چه گواهینامه های ایزو یی نیاز دارید. شما می توانید با کمک مشاوران ما مرجع صدور ایزو را بر اساس سیاست های سازمانی خود انتخاب کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button