دسته ها

آخرین مطالب

مطالب استاندارد CE

مقالات مرتبط

مراحل اخذ گواهینامه CE

اخذ-گواهینامه-CE-جهت-صادرات

مراحل اخذ گواهینامه CE

مراحل اخذ گواهینامه CE می تواند برای متقاضیان کمی پیچیده، پرهزینه و زمانبر باشد. علامت گذاری CE همینطور مراحل اخذ گواهینامه CE طی شش مرحله و به راحتی برای متقاضیان امکان پذیر می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود متقاضیان اخذ CE اورجینال حتما این مقاله را مطالعه نمایند. تولید کنندگان محصول نیاز دارند روند علامت گذاری CE روی محصول را انجام دهند و گواهینامنه CE را دریافت نمایند تا بتوانند مجوز ورود محصولات خود را به اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا دریافت نمایند.

بنابراین مراحل اخذ گواهینامه CE طی مقاله فوق به متقاضی اطلاع رسانی می شود تا متقاضی متوجه شود به راحتی و بدون نیاز به مشاور CE می تواند اقدام به علامت گذاری CE و اخذ گواهینامه CE نماید. مراحل اخذ گواهینامه CE یا علامت گذاری CE شش مرحله می باشد که به شرح زیر است.

  1. دستورالعمل(های) CE که در مورد محصول شما اعمال می شود را بیابید.
  2. الزامات ضروری محصول خود را بشناسید.
  3. تعیین کنید که آیا به گواهی شخص ثالث نیاز دارید یا خیر.
  4. مطابقت محصول را ارزیابی کنید.
  5. ایجاد و نگهداری اسناد فنی.
  6. اعلامیه انطباق و الصاق علامت CE.

علامت CE چیست؟

قبل از اینکه در مورد مراحل اخذ گواهینامه CE اطلاع داشته باشید باید بدانید نشان CE مارک چیست. علامت CE نمادی است که یک تولید کننده به یک محصول می چسباند تا بتواند در اروپا فروخته شود. این علامت برای محصولاتی که تحت یکی از 24 دستورالعمل اروپایی قرار دارند اجباری است. علامت CE به این معنی است که سازنده مسئولیت انطباق یک محصول با کلیه الزامات بهداشتی، ایمنی، عملکرد و محیط زیست اروپا را بر عهده می گیرد. CE مخفف “Conformité Européenne” و فرانسوی به معنای انطباق اروپایی است.

این علامت در تمامی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین ایسلند، نروژ و لیختن اشتاین ضروری است. سوئیس علامت CE را برای برخی از محصولات می پذیرد و ترکیه در واقع نیاز دارد که بسیاری از محصولات دارای علامت CE باشند.

تعریف سازنده:

شخص حقیقی یا حقوقی که مسئولیت طراحی، ساخت، بسته بندی و برچسب گذاری یک دستگاه را قبل از عرضه به نام خود به بازار بر عهده دارد.

نتیجه نهایی: علامت گذاری CE دسترسی به بازاری با بیش از 500 میلیون مصرف کننده را فراهم می کند.

CE مانند سایر علائم گواهی نیست.

برای مثال، علامت‌های انجمن استانداردهای کانادا (CSA) یا آزمایشگاه‌های بیمه‌گر (UL) تنها زمانی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند که آن سازمان‌ها تشخیص داده باشند که یک محصول با استانداردهای قابل اجرا مطابقت دارد. سازمان های اروپایی مجوز استفاده از علامت CE را نمی دهند زیرا این علامت متعلق به هیچ ارگان خاصی نیست. سازنده مسئول استفاده صحیح از آن است.

سازنده، چه در داخل یا خارج از اتحادیه اروپا مستقر باشد، در نهایت مسئول الصاق علامت CE و همچنین مسئول استفاده صحیح از آن است. سازنده مستقر در خارج از اتحادیه اروپا می تواند نماینده مجاز مستقر در اتحادیه اروپا را به نمایندگی از او منصوب کند. علامت CE چیزی بیش از چسباندن یک نماد به یک محصول است.

شش مرحله بعدی را دنبال کنید تا در مورد فرآیند علامت گذاری CE بیاموزید.

مراحل اخذ گواهینامه CE، قدم اول:

اخذ گواهینامه CE برای اسباب بازیدستورالعمل(های) CE مربوط به محصول را پیدا کنید. چگونه متوجه می شوید که محصول شما به نشان CE نیاز دارد؟ اولین قدم این است که ببینید آیا محصول شما تحت یک یا چند دستورالعمل 24 CE زیر پوشش داده شده است یا خیر. اگر محصول شما تحت هر یک از این دستورالعمل ها قرار می گیرد، باید دارای علامت CE باشد.

24 دستورالعمل CE در جدول زیر مشخص شده است.

24 دستورالعمل CE

رده محصولات

شماره بخشنامه

ولتاژ پایین

2006/95/EC

مخازن فشار ساده

2009/105/EC، مثلاً 87)/404/EEC)

طراحی زیست محیطی برای محصولات مرتبط با انرژی

2009/125/EC

انتشار نویز برای تجهیزات فضای باز

2000/14/EC

ایمنی اسباب بازی

EC/48/2009, EEC/88/378, EEC/68/93

محصولات ساختمانی

EEC/106/89, EEC/68/93

سازگاری الکترومغناطیسی

EC/108/2004

دستگاه

EC/42/2006

تجهیزات حفاظت فردی

EEC/686/89, EEC/96/58, EEC/93/95, EC/96/58

وسایل توزین غیر اتوماتیک

EC/23/2009, EEC/384/90

وسایل سوزاندن سوخت های گازی

EC/149/2009, EEC/396/90

دیگ های آب گرم (سوخت های مایع یا گازی)

EEC/42/92, EEC/68/93, EC/8/2004, EC/32/2005

مواد منفجره برای مصارف عمرانی

EEC/15/93

تجهیزات پزشکی

EEC/42/93, EC/79/98, EC/70/2000, EC/104/2001

دستگاه‌های پزشکی قابل کاشت فعال

EC/47/2007

تجهیزات پزشکی قابل کاشت فعال

EEC/385/90, EEC/42/93, EEC/68/93, EC/47/2007

دستگاه های پزشکی تشخیصی آزمایشگاهی

EC/79/98

تجهیزات اتمسفرهای انفجاری

EC/9/94

صنایع دستی تفریحی

EC/25/94, EC/44/2003

آسانسور

EC/16/95

تجهیزات تحت فشار

EC/23/97

تجهیزات رادیویی و تجهیزات پایانه مخابراتی

EC/5/99

تاسیسات کابلی برای حمل افراد

EC/9/2000

ابزار اندازه گیری

EC/22/2004

مقالات پیروتکنیک

EC/23/2007

 

 

جهت به روز رسانی دایرکتیوها و دستورالعمل های علامت گذاری CE به وب سایت کمیسیون اروپا مراجعه نمایید.

Page not found | Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs (europa.eu)

دایرکتیو CE چیست؟

دستورالعمل یا دایرکتیو CE قانون اتحادیه اروپا است که کشورهای عضو را ملزم می کند قوانین ملی خود را برای دستیابی به یک نتیجه خاص که با قوانین اتحادیه اروپا در این زمینه هماهنگ است، تطبیق دهند.

به عنوان مثال، دستورالعمل اتحادیه اروپا برای محصولاتی که تحت دسته سازگاری الکترومغناطیسی قرار می‌گیرند (دستورالعمل شماره 2004/108/EC) از کشورهای عضو می‌خواهد اطمینان حاصل کنند که دستگاه‌های الکتریکی که تحت این دسته قرار می‌گیرند الزامات خاصی را برآورده کنند.

دستورالعمل EMC ابتدا انتشارات الکترومغناطیسی تجهیزات را محدود می کند تا اطمینان حاصل شود که در صورت استفاده مطابق با هدف، چنین تجهیزاتی باعث ایجاد اختلال در رادیو و مخابرات و همچنین سایر تجهیزات نمی شود. این دستورالعمل همچنین مصونیت چنین تجهیزاتی در برابر تداخل را کنترل می کند و به دنبال این است که اطمینان حاصل شود که این تجهیزات در هنگام استفاده به عنوان مورد نظر توسط انتشارات رادیویی مختل نمی شوند.

متقاضیان علامت گذاری CE مارک برای مشخص کردن دستورالعمل و دایرکتیو محصول مشکل دارند. مثلا اگر متقاضی محصولی همانند ماشین بسته بندی تولید می کند که از نوار نقاله تشکیل شده و قطعات الکترونیکی باید چند دستورالعمل را اجرایی نماید. لذا برای مشاوره جهت مشخص کردن دستورالعمل می تواند از مشاوره همکاران، سیستم فرتاک استفاده نمایید.

نشان CE اروپا

مراحل اخذ گواهینامه CE، گام دوم:

هنگامی که متوجه شدید که آیا محصول شما تحت یک یا چند دستورالعمل (دایرکتیو CE) قرار می گیرد، وقت آن است که ارزیابی کنید که آیا محصول شما با دستورالعمل(های) قابل اجرا مطابقت دارد و اگر نه، چگونه به انطباق دست خواهید یافت. بنابراین متقاضی علامت گذاری CE باید الزامات ضروری محصول خود را بشناسد.

هر دستورالعملی به جزئیات آنچه اتحادیه اروپا از نظر قانونی برای مطابقت محصول شما نیاز دارد، توضیح می دهد. اینها به طور رسمی در دستورالعمل به عنوان “الزامات اساسی” نامیده می شوند. این الزامات ماهیت بسیار کلی دارند. دستورالعمل ها نحوه طراحی یک محصول را به گونه ای که الزامات اساسی را برآورده کند، توضیح نمی دهند.

کمیسیون اروپا اغلب به سازمان های اروپایی دستوراتی را برای توسعه استانداردهایی که با الزامات اساسی دستورالعمل ها هماهنگ هستند، ارائه می دهد. محصولی که مطابق با استانداردهای هماهنگ باشد، مطابق با الزامات اساسی دستورالعمل های قابل اجرا در نظر گرفته می شود. برای اطلاع از اینکه آیا یک استاندارد هماهنگ برای محصول شما وجود دارد باید به سایت رسمی کمیسیون اروپا مراجعه نمایید. آدرس وب سایت به شرح زیر می باشد.

https://uniregistry.com/buy-domains/newapproach.org?src=uniregistry-lander

متقاضیان علامت CE مارک برای محصولات ساختمانی ممکن است برای نشان دادن انطباق با الزامات ضروری در دستورالعمل ها، به استانداردهایی غیر از استانداردهای هماهنگ تکیه کنند. بنابراین کمیسیون اروپا این دایرکتیو را (EEC/106/89, EEC/68/93) را معرفی می کند. جدول زیر استانداردهای هماهنگ برای محصولات ساختمانی را نشان می دهد.

استانداردهای هماهنگ برای محصولات ساختمانی

تاریخ کاربرد استاندارد به عنوان یک استاندارد هماهنگ اروپایی

مرجع استاندارد جایگزین شده

مرجع و عنوان استاندارد هماهنگ

(و سند مرجع)

مرجع

01/01/2008

 

EN 1:1998

اجاق گازهای روغنی با مشعل بخار

CEN

01/01/2008

Note 3

EN 1:1998/A1:2007

01/01/2006

 

EN 40-4:2005

ستون های روشنایی – قسمت 4: الزامات ستون های روشنایی بتن مسلح و پیش تنیده

CEN

01/01/2007

 

EN 40-4:2005/AC:2006

مراحل اخذ گواهینامه CE، گام سوم:

بعد از اینکه دستورالعمل ها و استاندارد های هماهنگ قابل اعمال برای محصول خود را شناسایی کردید، باید مشخص کنید محصول این الزامات را برآروده می کند یا خیر. بنابراین بابت تاییدیه روند باید تست ریپروت مربوط به دستگاه تهیه شود و اینکه باید یک تست ارزیابی انطباق داشته باشید و محصول خود را تأیید کنید تا مطمئن شوید که این مورد مطابقت دارد. برخی از دستورالعمل ها مستلزم آن هستند که محصولات توسط یک سازمان شخص ثالث آزمایش و تأیید شوند تا از انطباق آنها با الزامات اساسی قابل اجرا اطمینان حاصل شود. بنابراین شما نیاز به یک سازمان مطلع دارید تا در این عملکرد شما را یاری نمایند. سازمان های مطلع از دستورالعمل های CE اختصارا NB ها نامیده می شوند که در سایت Nando قابل رهگیری و شناسایی هستند. برای انتخاب یک NB جهت ارزیابی انطباق و صدور گواهینامه CE می توانید از مشاوره ما استفاده نمایید.

اگر دستورالعمل‌های قابل اجرا نیازی به استفاده از NB نداشته باشند، تولیدکنندگان ممکن است برای ارزیابی انطباق محصول خود به امکانات داخلی خود همانند آزمایشگاه های مورد تایید NACI اعتماد کنند. سازمان اطلاع‌ رسانی شده نهادی است که توسط مقامات اروپایی مجاز به ارزیابی انطباق محصول با الزامات اساسی تعیین شده در دستورالعمل‌های قابل اجرا شده اند. NB ها همچنین ممیزی انجام می دهد تا مطمئن شود که سازندگان مراحل 1 و 2 را تکمیل کرده اند، دستورالعمل ها و الزامات اساسی قابل اعمال برای محصول خود را شناسایی کرده و طی فرآیند ساخت رعایت می کنند. برخی از دستورالعمل ها نشان می دهد که یک تولید کننده باید از یک NB برای برخی از محصولات استفاده کند. این دستورالعمل ها شامل پزشکی می شود، همچنین دستورالعمل دستگاه‌ها، دستورالعمل تجهیزات و سیستم‌های حفاظتی در اتمسفرهای بالقوه انفجاری، دستورالعمل تجهیزات فشار، دستورالعمل سوخت‌های گازی سوزاننده لوازم خانگی، و دستورالعمل مخازن فشار ساده.

اتحادیه اروپا تعداد محصولاتی را که نیاز به ارزیابی NB دارند کاهش داده است. برای مثال، دستورالعمل ولتاژ پایین نیازی به استفاده از NB ندارد. متقاضیانی که این محصولات را تولید می کنند و یا از تجهیزات ولتاژ پایین طی فرآیند ساخت محصول استفاده می کنند با ارائه تست ریپورت موضوع فوق را برطرف می کنند.

مراحل اخذ گواهینامه CE، گام چهارم:

انطباق محصول جهت علامت گذاری CE را ارزیابی و مکتوب نمایید. چگونه می دانید که محصول شما با الزامات ضروری در دستورالعمل های قابل اجرا مطابقت دارد؟ شما باید تست و مستند کنید که محصول شما واقعا مطابقت دارد. هر دستورالعملی تشریح می‌کند که یک سازنده می‌تواند رویه‌های ارزیابی انطباق را که به آنها ماژول‌ها نیز گفته می‌شود، انجام دهد. 8 ماژول ارزیابی انطباق وجود دارد. دستورالعمل های قابل اجرا مشخص می کند که کدام ماژول(های) برای یک دسته محصول خاص اعمال می شود.

ماژول A: کنترل تولید داخلی

ماژول B: بررسی نوع EC

ماژول C: مطابقت با نوع

ماژول D: تضمین کیفیت تولید

ماژول E: تضمین کیفیت محصول

ماژول F: تأیید محصول

ماژول G: تأیید واحد

ماژول H: تضمین کیفیت کامل (EN ISO 9001)

مثلاً در ماژول (B)  سازنده مستندات فنی را در مورد طراحی، ساخت و بهره وری محصول مستند و ایجاد می کند. بنابراین NB با انجام آزمایشات اطمینان حاصل می کند که نمونه مطابق با مقررات اتحادیه اروپا مطابقت دارد. لذا کلیه این 8 ماژول را می توان طی دو فرآیند خلاصه کرد. فرآیند یک “اریابی انطباق توسط سازنده”، فرآیند دوم “ارزیابی انطباق توسط یک NB”.

ارزیابی انطباق با دستورالعمل‌های اروپایی برای نشان‌گذاری CE ممکن است شامل فعالیت‌های مختلفی از جمله آزمایش محصول، بازرسی بصری، تجزیه و تحلیل ریسک و همچنین بررسی برچسب‌ها و دستورالعمل‌های محصول باشد. مراحل معمولی که ممکن است در ارزیابی انطباق دخیل باشند عبارتند از:

  • بررسی اسناد فنی مربوط به طراحی، ساخت ویا عملیات محصول.
  • آزمایش یک یا چند جنبه خاص از هر محصول، یا نمونه ای از محصولات، یا یک نمونه حساس از محصول.
  • ارزیابی سیستم های کیفیت تولید سازنده و بررسی مداوم انطباق واحد محصول.
نحوه اخذ گواهینامه CE چیست

مراحل اخذ گواهینامه CE، گام پنجم:

پنجمین مرحله از مراحل اخذ گواهینامه CE ایجاد و نگهداری اسناد فنی محصول توسط سازنده است. محصول شما آزمایش شده است و تمام استانداردهای مربوطه جامعه اروپا را برآورده می کند. همه دستورالعمل‌های علامت گذاری CE، تعهدی را برای سازنده ایجاد و در دسترس قرار می‌دهد که اسناد فنی می تواند این تعهد را به اثبات برساند. اسناد فنی مربوط به یک محصول دارای علامت گذاری CE باید حداقل به مدت 10 سال از آخرین تاریخی که محصول تولید شده است نگهداری شود. این اسناد باید به روز نگه داشته شوند، به خصوص زمانی که محصول اصلاح شده یا مشمول رویه های ارزیابی انطباق به روز است.

مثال اینکه مدارک و اسناد فنی مورد نیاز برای دستورالعمل ولتاژ پایین به شرح زیر می باشد.

  • جزئیات طراحی، ساخت و بهره برداری از تجهیزات الکتریکی تا جایی که این جزئیات برای ارزیابی انطباق تجهیزات الکتریکی با الزامات دستورالعمل مورد نیاز است.
  • شرح کلی تجهیزات الکتریکی.
  • طراحی و ساخت نقشه ها به اضافه نمودارهای اجزاء، مجموعه های فرعی، مدارها و غیره.
  • توضیحات مورد نیاز برای درک نقشه ها و نمودارهای ذکر شده در بالا به علاوه عملکرد تجهیزات الکتریکی.
  • فهرستی از استانداردهای مورد استفاده، به طور کامل یا جزئی، و شرح راه حل های به کار گرفته شده برای برآوردن جنبه های ایمنی این دستورالعمل زمانی که استانداردهای هماهنگ اعمال نشده اند.
  • نتایج محاسبات طراحی و بررسی های انجام شده و غیره. و
  • گزارش های آزمایش (چه توسط سازنده یا یک شخص ثالث).
  • مدارک فنی مورد نیاز برای دستورالعمل سازگاری الکترومغناطیسی (EMCD)
  • شناسایی محصول تحت پوشش مستندات فنی. این شناسایی باید به طور واضح بین سند فنی و محصول ارتباط برقرار کند.
  • شرح کلی دستگاه. مقدار اطلاعات مورد نیاز به پیچیدگی دستگاه بستگی دارد. دستگاه ساده ممکن است به طور کامل در یک خط تعریف شود در حالی که دستگاه های پیچیده تر ممکن است نیاز به توضیح کامل داشته باشند (ممکن است یک تصویر گنجانده شود).
  • اگر استانداردهای هماهنگ اروپایی اعمال شده باشد، شواهدی مبنی بر انطباق مورد نیاز است. حداقل این فهرستی از استانداردهای هماهنگ اروپایی اعمال شده و نتایج به دست آمده از کاربرد آنها خواهد بود.
  • اگر استانداردهای هماهنگ اروپایی اعمال نشده باشد یا فقط تا حدی به کار گرفته شده باشد، باید شرحی از مراحل انجام شده برای برآوردن الزامات اساسی، ارزیابی EMC شرح داده شده در ضمیمه II دستورالعمل گنجانده شود. اسناد شامل گزارش های آزمایش، محاسبات طراحی انجام شده، بررسی های انجام شده و غیره است.
  • اگر سازنده ای از رویه ضمیمه III EMCD استفاده می کند، بیانیه بدنه اعلام شده باید گنجانده شود.

مراحل اخذ گواهینامه CE، گام ششم:

آخرین مرحله از مراحل اخذ گواهینامه CE چسباندن علامت CE روی محصولات و اخذ گواهینامه CE می باشد. علامت CE باید روی تمام محصولات جدید، چه در کشورهای عضو یا در کشورهای ثالث تولید شده باشد، نصب شود. حتی محصولات مستعمل و دست دوم وارداتی از کشورهای ثالث، و محصولات اصلاح شده اساسی که مشمول دستورالعمل ها به عنوان محصولات جدید هستند نیز باید دارای علامت گذاری CE باشند. علامت گذاری CE، اصولاً تا زمانی که مراحل ارزیابی انطباق کامل نشده باشد، نصب نمی شود تا اطمینان حاصل شود که محصول با تمام مقررات دستورالعمل های مربوطه مطابقت دارد. چنانچه یک NB گواهینامه CE را برای متقاضی صادر نماید باید پس از علامت CE کد چهار رقمی نهاد مطلع درج گردد.

 

بیشتر بخوانیم:

دریافت گواهینامه CE چقدر هزینه دارد.

چرا باید گواهینامه CE بگیریم.

اخذ گواهینامه CE جهت صادرات.

 

برچسب ها: مراحل اخذ گواهینامه CE، علامت CE، علامت گذاری CE، نشان CE، گواهینامه CE

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button