مطالب مربوط به GAP

استاندارد مواد غذایی

گواهینامه استاندارد ISO

فرم درخواست گواهینامه

مقالات مرتبط

نمونه گواهینامه

گواهینامه Global GAP

گواهینامه Global GAP (Global G.A.P) استاندارد جهانی است که هدف آن اطمینان از اجرای شیوه های خوب کشاورزی در تولید اولیه می باشد. هدف اصلی Global G.A.P ترویج تولید کشاورزی ایمن و پایدار برای محصولات کشاورزی و گلخانه ای در سراسر جهان است. گواهینامه Global GAP به تعیین استانداردهای داوطلبانه جهت صدور گواهینامه محصولات کشاورزی و گلخانه ای می پردازد.

استاندارد گلوبال گپ یک برنامه تضمین مزرعه است که نیازهای مصرف کننده را به شیوه های کشاورزی خوب تبدیل می کند. G.A.P مخفف کلمه Good Agricultural Practices ( شیوه خوب کشاورزی) استت که در سال 1990 توسط برخی سوپر مارکت های زنجیره ای در اروپا به نام استاندارد Eurep GAP نامیده میشده است. Eurep GAP یک استاندارد متداول برای مدیریت محصولات زنجیره مزرعه است که در اواخر دهه 1990 میلادی توسط بعضی از فروشگاه های زنجیره ای موارد غذایی در اروپا به وجود آمده است.

گواهینامه Global GAP در حال حاضر گسترده ترین طرح صدور گواهینامه محصولات مزرعه در سطح جهان است، بنابراین اغلب مشتریان اروپایی جهت فروش محصولات کشاورزی در سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای  درخواست ارائه گواهینامه Global GAP (گلوبال گپ) را به عنوان پیش نیاز انجام کسب وکار درخواست می کنند.  

گروه مهندسین هوداک سیستم فرتاک جهت بالا بردن سطح اطلاعات مشتریان جهت صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه ای مقاله گواهینامه Global GAP را منتشر کرده تا متقاضیان در مورد تاریخچه استاندارد G.A.P، نحوه دریافت گواهینامه Global GAP و نهادهای صادر کننده گلوبال گپ (گواهینامه نشان دادن شیوه های خوب کشاورزی) اطلاعات جامعی به دست آورند، لذا تا پایان مقاله با ما همراه شوید.

درباره گواهینامه Global GAP:

استاندارد گلوبال گپ یک برنامه تضمین مزرعه است که نیازهای مصرف کننده را به شیوه های کشاورزی خوب تبدیل می کند. G.A.P مخفف کلمه Good Agricultural Practices ( شیوه خوب کشاورزی) استت که در سال 1990 توسط برخی سوپر مارکت های زنجیره ای در اروپا به نام استاندارد Eurep GAP نامیده میشده است. Eurep GAP یک استاندارد متداول برای مدیریت محصولات زنجیره مزرعه است که در اواخر دهه 1990 میلادی توسط بعضی از فروشگاه های زنجیره ای موارد غذایی در اروپا به وجود آمده است.

گواهینامه Global GAP در حال حاضر گسترده ترین طرح صدور گواهینامه محصولات مزرعه در سطح جهان است، بنابراین اغلب مشتریان اروپایی جهت فروش محصولات کشاورزی در سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای  درخواست ارائه گواهینامه Global GAP (گلوبال گپ) را به عنوان پیش نیاز انجام کسب وکار درخواست می کنند.

استاندارد شیوه خوب کشاورزی (گلوبال گپ) با استفاده از دستورالعمل های تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی (HACCP) که توسط سازمان غذا دارو کشور امریکا منتشر شده است، توسعه یافته و بر اساس استاندارد ISO/IEC 17065 برای نهادهای صادر کننده گواهینامه مجوز صدور گواهینامه Global GAP اعلام شده است.

در سپتامبر سال 2007 میلادی، انجمن  EurepGAP نام خود را به GLOBAL G.A.P تغییر داد. این تصمیم به منظور انعکاس نقش گسترده بین المللی در ایجاد شیوه های خوب کشاورزی بین خرده فروشان متعدد و تامین کنندگان اصلی انجام شد و سپس از سال 2009 پس از تایید گواهینامه Global GAP با تایید اتحادیه اروپا قابل صدور برای نهادهای صادر کننده می باشد.

استاندارد Global G.A.P یک برنامه یکپارچه از استاندارد های تولید غذا است که هم محصولات کشاورزی و هم آبزی پروری را تحت پوشش قرار می دهد. استاندارد گلوبال گپ (شیوه خوب کشاورزی) به مجموعه ای از استانداردهای مزرعه اشاره دارد و در بیش از 100 کشور جهان توسط انجمن ایمنی مواد غذایی (GFSI) مورد تایید قرار گرفته است.

Global G.A.P راهنمایی هایی در مورد شیوه های تولید پایدار، رفاه حیوانات، سلامت و ایمنی کارگران ارائه می دهد. صدور گواهینامه Global GAP به تولیدکنندگان کمک می کند تا تقاضا برای مواد غذایی با کیفیت بالا و پایدار را برآورده کنند و به خرده فروشان و مصرف کنندگان اجازه می دهد با اطمینان محصول با کیفیت را انتخاب کنند.

چرا سیستم فرتاک برای اخذ گواهینامه Global GAP :

شرکت مهندسین هوداک سیستم فرتاک در زمینه مشاوره و پیاده سازی ایمنی غذا در سطح بین المللی فعالیت می کند و سابقه کارسازی و اخذ گواهینامه صنایع غذایی همانند اخذ گواهینامه ISO 22000، گواهینامه سیستم ایمنی مواد غذایی FSSC 22000، استاندارد غذای کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا BRC، استاندارد های ویژه مواد غذایی IFS FOOD و غذا با کیفیت ایمن SQF برای متقاضیان را داشته است.

فعالیت شرکت هوداک سیستم فرتاک در حوزه صدور گواهینامه استاندارد نیست بلکه ارائه راهکارهایی جهت اخذ گواهینامه راحت تر، پیاده سازی الزامات استاندارد بین المللی و کارسازی جهت صدور گواهینامه در مدت زمان کوتاه تر و با هزینه کمتر جزو فعالیت های شرکت هوداک سیستم فرتاک می باشد.

مزیت اخذ گواهینامه Global GAP توسط سیستم فرتاک شامل:

  • مشاوره جهت انتخاب نهاد صادر کننده با توجه به اهداف سازمانی.
  • معرفی نهاد صادر کننده استاندارد.
  • کارسازی و اخذ گواهینامه مورد درخواست متقاضی در کوتاه ترین زمان ممکن.
  • ارائه راهکارهایی جهت سرعت عمل بخشیدن به اخذ گواهینامه مورد درخواست متقاضیان.
  • اخذ گواهینامه استاندارد در کوتاه ترین زمان با حداقل هزینه ممکن.
  • پشتیبانی و تمدید سالیانه گواهینامه اخذ شده از نهاد صادر کننده به صورت سالیانه.
  • سوئیچ کردن گواهینامه و اعتبار بخشی گواهینامه در مدت زمان کوتاه.
  • پیاده سازی الزامات استاندارد مورد درخواست متقاضی با توجه به سطح سخت گیری نهاد صادر کننده.
Global GAP چیست؟

استاندارد Global GAP الزامات محصولاتی را شامل می شود که در دسته محصولات کشاورزی، غذایی و محصولات با منشاء حیوانی است. بنابراین استاندارد گلوبال گپ (GAP) را می توان هم در مزارع کشاورزی و هم در جایی که حیوانات پرورش می یابند، اعمال می گردد. استاندارد IFA (Integrated Farm Assurance) اطمینان مزرعه یکپارچه در مورد ماژول آبزی پروری به طور خاص طراحی شده تا تولید اولیه غذاهای دریایی پرورشی را برای مصرف انسان پوشش دهد.

مصرف کنندگان بیش از پیش نگران ایمنی و کیفیت غذا و همچنین تأثیرات زیست محیطی و اجتماعی فرآیندهای تولید مواد غذایی هستند. پایداری کلید واژه توسعه اولیه تولید است بنابراین اکثر خرده فروشان اروپایی، با توجه به انتظارات مصرف کنندگان، محصولات خود را بر اساس اخذ گواهینامه Global GAP پایدار می کنند.

طرح آبزی پروری کل فرآیند پرورش محصول دارای گواهی را شامل می شود، از زمانی که تخم مرغ یا ماهی وارد فرایند تولید می شوند تا محصولات نهایی غیر فرآوری شده.

استاندارد آبزی پروری (GLOBAL G.A.P. IFA) بر موارد زیر تمرکز دارد:

  • ایمنی و رفاه کشاورزان و مصرف کنندگان.
  • قابلیت ردیابی محصولات و سوابق تولید.
  • به حداقل رساندن مواد شیمیایی و نهاده های دارویی.
  • رفاه حیوانات.
  • استفاده بهینه از منابع.
  • آگاهی زیست محیطی.
  • رعایت مقررات داخلی و بین المللی.

هدف استاندارد گلوبال گپ (GAP) از صدور گواهینامه شامل بخش هایی از تأیید عملکردهای خوب در کل زنجیره تولید محصولات غذایی در مزرعه یا پرورش آبزیان در مزرعه است. این استاندارد ممکن است با سایر استانداردهای ایمنی مواد غذایی مانند FSSC 22000 ، BRC و IFS ارتباط داشته باشد تا کل زنجیره تامین را پوشش دهد.

مزایای اخذ گواهینامه Global GAP:

تقاضای روزافزون مصرف کنندگان برای اطمینان از غذای ایمن و پایدار، نیاز تولیدکنندگان آبزی پروری به تولید مواد غذایی مقرون به صرفه و نیاز خرده فروشان به یک ابزار قابل اعتماد برای ارزیابی تامین کنندگان آنها انگیزه های اصلی برای صدور گواهینامه Global GAP است.

مزیت های اخذ گواهینامه Global GAP برای کشاورزان پایداری کشاورزی و به حداقل رساندن استفاده از کودهای شیمیایی کشاورزی به نفع کشاورز، ورود به بازارهای بین المللی راحت تر برای خرده فروشان و اطمینان از ایمنی مواد غذایی برای  مصرف کنندگان می باشد.

اخذ گواهینامه Global GAP باعث به وجود آمدن مدیریت یکپارچه ایمنی مواد غذایی تامین شده از مزرعه شامل کنترل آفات مزرعه، به وجود آمدن سیستم مدیریت کیفیت (QMS) و تجزیه و تحلیل خطر نقاط کنترل بحرانی (HACCP) برای تولید کننده و مصرف کننده می شود.

گواهینامه Global GAP برای برآوردن الزامات رعایت و افزایش بهره وری در تولید، بهبود عملکرد کسب و کار و کاهش اتلاف منابع حیاتی، در نظر گرفته شده است. مزایای اخذ گواهینامه Global GAP می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • با رعایت یک استاندارد شناخته شده در سطح جهانی، به محصولات خود ارزش افزوده دهید.
  • تسهیل دسترسی به مشتریان، بازارها، تامین کنندگان و خرده فروشان محلی و جهانی جدید.
  • کاهش قرار گرفتن در معرض ایمنی مواد غذایی و خطرات مربوط به ایمنی محصول.
  • بهبود کارایی فرایندها و مدیریت مزرعه.
  • تشویق شیوه های کشاورزی پایدار از نظر زیست محیطی.
  • ارائه دسترسی به پایگاه داده ایمن آنلاین معتبر که می تواند برای بررسی تولیدکنندگان و تأیید گواهینامه ها مورد استفاده قرار گیرد.
  • دسترسی بهتر و آسانتر به بازار.
  • توافق شفاف و گفتگو با خرده فروشان.
  • فرصت های بیشتر برای رقابت عادلانه.
  • افزایش احتمالی کمی و کیفی.
  • کاهش احتمالی هزینه های تولید بلند مدت.
  • مدیریت موثرتر فرآیندهای تولید و مسائل حقوقی.
  • تعهد بیشتر برای بهبود.
گواهینامه-گلوبال-گپ
شرکت های صادر کننده گواهینامه Global GAP:

شرکت های صادر کننده گواهینامه Global GAP یا نهادهای صدور گواهینامه Global GAP موضوع درخواست متقاضیان گواهی نامه گلوبال گپ می باشد. دربالا در مورد مزایای اخذ گواهینامه گلوبال گپ توضیح داده شد و عنوان شد استاندارد گلوبال گپ به مسائل ایمنی محصولات مواد غذایی از مزرعه، دامپروری و آبرزی پروری می پردازد و تولید خوب کشاورزی را عنوان می کند. بنابراین تولیدکنندگان محصولات غذایی گلخانه ای، آبرزی پروری و محصولات برای مصرف دام جهت ورود محصول به بازارهای بین المللی باید اقدام به اخذ گواهینامه GAP نمایند. لذا اولین چالش متقاضیان انتخاب مرجع صدور گواهینامه Global GAP و اعتبار گواهینامه Global GAP برای کشورهای بین المللی می باشد.

برای صدور گواهینامه Global GAP باید حسابرسی توسط شرکت هایی انجام شود که مورد تایید انجمن ایمنی مواد غذایی بین المللی GFSI باشند. به دلیل وجود تحریم های کشورهای اروپایی انجمن GFSI نهادی را در ایران به عنوان حسابرس مشخص نکرده است. بنابراین گواهینامه های گلوبال گپ که داخل ایران صادر می شود به صورت نانواکریدیت بوده و فاقد مجوز GFSI می باشد، لذا دارای اعتبار بین المللی نمی باشد.

در مقالات بعدی همین سایت در مورد نحوه اخذ گواهینامه Global GAP همچنین مراحل صدور گواهینامه Global GAP توضیحات بیشتری مکتوب می گردد لذا جهت اخذ گواهینامه Global GAP و هزینه دریافت گواهی نامه گلوبال گپ با ما در ارتباط باشید.

هزینه اخذ گواهینامه HACCP:

متقاضیان برای اطلاع از هزینه و روند صدور گواهی نامه HACCP (حسپ) باید ابتدا اهداف خود از اخذ گواهینامه حسپ را مشخص نمایند. اعتبار نهاد صادر کننده گواهینامه تاثیر مستقیم به روی گواهینامه HACCP صادر شده دارد، لذا اینکه نیاز به گواهینامه حسپ دارید تا محصول خود را در بازار داخلی عرضه کنید یا نیاز به گواهینامه HACCP دارید تا محصول را در بازارهای بین المللی عرضه کنید.

طی نکات ارائه شده در بالا ذکر شد که گواهینامه HACCP معتبر باید توسط نهادی صادر شود که مورد تایید انجمن GFSI باشد و توضیح داده شد که به دلیل تحریم ها از داخل ایران نمی شود گواهینامه معتبر HACCP اخذ کرد. لذا چنانچه برای صادرات به کشور های اروپایی نیاز به گواهینامه HACCP دارید توصیه می شود از CB های بین المللی اقدام به دریافت گواهینامه HACCP نمایید.

هزینه صدور گواهینامه HACCP از CB های بین المللی با توجه به نوع اعتبار مرجع صادر کننده هزینه ای بین 200 دلار تا 450 دلار برای مشتریان دارد. هزینه صدور گواهینامه HACCP از CB های خصوصی بسیار پایین تر بوده و متقاضیان می توانند با هزینه ای بین 600000 هزار تومان الی 1200000 هزار تومان می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر بابت نهاد صادر کننده گواهینامه HACCP، اعتبار گواهینامه HACCP، نام مرجع صادر کننده گواهینامه HACCP و هزینه های اعلام شده لطفا با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانیم:

اخذ فوری گواهینامه ایزو

اخذ گواهینامه ایزو 9001

 

برچسب ها: گواهینامه Global GAP، اخذ گواهینامه GAP، گواهینامه استاندارد محصولات کشاورزی، گواهینامه استاندارد محصولات ارگانیک، استاندارد بین المللی محصولات کشاورزی، شرایط اخذ گواهینامه GAP، اخذ گواهینامه گلوبال گپ، دریافت گواهینامه گلوبال گپ

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button